• 1
  • 2
2024-09-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Ja det är betydligt svårare att få ett hyreskontrakt med anmärkning, oavsett anledning. Jag fick till slut ett hyreskontrakt men det krävdes 3 månader deposition. VIssa hyresvärdar kan acceptera en anmärkning om det inte är hyresskuld. Men eftersom det i regel är många sökande på alla objekt som kommer ut, är man i princip chanslös med en anmärkning i bagaget.

Lite OT. Med anmärkning fick jag inte heller ett bankkort. Någonstans. Trots att jag arbetade hederligt och inte var dömd fick jag varken hyresbostad eller bankkort. Jag sov i ett skjul typ och soc kommentar var: "Ja men då har du ju tak över huvudet". Äckligt jävla land. Här kan det komma ekonomiska flyktingar och serveras allting medan en svensk det gått lite snett för i sina tidiga 20's är inte välkommen någonstans.

Jag förstår än idag inte varför jag inte gav upp och drog utomlands redan då.
Men det är på gång nu. Jag har idag bra ekonomi, betalar skatt som fan, bor på bra adress osv. Men. Jag har inte glömt hur jag blev lämnad i exil, i den humanitära stormakten Sverige, till förmån för muslimer som utan krav på motprestation fick både bostad och feta bidrag när jag lämnades på gatan.

Nej, de förtjänar inte mina skattepengar att ösa på "flyktingar" och övriga bidrag till hela världen.

Flyttar runt årsskiftet.
Skulle flyttat utomlands i din situation.
Citera
2024-09-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Där ser man du som skött din ekonomi och har fast jobb och allt grönt fick alltså handskas med bostadsförmedlingen pga det, det är de jag menar får man en anmärkning och det inte ens infettar lån så ligger man djupt i skiten, förstår bara inte varför pricken finns kvar trots att man betalat allt? Varför ska det stätta stopp? Vet om människor som inte kunnat få en egen bostad pga pågående skulder och aktivt skuldsaldo hos KFM, hur kan man fixa sitt liv och skapa en trygg framtid när anmärkningar kan förstöra? Är inte så förvånad över att vissa väljer att avsluta sitt liv pga vissa omständigheter
Nej, Sverige har ett uråldrigt system. Råder sådan brist på bostäder att hyresvärdar kan bete sig som riktiga svin.

I mitt fall är jag inte i en dålig situation ekonomiskt, trots en anmärkning (+ inga skulder). Men det är helt otroligt vad det tynger trots stor lön, bolag med likvidet och investeringar + privata investeringar.

Min anmärkning är borta nu, men sympatiserar med er. Sa till styrelsen att jag betalar 12 månaders avgift förskott till föreningen, men det var inte nog deposition, tydligen...

I mitt fall hade jag betalningsanmärkningsfria bolag. Så jag levde precis som vanligt. BMW finans hade inga bekymmer att leasa nya bilar, till exempel...
Senast redigerad av misteromex 2024-09-13 kl. 21:58.
Citera
2024-09-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteromex
Skulle flyttat utomlands i din situation.
Idag hade jag gjort det, direkt. Att jag inte gjorde det där och då var främst pga mina planer på att studera här. Jag hade ändå arbete och visste att de skulle lösa sig på sikt. Men sjukt att det ska behövas 5 hundår pga några obetalda räkningar då jag inte hade jobb. Inte ens ett telefonabonnemang var man kvalificerad till. Som en illegal i sitt eget land. Nä förlåt. De illegala hade det MYCKET bättre än jag som arbetande svensk.
Citera
2024-09-13, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Idag hade jag gjort det, direkt. Att jag inte gjorde det där och då var främst pga mina planer på att studera här. Jag hade ändå arbete och visste att de skulle lösa sig på sikt. Men sjukt att det ska behövas 5 hundår pga några obetalda räkningar då jag inte hade jobb. Inte ens ett telefonabonnemang var man kvalificerad till. Som en illegal i sitt eget land. Nä förlåt. De illegala hade det MYCKET bättre än jag som arbetande svensk.

