2024-11-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
Vad som är bäst för dig vet bara du själv. Om du förlitar dig blint på din omgivning och känner att behovet att göra din omgivning mer nöjd än dig själv, är valet redan gjort och då kan du därför med lättnad släppa din förälskelse.
Du slipper således att ta några beslut om din framtid själv.

Själv är jag en person som varit fast i en relation där min omgivning i princip dumförklarade mig för att vilja lämna, eftersom personen utåt sett var fin mot mig, stabil och ovanpå det dessutom hade en fet plånbok.
Jag värderar genuinitet, det äkta och framförallt känslan av att bli sedd av min partner, den känslomässiga tryggheten och team-känslan mer än allt ytligt.

Det finns lika många varianter av dig som det finns människor på planeten. Således kommer människor alltid att ha åsikter om vad du bör och inte bör göra.

Nyfiken på vad som gör att du litar blint på din omgivning.. har du en diagnos eller trauma som gör att du inte litar på dig själv? <3

EDIT: Confidence - Ocean Alley + RSD
Citera
2024-11-20, 17:43
Medlem
Jag brukade vara det förut. Jag väntade ut kollegan och inget hände när kemin var som värst. Så nu har jag inga såna känslor kvar. Skönt som fan
Citera
2024-11-20, 21:40
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenJane
Har aldrig varit bra på att göra det som går emot mitt hjärta.
Du menar "hjärta"?
Gräset är alltid grönare på andra sidan, och när man kommit till andra sidan så är det grönare på nästa sida osv.
Citera
2024-12-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaxAesthetica
Verkar som som att vi känner och tänker väldigt lika inför det här... helt otroligt hur jag känner igen mig. Alla omständigheter.

För min del känner jag ju en sorts lycka i att jag har upptäckt så mycket fint i en person. Det var längesen. Kommer inte stänga av det.
Annorlunda än när jag träffade min sambo. Uppbyggnaden genom att lära känna en person under en tid känns väldigt annorlunda än dejting.
Detta liknar en tidigare episod i livet som på många sätt gjorde mig till den jag är idag.

Kan inte veta precis hur min sambo känner. Men det är svårt att vara sig själv helt och hållet så nog märker hon att jag inte är helt närvarande just nu. Jag tror hon ibland är lite rädd att bli lämnad.

Vem var den tjejen länge sen och hurdan var hon? Har ni kontakt idag och vem skulle du välja om både ville träffa dig?
Citera
2024-12-11, 12:54
Medlem
Citat:
Hej! Har blivit förälskad i en kollega. Själv är jag lyckligt gift (eller i alla fall tills jag blev kär i kollegan) och han har tjej. Kollegan och jag har daglig kontakt och det är svårt att undvika honom. Vill inte heller undvika honom, helst vill jag träffa honom hela tiden.

Blir galen på det här. Känslorna går upp och ner, jag pendlar mellan att var jättejätteglad och helt bedrövad för att det inte kan bli vi. Vill höra av mig till honom hela tiden men försöker lägga band på mig själv.

Vad ska jag göra?
Hur har det slutat? Eller hur går det?
Citera
2024-12-13, 10:46
Medlem
Citat:
Hej! Har blivit förälskad i en kollega. Själv är jag lyckligt gift (eller i alla fall tills jag blev kär i kollegan) och han har tjej. Kollegan och jag har daglig kontakt och det är svårt att undvika honom. Vill inte heller undvika honom, helst vill jag träffa honom hela tiden.

Blir galen på det här. Känslorna går upp och ner, jag pendlar mellan att var jättejätteglad och helt bedrövad för att det inte kan bli vi. Vill höra av mig till honom hela tiden men försöker lägga band på mig själv.

Vad ska jag göra?

Du skall ta det väldigt försiktigt och fundera på vad det är som gör att du går i dessa tankar, är det nåt som skaver hemma som gör att du sknar nåt.

