2024-09-15, 17:02
Medlem
Jag tänker att ta körkort, och jag har upptäckt att om man har NPF-diagnos (enligt min situation), då behöver man lämna in läkarintyg inte bara 1 gång innan man får körkortstillståndet, men även efter att man har fått körkortet!
Och dessutom behöver man göra detta regelbundet, och det bestäms via individuell bedömning från transportstyrelsen om hur ofta.
Det skrämmer mig, för att det är jätte jobbigt och kan också vara dyrt.
Vad betyder "regelbundet"? 1 gång i veckan? 1 gång i månaden? 1 gång om året? 1 gång om 5 år? Vad betyder egentligen "regelbundet"?
Också, individuell bedömning betyder att man väl aldrig vet i förväg vad transportstyrelsen bestämmer och vilka extra kostnader och hur många jobbiga extra utredningar med läkaren man måste räkna med.

Ni som är körkortstagare med NPF-diagnoser, hur ofta är ni tvungna att lämna in läkarintyg?
Hur känns det med extra utredningar och extra kostnader?
Citera
2024-09-15, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snickersataren
Jag tänker att ta körkort, och jag har upptäckt att om man har NPF-diagnos (enligt min situation), då behöver man lämna in läkarintyg inte bara 1 gång innan man får körkortstillståndet, men även efter att man har fått körkortet!
Och dessutom behöver man göra detta regelbundet, och det bestäms via individuell bedömning från transportstyrelsen om hur ofta.
Vad betyder "regelbundet"? 1 gång i veckan? 1 gång i månaden? 1 gång om året? 1 gång om 5 år? Vad betyder egentligen "regelbundet"?
Också, individuell bedömning betyder att man väl aldrig vet i förväg vad transportstyrelsen bestämmer och vilka extra kostnader och hur många jobbiga extra utredningar med läkaren man måste räkna med.

Ni som är körkortstagare med NPF-diagnoser, hur ofta är ni tvungna att lämna in läkarintyg?

Har du ansökt om körkortstillstånd än? Om inte, tala bara inte om att du har en diagnos. Skulle Transportstyrelsen i efterhand få reda på det så spela bara ovetande.
Citera
2024-09-15, 17:47
Medlem
Va har du för diagnos
Citera
2024-09-15, 19:03
Medlem
När jag sökte de, så har jag ett NPF diagnos. Och bli förvånad vad du kommer få gå till:

1: Du måste göra synundersökning.
2: Du kommer få göra ett pissprov, eftersom många som har ett NPF diagnos går ju medicinering. Och därav du kommer få betala via ditt psykiatrin för genomföra ett pissprov.
3: Du behöver ett intyg ifrån ett överläkare ifrån psykiatrin och den personen måste skicka in ansökan till transport styrelsen. Detta görs i samband med pissprovet.
4: Du kan få vänta upp till ett halvår innan de gå genom.
Citera
2024-09-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Har du ansökt om körkortstillstånd än? Om inte, tala bara inte om att du har en diagnos. Skulle Transportstyrelsen i efterhand få reda på det så spela bara ovetande.

Nja, dom har ett bra koll på människor som har ett NPF diagnos. När jag sökte som du gjorde, så blev jag nekad på grund min NPF diagnos.
Citera
2024-09-15, 20:37
Medlem
Citat:

Det är en ja och nej fråga vid ansökan om körkortstillstånd. Du skulle ljugit.

De borde absolut inte vara mer än 1 gång per år, troligtvis mindre.
Citera
2024-10-20, 17:27
Medlem
LionKing75s avatar
Citat:
[...]Vad betyder "regelbundet"? 1 gång i veckan? 1 gång i månaden? 1 gång om året? 1 gång om 5 år? Vad betyder egentligen "regelbundet"?

Jag känner spontat att du behöver nytt läkarintyg när körkortet ska förnyas. Detta görs (vanligtvis) vart 10:e år.
Citera
2024-11-05, 08:57
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Har själv adhd, det är bara kryssa nej i rutan för det när du söker körkortstillstånd. Finns ingen möjlighet för transportstyrelsen att få reda på det.
Citera
2024-11-11, 09:12
Medlem
lundaelevs avatar
Jag har också NPF. Två olika sorter. Jag tog först synundersökning och eftersom man inte märker mina NPF jätte tydligt så lät jag bli att säga någonting om det, jag har kortkort idag.
Citera
2024-11-11, 10:12
Medlem
Vodos avatar
Aldrig gjort efter att ha klarat uppkörningen.
Citera
2024-12-24, 13:21
Medlem
Det är ju inte lag på att man måste göra npf-utredningar så tacka bara nej till det om du blir erbjuden sånt skit så är problemet löst.
Citera
2024-12-24, 13:51
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionKing75
Jag känner spontat att du behöver nytt läkarintyg när körkortet ska förnyas. Detta görs (vanligtvis) vart 10:e år.

för lastbil och diabetes t.ex. är det läkarintyg var 5:e år som gäller men som alltid är det en individuell bedömning så klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in