Håller med dig till fullo där
Varför ändrar inte politikerna reglerna iallafall för oss som är svenskar och som är uppvuxna här… vem har infört anmärkning med 3 år?
Citera
2024-09-13, 22:29
Medlem
Citat:
Håller med dig till fullo där
Varför ändrar inte politikerna reglerna iallafall för oss som är svenskar och som är uppvuxna här… vem har infört anmärkning med 3 år?
Utnyttja svenska systemet till max med en gratis utbildning innan du sticker. Att ha en skuld är förvisso inte olagligt, men det betraktas som olagligt. Om ditt belastningsregister är fritt kommer de fortfarande dra en kreditupplysning och fundera. Kvittar om du är en ny person och försöker bättra dig. Flytta utomlands.
Citera
2024-09-13, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av misteromex
Utnyttja svenska systemet till max med en gratis utbildning innan du sticker. Att ha en skuld är förvisso inte olagligt, men det betraktas som olagligt. Om ditt belastningsregister är fritt kommer de fortfarande dra en kreditupplysning och fundera. Kvittar om du är en ny person och försöker bättra dig. Flytta utomlands.

Har inget i mitt belastningsregister är grön som skogen där aldrig gjort något olagligt eller varit kriminell, tyvärr haft otur med ekonomin och skulder därav jag sitter i skiten bu
Citera
2024-09-14, 08:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej!
Jag läser att allt fler har svårt att få en bostad, även om dom har fast jobb och fast inkomst? Hur kommer det sig att det inte finns ett skydd att kringgå när det kommer till hyresgästen och om den råkar få anmälningar? Om personen i fråga inte har någon borgensman som kan gå in för en? Vad gör personen då? Blir den hemlös pga anmärkningarna?

Nu syftar jag på anmärkningar gällande lån, inte anmärkningar för man inte kunnat betala sin hyra.

Varför är inte vårt system i Sverige uppbyggt på ett bättre sätt?

Ja, syftet är att tvinga bort fattiga från säkra boenden till osäkra. Den sociopolitiska funktionen är att hota andra till lydnad med dessa personers misär.

Som vanligt när det är högerregering slår vi rekord i vräkningar av barn.
Citera
2024-09-14, 11:32
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Det finns över över 27 000 hemlösa i Sverige i skrivande stund och ja en av flera anledningar är skuldsaldo hos Kronofogden.
Citera
2024-09-14, 13:41
Medlem
Jag tycker det är galet hur hårt det blivit, även kommunala hyresbolag säger tvärnej. Är själv i en liknande situation, jobbar och har högre lön än jag haft någon gång tidigare i livet men pga anmärkning kan jag inte få förstahandskontrakt någonstans efter en separation, så verkligheten blir att jag betalar 12,5k i andrahand för en tvåa, i en stad i Dalarna där det finns gott om treor för 7-10k..
Citera
2024-09-14, 15:59
Medlem
Citat:
Hej!
Jag läser att allt fler har svårt att få en bostad, även om dom har fast jobb och fast inkomst? Hur kommer det sig att det inte finns ett skydd att kringgå när det kommer till hyresgästen och om den råkar få anmälningar? Om personen i fråga inte har någon borgensman som kan gå in för en? Vad gör personen då? Blir den hemlös pga anmärkningarna?

Nu syftar jag på anmärkningar gällande lån, inte anmärkningar för man inte kunnat betala sin hyra.

Varför är inte vårt system i Sverige uppbyggt på ett bättre sätt?

Allt blir fan så mkt svårare, eftersom att anmärkningar tyder på att du inte har råd att betala för dig, eller att du inte bryr dig (företagen bryr sig om sina pengar).
Bostad, lån, elavtal, mobillabb osv osv blir avsevärt mkt svårare och många ggr dyrare.

Om man lever i verkligheten 2024 så gör man enklast i att anpassa sig efter hur det funkar 2024, eller så får man ta konsekvenserna för sina handlingar.
Det är inte så svårt.
Citera
2024-09-14, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Westperg
Jag tycker det är galet hur hårt det blivit, även kommunala hyresbolag säger tvärnej. Är själv i en liknande situation, jobbar och har högre lön än jag haft någon gång tidigare i livet men pga anmärkning kan jag inte få förstahandskontrakt någonstans efter en separation, så verkligheten blir att jag betalar 12,5k i andrahand för en tvåa, i en stad i Dalarna där det finns gott om treor för 7-10k..

Alltså jag tappar snart hoppet, jag vet inte vad jag ska göra, förstår att alla kan göra misstag, men varför ska man straffas i 3 år, okej om man slarvar en andra gång då borde de införa anmärkning i 3 år men inte direkt första gången, och även om man flyttar in med någon och dom vill köpa hus 🏡 hur ska man då göra framtidsplaner om man är fast hos kronofogden? Folk säger att en anmärkning eller två inte förstör giftemål eller familjeförhållanden men det gör den ju, för man är helt enkelt fast och kan inte ta sig framåt bor man med någon så är det ännu värre om man har aktiva skulder hos dom
Citera
2024-09-17, 09:42
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westperg

Hur länge finns dessa anmärkningar då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in