Att inleda ett förhållande med en kollega framför allt om bägge idag ar ett förhållande är sällan bra.
Sen kan man fundera på vad du känner.
Hade motsatta bekymmer för ett gäng år sen en kollega som uppenbarligen kärat ner sig i mig, och gjorde en ganska kraftig sexuell invit(Hade jag varit en annan person hade jag kunnat anmäla detta).
Men jag förklarade tydligt att jag visst tyckte om henne som kollega och vän men inte mer än så och att jag fortfarande var kär i min hustru.
Det togs inte emot så bra och hon undvek mig några månader, sen tog hon kontakt och tackade och bad om förlåtelse då hon helt enkelt saknat kontakt med sin man och uppskattade att ha nån att prata med.
Vårt kollegiala förhållande blev aldrig som förut igen. Men hon skilde sig och gifte om sig några år senare.

Så tänk igenom ordentligt först innan du tar nåt steg.
Citera
2024-12-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Fan vad jag önskar att jag kunde sluta tänka på henne men det går verkligen inte. Jag skäms över mig själv.

(Älskar fortfarande min fru massor så kommer givetvis inte att göra något.)

Jag har liknande situation fast tvärtom. Jag har känt väldigt starkt, blivit besviken, försökt släppa det, men nu är jag tillbaka där igen. Jag vill kunna vara hans vän, han står mig ju väldigt nära, men det slutar alltid med att jag vill ha honom på andra sätt. Och det blir inte bra.
Citera
2025-01-20, 17:52
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medanvi
Jag har liknande situation fast tvärtom. Jag har känt väldigt starkt, blivit besviken, försökt släppa det, men nu är jag tillbaka där igen. Jag vill kunna vara hans vän, han står mig ju väldigt nära, men det slutar alltid med att jag vill ha honom på andra sätt. Och det blir inte bra.

Tvärt om hur?

Jag känner starkt men har inte blivit besviken (eftersom att jag inte gjort något) men kan inte släppa det. Vi skulle nog kunna blir bra vänner eftersom att hon och jag är väldigt lika på många sätt. Men vi kommer nog aldrig blir mera än kollegor. Vi har dock väldigt roligt på jobbet tillsammans.
Citera
2025-01-20, 19:53
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Intressant.

Min syn på mig själv är absolut att jag i så fall är en ”utfyllnadsmänniska” och är medveten om det. Tänker ofta på vad som är ”bäst för mig” kontra vad jag vill, för jag upplever inte alltid att de stämmer överens eller är samma sak. Självklart har min omgivning en del i vad som är ”bäst för mig”, där människor i den har en stark åsikt kring det. Min familj t.ex. älskar min man, de flesta gör det, och ur det perspektivet är han ju då ”bäst för mig”.

Undrar så hur det gått för dig? Även om jag i den här tråden nog mest visade en pragmatisk hållning så kan jag verkligen relatera till att tycka om någon man inte "borde" tycka om. Du skrev så fint och generöst om din situation. Om du ville uppdatera vad som hänt sedan sist så skulle jag bli jätteglad.
Citera
2025-01-20, 20:07
Medlem
Ska du satsa på honom måste du sluta på jobbet, om inte han vill det. Man ska aldrig någonsin jobba med sin partner, aldrig! Blir alltid katastrof!
Citera
2025-01-21, 05:09
Medlem
Merwinnas avatar
Jag undrar också hur det har gått?

En reflektion bara: man idealiserar alltid den man är kär i, det hör till sjukdomsbilden. När det har gått över så förstår man ofta inte vad man såg hos personen, och även OM man fortfarande tycker att han är snygg och trevlig (whatever), så är han ändå bara en man bland många andra i världen som också är snygga och trevliga. Magin är borta, suget efter honom, känslan att han är speciell, utvald, och att man hör ihop med honom och inte kan leva utan honom. För allt detta är hjärnspöken.

Hade man inte haft denne man i sin närhet under samma period, så skulle man i stället ha varit lika kär i någon annan. För det börjar inne i en själv, man söker omedvetet efter någon att älska, när man antingen är ensam eller den partner man har inte fyller måttet på alla plan. Detta kan vara bra att komma ihåg!

Senast redigerad av Merwinna 2025-01-21 kl. 05:15.
Citera
2025-01-21, 05:27
Medlem
Jag tycker du ska skilja dig, inte speciellt schysst mot din man om du är kär i en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in