2024-09-17, 20:37
Medlem
Frågeställning: hur mycket jobbas det hemifrån idag inom resp yrken / ort / företag och organisation ?

Vad säger kollektivavtalen?

Jag vet att en del statliga jobb har i kollektivavtalet 20 tim hemifrån och 20 tim på kontoret.

Bland karriärister/högutbildade är det numera legio att jobba hemma 1-2 dgr / vecka ? Vet inte om jag hängt med i utvecklingen
Citera
2024-09-17, 20:44
Medlem
Beror nog på hur organisationen ser ut.
Själv får jag jobba lite som jag vill men det beror nog på att mycket av mitt jobb sker via nätet vare sig jag är på jobbet eller inte.
De flesta jag jobbar med finns på andra orter, länder och världsdelar, min närmaste chef finns i Sverige men på en annan ort.
Sitter jag i Teamsmöte med halva världen spelar det ingen roll om jag .r på kontoret eller sitter hemma.
Men kan vara bra för det sociala att försöka komma in till kontoret nån gång i veckan.
Men det är mitt jobb, jobbar du i sjukvården eller en verkstad lär du vara plats när du jobbar.
Är svårt att ta med patienter eller en större maskin hem.
Citera
2024-09-17, 20:53
Medlem
Finns det verkligen regler om hemarbete i kollektivavtal? Jag är tveksam…
Citera
2024-09-17, 20:54
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Frågeställning: hur mycket jobbas det hemifrån idag inom resp yrken / ort / företag och organisation ?

Vad säger kollektivavtalen?

Jag vet att en del statliga jobb har i kollektivavtalet 20 tim hemifrån och 20 tim på kontoret.

Bland karriärister/högutbildade är det numera legio att jobba hemma 1-2 dgr / vecka ? Vet inte om jag hängt med i utvecklingen

Det regleras nog oftare genom lokala kollektivavtal eller lokala överenskommelser/rutiner tror jag än i de centrala kollektivavtalen.
Jag har inte koll på alla med de jag har koll på är det inget jag kan dra mig till minnes att de behandlar frågan i.
Sen har många förbund haft uppe frågan i sina yrkanden och många arbetsgivare har också gått med på det för att vara konkuenskraftiga och attraktiva.
Citera
2024-09-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shunosoklat
Jag är högutbildad eller iaf höginkomsttagare och jag jobbar hemifrån varje dag. Jag orkar inte kliva ur sängen om dagarna ens.
ah, beklagar
Citera
2024-09-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Finns det verkligen regler om hemarbete i kollektivavtal? Jag är tveksam…
Ja tex har Lantmäteriet 50% i sitt kollektivavtal. Statlig organisation alltså.
Citera
2024-09-17, 21:01
Medlem
Sveriges Ingenjörer 100 000+ medlemmar: Cirka 40 % arbetar minst 50% på distans. (240412) https://www.sverigesingenjorer.se/op...istansarbetet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in