Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-09-20, 19:28
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Okey, körde CrystalDiskinfo...

Programmet hittade inget där heller.... Båda hårddiskar låter som vanligt, men det är precis som om dom här helt osynliga för datorn....

Dum fråga men är det inte bara att koppla in en extra hårddisk i stort sett?

För en av dessa HD fungerar men bara om jag kopplar ur den jag har i datorn nu, och helt enkelt använder en gammal hårddisk. Kanske jag som lever i en drömvärld, men är det inte bara att sätta in en extra hårddisk?
För sätter jag in den fungerande HD nu (fast som en extra, och ordinarie kvar), så hittar CrystalDiskinfo inte den (inga andra program heller för den delen).....

Känns som jag missar något jävligt basic. Förr i tiden kunde jag lite datorer iaf, haha....
Hittas de inte heller under "Bärbara enheter"?
Citera
2024-09-22, 03:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Okey. En liten (stor) update till alla som hjälpt till...

Min första tanke var att gå igenom alla tips, ett och ett, men efter ha läst att en del direkt avrådde mig att testa vissa saker, pga okunskap eller att det är dåliga ideer, så bestämde jag mig för att köpa en USB-adapter, och om det inte fungerade ringa och prata med Ahlberg.

Så gjorde en sista sak (trodde jag) och skulle kolla att alla syntes i BIOS. Det var då, pinsamt nog, först då, jag såg att jag kunde ju ändra boot-ordningen.

*Hädanefter skriver jag "original" för min HD jag använder nu och "reserv" för dom andra*

Kopplade in min reserv som jag fick och fungera när den var ensam inkopplad. Körde reserv att läsas först och sedan original. Som vanligt lästes bara reserv-hd. Fanns inget mer enligt Windows. Boota om, och provade en sista gång och se om det hände något när originalet var först och sedan reserv. Men varför skulle det göra det? Provat 1000 ggr innan typ

MEN!!!!!! Nu funkade det???? Som en helt vanlig extra hårddisk......

Så provade koppla in den andra reserven, som jag trodde var utan Windows (den låste sig varenda gång windows skulle ladda på den). Efter pop-up med "startreperation gick inte genomföra" stängdes dator av, som vanligt.

Gick in, satte original som första HD, och reserv andra. Startade datorn, och ta mig 17 om inte den hårddisken också fanns där precis som vanligt.....

Positiv i mitt handlande tänkte jag prova reserv tre med, den som fick Blue screen of death ganska fort. Som vanligt funkade den inte. Byta att original gick först etc...... Pang! Disk 3/3 fungerade nu.....

Så jag har ingen aning om varför BIOS/dator envisas med att jag först måste sätta "trasig" hårddisk som start-hårddisk, misslyckas, sen sätta original som start-hårddisk, och då få allt att fungera. Extremt weird för mig iaf, :-)

Nu är det bara IDE kvar, men har inte kablar eller något sådant just nu, så får bli efter jag lyckats låna några sådana, så får vi se om den beter sig likadant.

Filerna jag ville ha är nu på samma ställe, allt viktigt kopierat och allt frid och fröjd.

Tackar igen för alla tips. Ha en trevlig helg allesammans.

Det stämmer med min erfarenhet att det finns info på reserven som hör till orginalet.

Jag höll på med "dual boot" och hade Linux på en disk och Windows på en annan.
Då använde jag detta program för att ha kontroll på boot order:

https://neosmart.net/EasyBCD/
Citera
2024-09-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Disken med breda kontakten är en med IDE-interface. Om man har två så måste man på bygla dem som antingen slav eller master. De behöver också ett avslutningsmotstånd. Brukar vara ett motståndsnät som ska sitta i den disk som sitter sist på IDE-kabeln.

Det finns USB-adaptrar som har både IDE och SATA:

Lite väl dyr men har USB 3.0:
https://www.kjell.com/se/produkter/d...JS4oXyMchKMRFw

Billigare men USB 2.0:
https://www.batteriexperten.com/sv/a...a-adapter.html

Det finns billigare på Ali-express, Amazon, eBay och liknande ställen.

Bra där med tips, Tack PeterNoster !
Du kan korta ner länken från
https://www.kjell.com/se/produkter/d...JS4oXyMchKMRFw

Till den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/d...ch-ide-p61369/

Resten av din länk kan vara en redirecttagg eller något åt det hållet.
Något generellt tips på hur man kortar ner länkar kan jag inte ge så där rakt av, men länken fram till det första ? -tecknet brukar alltid vara giltig.
?-tecknet ligger i länken troligen därför att du hade gjort en intern sökning inne på Kjells egen webbsida.

Köpte Kjell & Cos liknande enhet för kanske en 3-4 år sedan och den fungerade precis som tänkt.
OBS kom ihåg att kopplar man in IDE-diskar så måste det vara strömlöst innan de startar.

