Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-10-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Pauline Kael ....

Ett bttre exempel p Kaels egna hllning i frhllande till andra kritiker n The Knightriders (som Kael nd ocks hade negativ kritik mot) var dunderfloppen The Adventures of Buckaroo Banzai med Peter Weller och John Lithgow, som hon tminstone enligt uppgift p senaste skivutgvan av den, var den enda skrivande recensent som tyckte om.

Hur hon klarade att motivera det skulle nstan ha varit lite kul att lsa fr det r en helt hoppls film.
Citera
2024-10-03, 16:12
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Pauline Kael r knappast referensen fr kritikerkrens kollektiva respons p filmer. Det var ofta en styrka hos henne men ibland en svaghet. De flesta kritiker ansg faktiskt att Gudfadern inte var ngon "hjdare". Kael var auktoritativ i och med att hon jobbade p New York Times och en hel del branschfolk var rdda fr henne och hennes extremt vassa penna som aldrig slutade hna det hon fraktade, med en prosa som osade helveteseld, men hon gick ofta emot strmmen och stod p sig nr hennes nervsa konkurrenter sneglade p andra recensenter medan de oroligt undrade om de sjlva tyckte fel och skrev fel om filmer i sina kolumner.

Pauline Kael var i princip den enda som skrev uppskattande om George A. Romeros publikflopp The Knightriders, som idag har en liten skara kultfilmfans. Jag tycker att kritikerna r lite fr hrda mot den filmen ven om jag sjlv inte ser ngot strre vrde i den (den r lite fr metakritisk fr sin berttelse), och att Kael hade mest rtt eftersom hon uppenbarligen bedmde den p sina egna meriter och inte p frvntningar av vad en George A. Romero-film "skulle" innehlla. Men hon r inte en referens fr hur Gudfadern togs emot kollektivt av kren. Kael sgade West Side Story (hur mnga andra kritiker gjorde det?), hon sgade Sound of Music (hur mnga vgade gra det?)

Ofta var hon ocks ense med andra kritiker, s hon gick inte emot kollegor bara fr att vara motvals. Bttre n ngon annan kritiserade hon en rtt samtida film med Gudfadern, juden Larry Peerces flopp The Sporting Club 1971 som hon anklagade fr att sprida misantropi. Inte ens Kael erknde att denna "misantropi" var antivit rasism, judiskt hat riktat mot vita amerikaner, hon var ju sjlv judinna, men hon var rlig nog att peka ut dess mnniskofientlighet. Jag tror att stora delar av biobeskarna knde denna fientlighet och rekommenderade sina bekanta att inte g och se den. Peerce hade uppenbarligen blivit lite fr stursk efter sin framgng med sin idag glmda prosemitiska Goodbye, Columbus. Tiden var nnu inte mogen fr s pass tydlig antivitism.

Att sga att Avlyssningen r Coppolas enda riktigt bra film r ganska dumt. Coppola r verskattad vilket beror p att framgng fder status och storhet som fder strre storhet och status (som hrstammar frn Gudfadern 1&2+Apocalypse Now). Avlyssningen r visserligen Coppolas bsta film men mellan hans bsta och hans smsta (The Bellboy and the Playgirls) finns ett helt spektrum av dliga, hyfsade och bra filmer.

Jag tycker att ett kriterium p en duglig regissr r en som inte bara kan eller mste hlla p en viss form eller stil. Snt ligger i mitt tycke bde Angelopoulos och Spielberg i fatet, fr de stelnade i sina former. Det gr visserligen att man genast knner igen deras filmer, vilket blev extremt tydligt redan nr Tobe Hooper pstods ha varit regissren till Poltergeist, men det r tecken p en modul- och formatberttare.

En auteur som Bresson vars filmer man ocks knner igen r den stelnade formens motsats.

Coppola r sin sida ett av de bsta exemplen p en mngsidig filmskapare som vgar prva vingarna p lite olika stt, och ibland misslyckas.

Men Kael hade bttre n jag kunnat beskriva sdana skillnader, och det har hon frmodligen gjort.

Pongen var att han inte alls har sgats hela tiden som du pstod.

Hr om den katastrofala AI-trailern. https://variety.com/2024/film/news/m...te-1236116485/
Citera
2024-10-03, 16:14
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Inte meningen att vi ska munhuggas i varje trd, men r genuint nyfiken, tycker du inte Apocalypse now r en bra film?

r inte det besvarat i kommentaren om The Conversation? Jag skrev iofs riktigt bra.

Jag har frsttt att filmen har bttre rykte numera men frstr inte varfr. Cinemateket brukade visa filmen vldigt ofta. Nr jag irriterat frgade varfr s blev svaret att det alltid blev utsld. De frskte inte ens frsvara filmen konstnrligt. Det var iofs ngra decennier sedan.
Citera
2024-10-23, 15:02
Medlem
Hirvis avatar
Sett filmen nu.
Jag frstr varfr den r hatad, men jag lskade den, och hatade den.
7/10.
Den var otroligt snygg 80% av tiden, men sinnessjukt ful 20%.
Den var otroligt egen och konstnrlig och ambitis men ocks raljerande och fnig.
Den pminner om David Lynch i viss mn att den r s maximerad t alla hll och kanter samtidigt vilket skapar en intern balans trots att bestndsdelarna egentligen inte borde fungera.
Den var underhllande och intressant och ett vrdigt slut fr en av filmhistoriens mest intressanta filmskapare, men det r inget msterverk.

Det som str mig r att jag r vertygad om att om Coppola hade samarbetat med ngon mer "normal" manusfrfattare hade filmen verkligen kunnat bli ett epos och n tminstone 8/9 i betyg. Nu r det en snll 7a fr att jag uppskattar ambitionen s otroligt mycket och fr att jag verkligen var underhllen.
Citera
2024-10-23, 20:24
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Sett filmen nu.
Jag frstr varfr den r hatad, men jag lskade den, och hatade den.
7/10.
Den var otroligt snygg 80% av tiden, men sinnessjukt ful 20%.
Den var otroligt egen och konstnrlig och ambitis men ocks raljerande och fnig.
Den pminner om David Lynch i viss mn att den r s maximerad t alla hll och kanter samtidigt vilket skapar en intern balans trots att bestndsdelarna egentligen inte borde fungera.
Den var underhllande och intressant och ett vrdigt slut fr en av filmhistoriens mest intressanta filmskapare, men det r inget msterverk.

Det som str mig r att jag r vertygad om att om Coppola hade samarbetat med ngon mer "normal" manusfrfattare hade filmen verkligen kunnat bli ett epos och n tminstone 8/9 i betyg. Nu r det en snll 7a fr att jag uppskattar ambitionen s otroligt mycket och fr att jag verkligen var underhllen.

Otroligt snygg? Den ser ju hemsk ut. Jag lt mig dras med p en visning i dag eftersom jag inte var i bsta form i Cannes men den r nnu vrre n jag mindes den. Folk satt och skrattade hela tiden.
Citera
2024-11-18, 12:08
Medlem
klybans avatar
Kndes lite som de hade lagt 2-3-4 filmer p varandra, och att ven om man sg kopplingen med varandra, s knde jag inte att det synkade med varandra speciellt bra.
Och kndes som en kostymfilm ett stundtals, sen en film om makt och en film om en scifi-framtid.

Rtt snygg stundtals och sen mot det omvnda, s det var en hel del bergochdalbana.
Rtt enkelt och frst att det finns folk som inte gillar detta, tyckte det var en okey film, men att man kanske skulle fokusera lite mera.

Hade hoppats p mera faktiskt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in