• 2
  • 3
2024-09-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han är ju ingen bra polare om han hellre ser er båda arbetslösa, än kör den där grävmaskinen. Vad sysslar han med?

Kör lite känslosnack med honom, säg att du blir ledsen och helt förstörd om företaget måste läggas ned, det borde ta skruv tycker man.

Han är en bra och genuin människa, det är verkligen en toppen person. Den skadan han har är inte rolig för han.

Visst det tar tid att lära sig köra maskin, men det är något han kan utbilda sig i och det är något han kan göra med sitt handikap.
Han ska inte göra jobb som är tungt för kroppen och det slipper han i en grävmaskin.

Vi skapade inte företag tillsammans för att det skulle vara i några år, utan snarare jobb till att kunna gå i pension vid 50 års ålder om man vill det.

Visst blir man lite ledsen och nedstämd om företaget går i konkrus, det är snarare ren panik och ångest jag får.
Citera
2024-09-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Han är en bra och genuin människa, det är verkligen en toppen person. Den skadan han har är inte rolig för han.

Visst det tar tid att lära sig köra maskin, men det är något han kan utbilda sig i och det är något han kan göra med sitt handikap.
Han ska inte göra jobb som är tungt för kroppen och det slipper han i en grävmaskin.

Vi skapade inte företag tillsammans för att det skulle vara i några år, utan snarare jobb till att kunna gå i pension vid 50 års ålder om man vill det.

Visst blir man lite ledsen och nedstämd om företaget går i konkrus, det är snarare ren panik och ångest jag får.

Du har ju argumenten klara för dig. Börja med att berätta att du tycker han är en toppenperson, så ska du se att han förmodligen kan ta in det här och att det löser sig!
Citera
2024-09-15, 00:15
Medlem
Låter som han ser en chans att få försörjning utan att jobba, istället för att jobba med det han faktiskt klarar av (dvs grävmaskin), trots att det drabbar dig negativt. Trodde inte man kunde få sjukpengar så lätt idag.
Citera
2024-09-29, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Låter som han ser en chans att få försörjning utan att jobba, istället för att jobba med det han faktiskt klarar av (dvs grävmaskin), trots att det drabbar dig negativt. Trodde inte man kunde få sjukpengar så lätt idag.

Ja precis, han kan arbeta/utbilda sig och köra grävmaskin men det är nått han inte säger till försäkrings kassan och det är något han inte vill göra personligen heller.
Sen har han sagt till försäkrings kassan att han inte kan jobba 100 % och vi tar ut samma lön och vi jobbar inte 100 %.

En grej som stör mig som fan är att han ska få betalt mer när vi jobbar lika mycket för att han ljuger om att han inte kan jobba 100 % när vi inte ens jobb för 100 %.

Har sagt till att jag vill vara helt informerad om vad som händer mellan han och försäkrings kassan vilket inte han gör eller snarare små döljer.
Jag får istället sitta och "små förhöra" honom för att få svar.

Han ville först undvika att svara på vilken % han hade ansökt om för ersättning, men jag hade gjort egen ansökning för att kolla på frågorna och andra frågan i ansökan var vilken % man ansöker om.
Så fick svaret genom att jag hade ansökan själv för att veta vilka frågor jag skulle ställa.

Jag blir så arg så jag vet inte var jag ska ta vägen.
Citera
2024-09-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Hej, Jag undrar vad ni tycker om att man skulle ha ihop ett företag med kollega/vän som jobbar deltid / helt sjukskriven pga skada.

Detta har inte hänt än, men min kollega är i kontakt med försäkringskassan för att få pengar för sin skada eller jobba deltid och få ersättning, han har andledning för att få det men kom lite som ett brev på posten när han sa att han inte visste om hur länge han kunde fortsätta jobba, vilket jag tyckte va väldigt konstigt svar.

Frågade då hur länge han trodde att han skulle kunna fortsätta jobba och fick svaret jag vet inte, kanske 6 månder eller två år och företaget börjar precis gå bättre.

I min värld så går det inte ihop att ha företag med en människa som antingen ska vara helt sjukskriven eller deltid sjukskriven.

