Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det är uteslutet att det är WISC/WAIS som folk refererar till. Det för att detta testbatteri är så brett och du måste ha fysiska möten i verbal kommunikation för att kunna testa. Troligen är det psykometriska logiska "matriser" som folk menar med "IQ-test". En dator är väldigt bra på att lösa dessa "IQ-tester" då datorn enbart har i uppdrag att lösa matematiska problem och se logiska matematiska mönster.
Tvärtom. Verbal test är lätt för ChatGPT. GPT är i grunden bara gjord för text och koder, inte bilder, och chatgpt 3.5 och initiala versioner av chatgpt 4 kunde därför bara testas med de verbala delarna av WAIS-testet, där den gör extra bra ifrån sig. Jag testade just några sådana frågor och den svarade helt rätt. Psykologen Eka Roivoinen testade det redan tidigt, och fick fram ett verbalt IQ på 155, vilket är nära nog övermänskligt.
Den bör även kunna klara talserier. Jag testade en enkel talserie, och även en enkel matris där sista siffran saknades, och den fixade båda.
WAIS innehåller väl även test av perceptuell funktion med hjälp av matriser (som liknar Ravens matriser) och med annan visulla mönsterigenkänning. Det blir svårare för chatgpt.
Jag har nu laddat upp en bild av en enkel ravens matris till ChatGPT 4o, och bett den att analysera den, men den behövde mina råd för att beskära och dela upp bilderna korrekt, och tolka den som numeriska matriser. Den gör många misstag. Den har utvecklat egen pythonkod som den säger att den kör aktivt men den har hållit på i flera timmar nu och verkar inte komma någon vart. Den säger sig använda pythons bildhanteringsbibliotek Pillow. Den säger att vissa användare istället har lyckats utnyttja tillägget "GPT Vision" för ändamålet, men jag vet inte hur jag ska göra det.
SLutsats: Jag ställer mig tveksam till att någon har lyckats få den att klara test med ravens matriser. Chatgpt liknar den mänskliga hjärnans språkcenter. Den liknar inte alls andra delar av vårt hjärna, t.ex. hjärnans syncenter, och har väldigt begränsat visuellt tänkande.