2024-09-19, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Tiktok, men det tycks vara fel tjej.....snurrigt detta

jag tänkte att vi som är över 14 år och inte har tiktok som har andra sociala medier istället.
Citera
2024-09-19, 11:29
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffmaja
Flickan i denna händelse har hon gjort det slängt sig framför bilen? Fråga ditt försäkringsbolag vem som har det yttersta ansvaret gör det!

Men vafan, är du efterbliven? Ja, försäkringsbolaget kommer att ersätta bilisten om den gjort allt för att undvika att köra på fotgängaren baserat på omständigheterna. Punkt.

Du verkar veta något omständigheterna här som ingen annan vet, berätta gärna.
Citera
2024-09-19, 11:36
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Vem var flickan?

Spelar ingen roll. Någon som slarvade med sitt liv i alla fall. Det var väl inte värdefullt nog. Hemskt egentligen.
Citera
2024-09-19, 11:51
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Jag säger bara vem är oskyddad och vem sitter i ett dödligt vapen dvs en bil??? Du kan snattra på om alla lagar i världen. I denna situation är detta vad som gäller. Du som kör bil har inte rätt att köra ihjäl en oskyddad fotgängare och sen komma undan med att säga att det är fotgängarens fel. Flickan gick dessutom vid övergångsstället och du anser att det är hennes fel om en galning i bil kör ihjäl henne???
Hehe du hade gått på motorvägen och när du blev påkörd hade du från under bilen ropat "Jag har rätt".

Det kan vara din inställning, hos barnet och eller hennes föräldrar, som orsakat olyckan.
Citera
2024-09-19, 11:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
En bilist har inte rätt att mörda henne om hon nu gick mot rött eller brevid ett övergångsställe. så detta är bilistens fel han har inte varit uppmärksam och hunnit bromsa!

Bilisten kommer aldrig bli fälld för detta om det var grönt för bilen och rött för flickan, det handlar inte om huruvida man har rätt att köra på folk eller inte.
Citera
2024-09-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det ligger lite i det.

"14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Detta tolkar iaf jag som att det ibland inte är lämpligt att köra i skyltat hastighet vid t ex bevakade övergångställen och det samtidigt finns folk i rörelse i närheten osv jämfört med om det är samma hastighet skyltad på en vanlig väg utan korsningar och övergångsställen.

Nyckeln i lagtexten är "hinder som går att förutse". Jag anser att det är rimligt att förutse att människor undviker att sätta sig själv och andra i fara.

Naturligtvis är det bra och förväntat att man undviker och förutser faror i möjligaste mån. Men kan man verkligen förutse att en vuxen/tonårig person går ut framför en bil i rörelse i körbanan? Kanske i vissa fall. Men inte generellt - vilket var det jag bemötte här.
Citera
2024-09-19, 12:55
Medlem
2n00b4Us avatar
Har namnet eller bild på flickan skrivts? Ser bara att användare skriver något om en tiktok-video som jag inte kan hitta.
Citera
2024-09-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsten543
Nyckeln i lagtexten är "hinder som går att förutse". Jag anser att det är rimligt att förutse att människor undviker att sätta sig själv och andra i fara.

Naturligtvis är det bra och förväntat att man undviker och förutser faror i möjligaste mån. Men kan man verkligen förutse att en vuxen/tonårig person går ut framför en bil i rörelse i körbanan? Kanske i vissa fall. Men inte generellt - vilket var det jag bemötte här.

Det är ett ganska farligt sätt att se på det - det går givetvis inte att förutse det oförutsägbara men vid korsningar, övergångställen osv så är det inte helt oförutsägbart.

Likaså när man kör förbi gående eller cyklister på en landsväg - man anpassar hastigheten och avståndet när man passerar trots att det kanske är den gående eller cyklistens fel om den plötsligt väjer ut på vägbanan.
Citera
2024-09-19, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Men vafan, är du efterbliven? Ja, försäkringsbolaget kommer att ersätta bilisten om den gjort allt för att undvika att köra på fotgängaren baserat på omständigheterna. Punkt.

Du verkar veta något omständigheterna här som ingen annan vet, berätta gärna.

Reducerad ersättning-jämkning drabbar endast försäkringstagaren i den mån hen blir fälld för grov vårdlöshet i trafik. Offrets anhöriga får ev ersättning, men va faan är pengar värt ?

Vad utgången i det här fallet blir får myndigheter reda ut. Jag tror inte på grov vårdslöshet , undantaget om det ev kan bevisas att föraren kört mot rött, vilket trådens inlägg inte gör gällande.
Citera
2024-09-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Hehe du hade gått på motorvägen och när du blev påkörd hade du från under bilen ropat "Jag har rätt".

Det kan vara din inställning, hos barnet och eller hennes föräldrar, som orsakat olyckan.
Och de har inte ens rätt.
Citera
2024-09-19, 13:29
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Spelar ingen roll. Någon som slarvade med sitt liv i alla fall. Det var väl inte värdefullt nog. Hemskt egentligen.

Hur vet du detta ? Då du inte vet vem det är

Det är ju andra som slarvat med sitt liv och dött, då vi har fakta på bordet men då får man ju inte säga något..
Citera
2024-09-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är ett ganska farligt sätt att se på det - det går givetvis inte att förutse det oförutsägbara men vid korsningar, övergångställen osv så är det inte helt oförutsägbart.

Likaså när man kör förbi gående eller cyklister på en landsväg - man anpassar hastigheten och avståndet när man passerar trots att det kanske är den gående eller cyklistens fel om den plötsligt väjer ut på vägbanan.

Ja, i många situationer kan man definitivt förutse faror och då bör och skall man agera därefter. Nu handlade det specifikt om huruvida man måste köra så defensivt så att man alltid kan få stopp på bilen om någon går mot rött över en av de bevakade övergångsställena på Huddingevägen. Vad tycker du? Hur kör du själv där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in