USB/BIOS kan bara hämta diskparametrarna plus MBR+partitiontables från en IDE-disk precis vid starten. På SATA så kan den hämta diskparametrarna även vid sk hotswap dvs då disken är strömsatt.

Plocka inte runt med byglarna om du inte vet vad du gör. Låt de sitta som de satt från början.
Det ser ut som att de här USB/IDE-adaptrarna kan klara av att läsa disken även om bygeln står fel, tex som Slave.

Default är annars alltid Master på IDE-disken som ska användas om det uttryckligen inte står något annat.

Varför finns det då Master/Slave ?

- Ja de gamla moderkorten hade bara en IDE-kanal. Men för att moderkorten skulle kunna se två olika IDE-hårddiskar på samma kabel, så var man tvungen att skilja dem åt på något sätt, därför fick man sätta bygeln på Master på den första IDE-disken och Slave på den andra disken.

Om en disk sattes som master eller slave spelade vanligen ingen roll för dess prestanda om inte en av dem var extra långsam.
Därför ville man gärna sätta en CD/DVD-enhet på en egen kabel, för dessa hade låga prestanda av tekniska skäl.

IDE-Interfacet blev dock en återvändsgränd, först så var hastigheten 33 MHz, 66 MHz, sedan 100 Mhz och sedan 133 Mhz. Mera experimentella mobos och enskilda kontrollerkort kunde skruvas upp till 150 MHz men då kunde kabeln inte vara så lång.
Den nya IDE-kabeln som behövdes hade dubbla antalet ledare, varav halva antalet var visst jordledare.

Man var tvungen då också att veta om respektive HD klarade 150.

Senare mobos och kontrollerkort kunde rentav ha flera IDE kanaler än bara en kanal.
Vanligtvis så kunde Windows acceptera diskarna D:\ till Z:\ 22 extra enheter alltså

IDE-Interfacet kunde inte utvecklas vidare, det saknade expansionsmöjligheter och var inte en skalbar lösning. IDE kallas också PATA därför att den bygger på en parallell överföring av informationen. Vilket är mycket effektivt så länge överföringen är felfri.

SATA vinner på sina möjligheter till höga hastighet och skalbarhet trots att den är i grunden seriell.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-09-30 kl. 21:02.
Citera
2024-09-30, 21:00
Medlem
Citat:
Okey. En liten (stor) update till alla som hjälpt till...

Min första tanke var att gå igenom alla tips, ett och ett, men efter ha läst att en del direkt avrådde mig att testa vissa saker, pga okunskap eller att det är dåliga ideer, så bestämde jag mig för att köpa en USB-adapter, och om det inte fungerade ringa och prata med Ahlberg.

Så gjorde en sista sak (trodde jag) och skulle kolla att alla syntes i BIOS. Det var då, pinsamt nog, först då, jag såg att jag kunde ju ändra boot-ordningen.

*Hädanefter skriver jag "original" för min HD jag använder nu och "reserv" för dom andra*

Kopplade in min reserv som jag fick och fungera när den var ensam inkopplad. Körde reserv att läsas först och sedan original. Som vanligt lästes bara reserv-hd. Fanns inget mer enligt Windows. Boota om, och provade en sista gång och se om det hände något när originalet var först och sedan reserv. Men varför skulle det göra det? Provat 1000 ggr innan typ

MEN!!!!!! Nu funkade det???? Som en helt vanlig extra hårddisk......

Så provade koppla in den andra reserven, som jag trodde var utan Windows (den låste sig varenda gång windows skulle ladda på den). Efter pop-up med "startreperation gick inte genomföra" stängdes dator av, som vanligt.

Gick in, satte original som första HD, och reserv andra. Startade datorn, och ta mig 17 om inte den hårddisken också fanns där precis som vanligt.....

Positiv i mitt handlande tänkte jag prova reserv tre med, den som fick Blue screen of death ganska fort. Som vanligt funkade den inte. Byta att original gick först etc...... Pang! Disk 3/3 fungerade nu.....

Så jag har ingen aning om varför BIOS/dator envisas med att jag först måste sätta "trasig" hårddisk som start-hårddisk, misslyckas, sen sätta original som start-hårddisk, och då få allt att fungera. Extremt weird för mig iaf, :-)

Nu är det bara IDE kvar, men har inte kablar eller något sådant just nu, så får bli efter jag lyckats låna några sådana, så får vi se om den beter sig likadant.

Filerna jag ville ha är nu på samma ställe, allt viktigt kopierat och allt frid och fröjd.

Tackar igen för alla tips. Ha en trevlig helg allesammans.

Vid en misslyckad boot så försöker BIOS i regel med andra inställningar. Det är samma som vid OverClocking, att överklockar man och datorn inte startar normalt så ställer sig BIOS och overklockningsparametrarna tillbaks till "vanilla-läget".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in