2024-09-24, 04:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför ska du gotta dig åt det om personen inte begått något brott? Inget har framkommit som tyder på att bilföraren anses vållande till olyckan.

Utredningen är inte klar än, fatta det!

Varför gotta sig i brottsoffrets bild?
Hon kan ju också vara oskyldig till olyckan?
När den infon efterfrågades, gnällde du inte minsann!
Citera
2024-09-24, 04:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Namn, adress och foto på de traumatiserade vittnena?

(lite ironisk motvikt bara )
De flesta är nog inte värst intresserade av vittnen till olyckan.
Men om du är det får du väl fråga här, ingen hindrar dig.
Citera
2024-09-24, 09:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Ja jag tycker att även det är fel.
Citera
2024-09-24, 17:21
Medlem
Citat:

Varför gotta sig i andras olycka oavsett vem som eventuellt gjort fel. Det är en olycka och alla inblandade lider nog tillräckligt.
Citera
2024-09-26, 01:35
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judendom
Massa kameror dock, går inte köra 90.

3 kameror ca på sträckan. Åker den relativt ofta, inte sällan i hög hastighet.
Citera
2024-09-26, 03:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Har åkt förbi där flera gånger och det är mycket bra sikt från alla håll ..han borde ha sett dessa överförfriskade fnittriga tjejer där

fnittriga tjejer? Hon som omkom gick väl själv?
Citera
2024-09-26, 09:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Gick förbi idag och det är obegripligt hon inte använde gångbron, om det som relativt säkra källor säger stämmer, att de kom från bussen. Finns inget att vinna på att gå över övergångsställena i det fallet, från endera busshållplats på Huddingevägen.

Antingen kände de inte till området, eller så klev de av bussen på Kvarnbergsplan. Förklarar dock inte varför man skulle genat över Huddingevägen (vilket verkar varit fallet) istället för att ta övergångsstället.

Här ges en möjlig förklaring till varför flickan inte använde övergångsstället:
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Jag tittade igår på den aktuella olycksplatsen. Jag antar att flickan blev påkörd där det nu finns en ansamling av tända ljus och gosdjur?
Om det stämmer: _där är inget övergångsställe, och inga rödljus_.
Hon kan säkert ha tänkt gena över vägen där, t ex för att hinna med bussen på andra sidan vägen?
I denna korsning, liksom i den lika farliga korsningen med Huddingevägen och Stuvstaleden/Ågestavägen en bit norrut (Ågestakorset), har Trafikverket nämligen valt att inte ha något övergångsställe på den norra sidan, utan bara vid de tre övriga gatudelarna.
Med andra ord måste man gå runt, över _tre_ bevakade övergångsställen, om man ska från t ex platsen där Sågbäcksgymnasiet ligger till t ex busshållplatsen på Huddingevägen, där det borde räcka med _ett_ övergångsställe. Eller, man måste gå över tre övergånggställen istället för ett för att ta sig från busshållplatsen eller Coop om man ska till Stuvsta idrottsplan vid Ågestakorset.
Det säger sig självt att folk då genar! Och att det är farligt, även om Trafikverket försöker stoppa genanden genom att bygga hinder mitt i vägen.

Jag skrev för länge sedan om vikten av att anlägga ett fjärde övergångsställe på den norra sidan av Ågestakorset, men fick bara ett goddag, ”yxskaft”-svar tillbaka. :-(

Vissa kan hävda att det är en väldigt kort sträcka man tjänar på att gena. Men när man tänker på att den sträckan inkluderar att vänta på grön gubbe vid 3 tillfällen, så är det inte det minsta förvånande att gångtrafikanter genar. Det är inte vettigt att en gångtrafikant ska behöva vänta på grön gubbe i 3 separata intervall. Korsningen är helt enkelt inte konstruerad för att användas av gångtrafikanter.

Att Trafikverket har satt upp hinder visar att dom är medvetna om problemet, men har inte brytt sig att konstruera en korsning som fungerar för gångtrafikanter.
Citera
2024-09-26, 10:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Skribenten skrev ju att det ALLTID är bilistens fel.
Då blir ju alla förhållanden relevanta.
Citat:
Det får utredningen utvisa, de flesta av er här tror att man menar att det är bara är bilistens fel, vilket vi inte säger, endast att bilisten har större skyldigheter.

