2024-09-15, 23:02
Medlem
Frågan vänder sig till verksamma åklagare och advokater: Kan ni tänka er att anställa eller ha en kollega utan juridisk examen?

Om ja: vilka/vilken utbildnings-och yrkesprofil välkomnar ni?
Om nej: på vilka grunder väljer ni bort kandidater med annan profil?
Citera
2024-09-15, 23:11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krussedill
Frågan vänder sig till verksamma åklagare och advokater: Kan ni tänka er att anställa eller ha en kollega utan juridisk examen?

Nu är jag vare sig åklagare eller advokat efter lite surfande Hittade jag tre lediga jobb på advokatbyråer där de söker personal utan juristutbildning.

Två av tjänsterna gällde receptionister och en var en vaktmästartjänst.
Citera
2024-09-15, 23:14
Medlem
Och sen sitter jag här, studerande på juristprorammet, rädd för att ingen advokatbyrå kommer att kolla åt mitt håll varken under eller efter utbildningen. Önskar att jag hade ditt självförtroende 👍🏻👍🏻
Citera
2024-09-16, 00:05
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det förekommer att man anställer sekreterare, receptionister, bibliotekarie, städare och dylikt som saknar juristexamen. Om man kan så tar man in juriststudenter, företrädesvis sådana som har anmärkningsvärt goda betyg och tar sig tiden att driva runt på mässor och mingel och tävlingar.

Generellt gäller att man ska ha familje- och livssituation som är väl känd, att man uppvisat tecken på att vara noggrann och lojal, osv. Vanligen fortsätter advokater med sina sysslor på väldigt obekväm arbetstid så om man har minsta problem med att vara tillgänglig ca. 06-22 är det antagligen en arbetsplats där man inte kommer att bli uppskattad.

Om du kan något som är värt pengar och skulle kunna ha en juridisk anknytning så börja sälja in dig hos juristbyråer istället. Finns en hel del som bara kör bulk, maximalt antal ärenden in och fakturerade på kortast möjliga tid, där kan du säkert få hänga med under de år det tar innan branschen självsanerat bolaget som nappar på dig.
Citera
2024-09-16, 00:07
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threetuz
Och sen sitter jag här, studerande på juristprorammet, rädd för att ingen advokatbyrå kommer att kolla åt mitt håll varken under eller efter utbildningen. Önskar att jag hade ditt självförtroende 👍🏻👍🏻

Hyggliga betyg och att du sitter ting så lär det lösa sig. Med lite tur kommer du fram till att det trots allt finns bättre sysslor än de advokatbyråer som du hört talas om hittills i ditt liv.
Citera
2024-09-16, 06:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Givetvis så finns det många på dessa byråer som inte har en juristexamen, men de arbetar inte med juridik. Områden är förutom de som redan räknats upp, IT, ekonomi/administration, och i vissa fall kanske inom research. Men i det sista fallet så bör du nog ha bra erfarenhet ifrån liknande tjänst innan.
Citera
2024-09-16, 07:18
Medlem
Citat:

Åklagare är avställda vid Domstolsverket.
Citera
2024-09-16, 07:37
Medlem
Det är bara att starta en juristbyrå, det krävs ingen formell utbildning för att kalla sig jurist.
Vips har man en status business och titel
Citera
2024-09-16, 11:39
Medlem
Nu arbetar inte jag inom juridik. Så ta allt med en nypa salt.

Men jurist är inte en skyddad titel emotsats till advokat.
Vem som helst får kalla sig jurist. Det finns ingen lag som förbjuder advokat/juristbyråer att anställa folk utan advokattitel eller juristexamen.

Men med tanke att det finns fler jurister med examen än det finns finns arbetsmöjligheter så borde TS fråga sig: varför ska de anställa TS istället för en examinerad jurist eller en advokat.

Sen om jag har förstått det rätt så måste man vara advokat för att få repressentera sin klient inför domstolen i brottmål.
Citera
2024-10-16, 16:12
Medlem
Alla på Lawline saknar väl utbildning?
Citera
2024-10-17, 07:43
Medlem
bellaciaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Åklagare är avställda vid Domstolsverket.

Nej. Åklagare är anställda vid åklagarmyndigheten eller Ekobrottsmyndigheten.
Citera
2024-10-17, 07:44
Medlem
bellaciaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faceracer
Alla på Lawline saknar väl utbildning?

Är väl främst juriststudenter som jobbar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in