Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-16, 13:29
Medlem
Hej! Morsan börjar bli senil och skriver stup in i kvarten. Jag pallar inte svara så jag undrar om det finns möjlighet att "träna" en AI som svarar automatiskt på allt hon skriver.

Det var det!

Mvh,
Spritegott
Citera
2024-09-16, 14:22
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ta vara på din mor så länge du kan för en vacker dag är hon borta och det sista du minns är att du sökte online efter hjälp att vifta bort din mor som nog är jävligt rädd då hon inte förstår vad som händer iom att bli dement/senil.

Förlorade själv min bästa vän i början av sommaren helt oväntat när farsan gick bort.

Men tyvärr vet jag inte om det går att träna AI till det.
Citera
2024-09-16, 14:29
Medlem
Givetvis kan man använda "AI" till att svara på SMS.

Frågan är snarare om någon har skapat programvaran för det ännu. Om det ens kommer att skapas av någon annan än Google eller Apple, beror på hur låst deras system är för att skapa en svars-funktion eller app-alternativ för SMS.

Inget direkt svar på frågan tyvärr.
Citera
2024-09-16, 18:30
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ta vara på din mor så länge du kan för en vacker dag är hon borta och det sista du minns är att du sökte online efter hjälp att vifta bort din mor som nog är jävligt rädd då hon inte förstår vad som händer iom att bli dement/senil.

Förlorade själv min bästa vän i början av sommaren helt oväntat när farsan gick bort.

Men tyvärr vet jag inte om det går att träna AI till det.

Det här är det enda riktiga svaret du bör få i den här tråden.

Tyvärr är det en sak som först uppenbarar sig hos de flesta när personer i deras omgivning börjar falla bort.
Citera
2024-09-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det här är det enda riktiga svaret du bör få i den här tråden.

Tyvärr är det en sak som först uppenbarar sig hos de flesta när personer i deras omgivning börjar falla bort.

Du kanske inte ska utgå ifrån att alla har samma relationer och känslor som du, och även om de hade det så kanske de har gräns på hur mycket de orkar. Om personen bokstavligen smsar varje kvart så kan jag absolut förstå att det blir jobbigt, oavsett vem det är.
Senast redigerad av Antiw 2024-09-16 kl. 21:59.
Citera
2024-09-16, 21:36
Medlem
Känner inte till något sådant program, ett problem som dock kan vara värt att tänka på, är att även om det fanns, så skulle ju hon tro att det är dig hon pratar med, och för eller senare så säger nog ai något olämpligt, så det kan ju bli problematiskt. Blocka är nog bättre, men det kanske du inte vill.
Citera
2024-09-16, 22:36
Medlem
Knivur-273s avatar
Om du inte vill tala med din senila gamla mamma, så får du väl sluta svara helt enkelt, eller så får du tåla att hon blivit gammal och svara vänligt. Min Mamma är snart 94 och jag gillar att snacka med henne ibland. hon är dock inte senil riktigt, men väldigt åldrad.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-16 kl. 22:40.
Citera
2024-09-16, 22:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Hej! Morsan börjar bli senil och skriver stup in i kvarten. Jag pallar inte svara så jag undrar om det finns möjlighet att "träna" en AI som svarar automatiskt på allt hon skriver.

Det var det!

Mvh,
Spritegott
Det är klart det finns. En vanlig chatbot duger gott.
Men du kommer ångra dig när hon dött.
Citera
2024-09-16, 23:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antiw
Du kanske inte ska utgå ifrån att alla har samma relationer och känslor som du, och även om de hade det så kanske de har gräns på hur mycket de orkar. Om personen bokstavligen smsar varje kvart så kan jag absolut förstå att det blir jobbigt, oavsett vem det är.

Jag utgår inte från något annat än att den som frågar uppenbarligen bryr sig om sin mamma eftersom denne vill svara men det är inget som blir ett skit bättre av att ha en AI svara på SMS, om något så inducerar det väl en kavalkad av SMS eftersom de flesta AIs är medvetet tränade för att engagera diskussion snarare än avstyra.

Autoreply eller block är alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in