Citat:
Ursprungligen postat av
MarieMM
Jag tittade igår på den aktuella olycksplatsen. Jag antar att flickan blev påkörd där det nu finns en ansamling av tända ljus och gosdjur?
Om det stämmer: _där är inget övergångsställe, och inga rödljus_.
Hon kan säkert ha tänkt gena över vägen där, t ex för att hinna med bussen på andra sidan vägen?
I denna korsning, liksom i den lika farliga korsningen med Huddingevägen och Stuvstaleden/Ågestavägen en bit norrut (Ågestakorset), har Trafikverket nämligen valt att inte ha något övergångsställe på den norra sidan, utan bara vid de tre övriga gatudelarna.
Med andra ord måste man gå runt, över _tre_ bevakade övergångsställen, om man ska från t ex platsen där Sågbäcksgymnasiet ligger till t ex busshållplatsen på Huddingevägen, där det borde räcka med _ett_ övergångsställe. Eller, man måste gå över tre övergånggställen istället för ett för att ta sig från busshållplatsen eller Coop om man ska till Stuvsta idrottsplan vid Ågestakorset.
Det säger sig självt att folk då genar! Och att det är farligt, även om Trafikverket försöker stoppa genanden genom att bygga hinder mitt i vägen.
Det har tidigare länkats till bilder av den aktuella korsningen:
Citat:
Ursprungligen postat av
Evaristo2
Utifrån aftonbladets info bör det var denna korsning.
https://www.google.com/maps/@59.2438...oASAFQAw%3D%3D
När jag tittar på korsningen så blir jag provocerad. Jag retar mig på att Trafikverket har haft fräckheten att konstruera en korsning som är såpass usel för gångtrafikanter.
Det underliggande budskapet gångtrafikanterna är "Bry dig inte om reglerna. Att följa reglerna kommer att utsätta dig för ett stort och onödigt besvär."
Det som skulle kunna vara förmildrande, skulle vara såvida ljussignalerna låter en gångtrafikant passera alla 3 övergångsställen i 1 svep, utan att behöva vänta vid varje hörn av korsningen. Men jag tvivlar mycket starkt på att rödljusen är utformade på det sättet. Jag misstänker att en gångtrafikant behöver vänta på grön gubbe vid 3 tillfällen för att passera 1 väg. Det är ett hån mot gångtrafikanterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarieMM
Jag skrev för länge sedan om vikten av att anlägga ett fjärde övergångsställe på den norra sidan av Ågestakorset, men fick bara ett goddag, ”yxskaft”-svar tillbaka. :-(
Till vem skrev du det?