Vi är bara två personer och vi båda måste jobba för att det ska gå ihop.

Blir satt i en väldigt omedvetande sits samt att jag har barn och familj jag måste försörja och företaget kommer gå i konkurs när detta händer.

Va skulle ni göra i min situation ?
Ett aktiebolag har normalt även ägare som inte är anställda eller utför arbetsuppgifter i företaget. Finns därför inte någon egentlig anledning för dig att bryta sammarbetet med personen. Om denne inte orkar att utföra arbetsuppgifter så kan ni ju anställa en person istället. Lön får man för den tid som man arbetat och eventuell aktieutdelning för de kapital som man bidrar med till företaget.

Som delägare i företaget så behöver inte ens personen vara med i styrelsearbetet utan ni kan välja en annan person som ni litar på. Men ju mindre arbete som din kollega utför ju mindre pengar kommer personen att få.

Ett alternativ är att du kastar ut personen och hittar en annan delägare som du litar på. Kan vara ett syskon/kusin. Personen behöver inte vara aktiv i företaget utan bara bidra med kapital och sitta i styrelsen. Kanske mindre problematiskt än att försöka fortsätta driva företaget med en person som inte längre orkar engagera sig. Tror att det kan vara enklare att du driver verksamheten utan din gamla kollega och att du istället anställer en person. Att plocka in den i företaget är bara en onödig risk. Bättre då med någon som du känner väl och litar på. Behöver nödvändigtvis inte kunna branschen utan bara vara ett bra stöd.
Citera
2024-10-05, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ett aktiebolag har normalt även ägare som inte är anställda eller utför arbetsuppgifter i företaget. Finns därför inte någon egentlig anledning för dig att bryta sammarbetet med personen. Om denne inte orkar att utföra arbetsuppgifter så kan ni ju anställa en person istället. Lön får man för den tid som man arbetat och eventuell aktieutdelning för de kapital som man bidrar med till företaget.

Som delägare i företaget så behöver inte ens personen vara med i styrelsearbetet utan ni kan välja en annan person som ni litar på. Men ju mindre arbete som din kollega utför ju mindre pengar kommer personen att få.

Ett alternativ är att du kastar ut personen och hittar en annan delägare som du litar på. Kan vara ett syskon/kusin. Personen behöver inte vara aktiv i företaget utan bara bidra med kapital och sitta i styrelsen. Kanske mindre problematiskt än att försöka fortsätta driva företaget med en person som inte längre orkar engagera sig. Tror att det kan vara enklare att du driver verksamheten utan din gamla kollega och att du istället anställer en person. Att plocka in den i företaget är bara en onödig risk. Bättre då med någon som du känner väl och litar på. Behöver nödvändigtvis inte kunna branschen utan bara vara ett bra stöd.

Grejen är att detta är en person jag litar på, jag ser han som mitt egna kött och blod.
Kan jag inte lita på han så står bara min mamma och pappa kvar.
Han ligger på samma nivå som mina syskon och tillomed högre än vissa av mina syskon i trovärdighet.

Det finns fart i han, men dock så lägger han fokus mer runt sig själv och andra saker.
Jag har varit ett stort problem innan vi skapade vårt AB bolag och det vet vi om och jag har bett om ursäkt för det.

Men jag vet nu hur jag ska hantera denna situation så att båda ska få sin del av kakan och att det ska bli rättvist.

Tack för ditt svar och alla andras.
Citera
2024-12-21, 05:04
Medlem
Nu har min kollega bestämt sig för att operara sig efter avslag från försäkringkassan om pengar.
Så nu ska han operera sig och säger till några veckor innan och när han inte ens beställt en tid. (kan bli om månader).

På det kommer han bli sjukskriven i ca 6 månader som han inte heller informerat om, och deltid efter det. Den informationen fick jag ta reda på själv.

Han vill inte jobba innan operationen och ska vara ledig innan när vi kommer gå i konkurs om vi inte jobbar två månader till så jag iallafall kan börja med grundarbeten för att hålla företaget uppe om man ska opereras.

RIKIGT SVININGT!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in