Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-16, 06:58
Medlem
sebastian_s avatar
Jag söker intressanta historieböcker som bildar en från en annan synvinkel än de typiska Svt och Bbc dokumentärerna. Böcker som inte känner att de tvunget måste problematisera de onda vita männen eller upphöja de stackars minoriteterna. Böcker som till och med kan vara inspirerande.

Det får gärna vara allt från conquistadorerna i Sydamerika, till Boerna i Afrika till ryska revolutionen. Helst inte andra världskriget om det inte är något alldeles särskilt.
Citera
2024-09-16, 11:24
Medlem
Jag lyssnar mest på Podcasts numera.
I vissa ämnen är de där brittiska etablissemangsbögarna, Tom Holland och Dominik Cummins, som gör "The Rest is History" ganska bra. Så länge det gäller gamla ämnen. Till exempel var deras serie om Aztekerna bra. De har ju ett liberalt pro brittiskt kristna värderingar grundperspektiv. Men eftersom detta är rätt så tydligt uttalat så är det lättare att tåla. Och Tom Holland har skrivit mycket underhållande och intressanta historieböcker såsom Rubicon, Millenium och Under Svärdets Skugga.

Peter Heather skriver också bra historieböcker om folkvandringstiden och romarriket. Hans projekt är att moderera efterkrigstidens historieskrivning om folkvandringstiden utan att kasta bort den historieforskning av kvalitet som gjorts sen andra världskriget (om det nu finns någon).
Min åsikt är att folkvandringstiden var grunden till den europeiska högkulturen så någon som är intresserad och kunnig om den är väl värd att läsa.

En liten historiebok jag köpte förra veckan var ett litet urval gjort av Alf Åberg av Gustav Vasas brev, "Gustav Vasas Brev". Finns tusentals brev av Gustav Vasa bevarade men den här var billig och de är lättlästa och vi läser primärkällor från en annan tid, Åbergs bok innehöll kanske 70 brev från 1522-1560.
En annan historiebok som jag varmt kan rekommendera är Svenska Landskapslagar, redigerade och kommenterade av Åke Holmbäck och Elias Wessén, utgiven på 1940-talet. Så medeltida lagar i Sverige som behåller en del av hednisk samhällsordning, åtminstone i de äldre lagarna.

En annan podcast är Mike Duncan's "Revolutions" där han går igenom många av de stora revolutionerna, som Engelska revolutionen, Franska revolutionen, Simon Bolivar och frihetskrigen i Sydamerika, Mexikanska revolutionen, 1848 och så vidare. Duncan är nog vänsterliberal men fortfarande väl värd att lyssna på.
Mike Duncan har också gjort en lång lång podcastserie om Romarriket, "The History of Rome". Det är intressant att bryta Mike Duncans perspektiv på den romerska republikens fall där han har hjärtat hos Populares medan Tom Holland har hjärtat hos Optimaterna. Trots att jag själv är höger tenderar jag idag att sympatisera mer med Populares. Även om Sulla naturligtvis är en fascinerande historisk person.
Senast redigerad av Destbar 2024-09-16 kl. 11:28.
Citera
2024-09-16, 12:31
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag söker intressanta historieböcker som bildar en från en annan synvinkel än de typiska Svt och Bbc dokumentärerna. Böcker som inte känner att de tvunget måste problematisera de onda vita männen eller upphöja de stackars minoriteterna. Böcker som till och med kan vara inspirerande.

Det får gärna vara allt från conquistadorerna i Sydamerika, till Boerna i Afrika till ryska revolutionen. Helst inte andra världskriget om det inte är något alldeles särskilt.

Sök, så skall Du finna.

(FB) Historieböcker som inte är totalt PK?
Citera
2024-09-16, 15:47
Medlem
maktspels avatar
Nigel Biggar nyligen en intressant bok om bl a kolonialismen där han tar upp både positiva och negativa aspekter från alla sidor. T ex skriver han om hur enormt mycket engelsmännen offrade för att stoppa slavhandeln.

Han hade tydligen väldigt svårt att hitta förläggare som ville ge ut den (trots att han är aktad Oxford-professor). Det handlade inte om att någon såg kvalitetsbrister i boken, utan för att förlagen inte ville associeras med något som kunde resultera i protester från pk-polisen.
Citera
2024-09-16, 18:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Sök, så skall Du finna.