Skribenten MarieMM har övertygat mig om var jag lägger skulden.

Skulden ligger på Trafikverket. Trafikverket har konstruerat en korsning som inte var anpassad för gångtrafik.
Citera
2024-09-26, 12:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
fnittriga tjejer? Hon som omkom gick väl själv?
Nej, hon gick med flera kompisar.
Citera
2024-09-26, 13:11
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Här ges en möjlig förklaring till varför flickan inte använde övergångsstället:

Vissa kan hävda att det är en väldigt kort sträcka man tjänar på att gena. Men när man tänker på att den sträckan inkluderar att vänta på grön gubbe vid 3 tillfällen, så är det inte det minsta förvånande att gångtrafikanter genar. Det är inte vettigt att en gångtrafikant ska behöva vänta på grön gubbe i 3 separata intervall. Korsningen är helt enkelt inte konstruerad för att användas av gångtrafikanter.

Att Trafikverket har satt upp hinder visar att dom är medvetna om problemet, men har inte brytt sig att konstruera en korsning som fungerar för gångtrafikanter.

Ja, om man var på väg TILL hållplatsen är detta en möjlighet, lite beroende på varifrån man kom. Den andrahandsinformation jag har är att hon var på väg FRÅN bussen. Börjar att tvivla på detta.

Det är rimligare att hon faktiskt var på väg hem och skulle kliva på bussen på södra sidan av Huddingevägen. Å andra sidan går det inte några bussar att ha brådska till just vid tiden för olyckan.
Citera
2024-09-26, 13:13
Medlem
Var hon svagbegåvad eftersom hon sprang ut i trafiken?
Citera
2024-09-27, 18:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tittade igår på den aktuella olycksplatsen. Jag antar att flickan blev påkörd där det nu finns en ansamling av tända ljus och gosdjur?
Om det stämmer: _där är inget övergångsställe, och inga rödljus_.
Hon kan säkert ha tänkt gena över vägen där, t ex för att hinna med bussen på andra sidan vägen?
I denna korsning, liksom i den lika farliga korsningen med Huddingevägen och Stuvstaleden/Ågestavägen en bit norrut (Ågestakorset), har Trafikverket nämligen valt att inte ha något övergångsställe på den norra sidan, utan bara vid de tre övriga gatudelarna.
Med andra ord måste man gå runt, över _tre_ bevakade övergångsställen, om man ska från t ex platsen där Sågbäcksgymnasiet ligger till t ex busshållplatsen på Huddingevägen, där det borde räcka med _ett_ övergångsställe. Eller, man måste gå över tre övergånggställen istället för ett för att ta sig från busshållplatsen eller Coop om man ska till Stuvsta idrottsplan vid Ågestakorset.
Det säger sig självt att folk då genar! Och att det är farligt, även om Trafikverket försöker stoppa genanden genom att bygga hinder mitt i vägen.

Det har tidigare länkats till bilder av den aktuella korsningen:
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Utifrån aftonbladets info bör det var denna korsning. https://www.google.com/maps/@59.2438...oASAFQAw%3D%3D

När jag tittar på korsningen så blir jag provocerad. Jag retar mig på att Trafikverket har haft fräckheten att konstruera en korsning som är såpass usel för gångtrafikanter.

Det underliggande budskapet gångtrafikanterna är "Bry dig inte om reglerna. Att följa reglerna kommer att utsätta dig för ett stort och onödigt besvär."

Det som skulle kunna vara förmildrande, skulle vara såvida ljussignalerna låter en gångtrafikant passera alla 3 övergångsställen i 1 svep, utan att behöva vänta vid varje hörn av korsningen. Men jag tvivlar mycket starkt på att rödljusen är utformade på det sättet. Jag misstänker att en gångtrafikant behöver vänta på grön gubbe vid 3 tillfällen för att passera 1 väg. Det är ett hån mot gångtrafikanterna.

Citat:
Jag skrev för länge sedan om vikten av att anlägga ett fjärde övergångsställe på den norra sidan av Ågestakorset, men fick bara ett goddag, ”yxskaft”-svar tillbaka. :-(

Till vem skrev du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in