Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Tack. Precia den typen av bok som jag söker.
Aron Flam skrev "Det här är en svensk tiger" om socialdemokraternas samröre med Nazityskland, som tydligen sossarna först försökte stoppa genom en rättstvist och senare genom att skriva en bok som skulle motbevisa boken. Jag har själv inte läst Flams bok, men den låter intressant efter att jag har läst ett par negativa recensioner i stora dagstidningar där recensenten sågar boken utan att presentera övertygande argument för varför den skulle vara dålig.
Niall Ferguson är en icke-PK historieprofessor (men blev samtidigt nyligen adlad i England). Vad jag minns av att läsa ett par av hans bestsellers är dock att han mest presenterade olika bevis för ståndpunkter han hade snarare än att ge en objektiv genomgång av händelsen (vilket jag antar att du efterfrågar). Samtidigt är tolkningen av materialet ofta vad som gör forskaren icke-PK.
Ta någon som Benny Morris som förmodligen av båda sidorna i Israel-konflikten anses vara en av de som vet mest om Nakba i Palestina. När han som ung gjorde de ursprungliga studierna verkar han tycka att Israel gjorde fel i fördrivningen av palestinier. Idag - givet utvecklingen under de senaste decennierna - anser han att Israel gjorde vad som var oundvikligt..