(FB) Historieböcker som inte är totalt PK?
Tack! Jag sökte faktiskt flera gånger med olika termer
Citera
2024-09-16, 21:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Nigel Biggar nyligen en intressant bok om bl a kolonialismen där han tar upp både positiva och negativa aspekter från alla sidor. T ex skriver han om hur enormt mycket engelsmännen offrade för att stoppa slavhandeln.

Han hade tydligen väldigt svårt att hitta förläggare som ville ge ut den (trots att han är aktad Oxford-professor). Det handlade inte om att någon såg kvalitetsbrister i boken, utan för att förlagen inte ville associeras med något som kunde resultera i protester från pk-polisen.
Tack. Precia den typen av bok som jag söker.
Citera
2024-09-19, 05:13
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Tack. Precia den typen av bok som jag söker.
Aron Flam skrev "Det här är en svensk tiger" om socialdemokraternas samröre med Nazityskland, som tydligen sossarna först försökte stoppa genom en rättstvist och senare genom att skriva en bok som skulle motbevisa boken. Jag har själv inte läst Flams bok, men den låter intressant efter att jag har läst ett par negativa recensioner i stora dagstidningar där recensenten sågar boken utan att presentera övertygande argument för varför den skulle vara dålig.

Niall Ferguson är en icke-PK historieprofessor (men blev samtidigt nyligen adlad i England). Vad jag minns av att läsa ett par av hans bestsellers är dock att han mest presenterade olika bevis för ståndpunkter han hade snarare än att ge en objektiv genomgång av händelsen (vilket jag antar att du efterfrågar). Samtidigt är tolkningen av materialet ofta vad som gör forskaren icke-PK.

Ta någon som Benny Morris som förmodligen av båda sidorna i Israel-konflikten anses vara en av de som vet mest om Nakba i Palestina. När han som ung gjorde de ursprungliga studierna verkar han tycka att Israel gjorde fel i fördrivningen av palestinier. Idag - givet utvecklingen under de senaste decennierna - anser han att Israel gjorde vad som var oundvikligt..
Senast redigerad av maktspel 2024-09-19 kl. 05:20.
Citera
2024-09-19, 13:29
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:

Grimberg är förstås obligatorisk. Han var lärare och skrev skolböcker men också Sveriges och världens historia för allmänheteh, "Svenska folkets underbara öden" I-IX (-XI) och "Världshistoria" I-VI (VII-X av annan författare).

"Ödena" finns lätttilgänglig på nätet:

https://runeberg.org/sfubon/

Odhner skrev också skolböcker och "Fäderneslandets historia" är en klassiker som utkom i uppdaterade upplagor i flera decennier.

Finns också på nätet:

https://runeberg.org/faderhist/

Jag brukar kolla in Odhner för att friska upp minnet och Grimberg om jag vill fördjupa mig.

Svenskt perspektiv.

En skattkista av äldre "borglömd" litteratur finns här:

https://www.jrbooksonline.com

(Tyvärr rätt svårnavigerad sida men väl värt besväret.)
Senast redigerad av Curt Hson 2024-09-19 kl. 13:38.
Citera
2024-10-17, 03:31
Medlem
Pansarhyenas avatar
Fredrik Segerfeldt är en ofta ganska outhärdlig öppna gränser-liberal, men hans bok Den svarte mannens börda är ändå ett bra motgift mot alla i vår samtid som vill få det till att den västerländska civilisationen skulle vara unikt ondskefull genom sin slavhandel och sin kolonialism.

Och om du läser på engelska så finns en serie böcker som heter The politically incorrect guide to [something], där vissa behandlar historiska ämnen ur ett utpräglat konservativt perspektiv. Huruvida de är bra kan jag dock inte uttala mig om.

https://www.amazon.com/dp/B09PR5YHMW...rwt_sb_pc_tpbk
Citera
2024-10-26, 06:45
Medlem
Batleikas avatar
Citat:

Är inte alla äldre historieböcker ungefär som du beskriver? Ett tips gällande Sverige kan ju vara detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk...bara_%C3%B6den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in