Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-18, 20:10
Medlem
Slumlords avatar
På min arbetsplats erbjöds förmånscykel för ett antal år sedan och en del av mina kollegor nappade på erbjudandet och köpte olika former av cyklar. När det sedan var dags att lösa ut cykeln efter tre år så visade det sig bli betydligt dyrare än vad de räknat med. Flertalet av de som skaffat förmånscykel klagade och det slutade med att HR-avdelningen sa upp avtalet med leverantören.
Citera
2024-09-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
På min arbetsplats erbjöds förmånscykel för ett antal år sedan och en del av mina kollegor nappade på erbjudandet och köpte olika former av cyklar. När det sedan var dags att lösa ut cykeln efter tre år så visade det sig bli betydligt dyrare än vad de räknat med. Flertalet av de som skaffat förmånscykel klagade och det slutade med att HR-avdelningen sa upp avtalet med leverantören.
Utköp ska ske till marknadsvärde och hade företaget satt för långt skulle detta ha förmånsbeskattas och arbetsgivaren behövt betala arbetsgivaravgifter. Viktigt därför att slutpriset är korrekt och inte bedöms vara för långt.
Citera
2024-09-18, 23:20
Medlem
HR är ännu inte kontaktad men håller på att utforska lite mer om Bianchi och Ecochange och deras cyklar samt lite om priser på dessa.

Det kommer troligen att bli en Bianchi e-Vertic FT 12-växlad. Cykeln är dyr som satan för att vara en cykel, nypris ser ut att vara dryga 55k, men jag dreglade närapå när jag såg en video om denna cykel.
Månadskostnaden för denna ligger på 761kr/månad netto med marginalskatt 33% (1082kr brutto).

Räknar med att den kommer kosta minst 15-20k att köpa ut, bättre att räkna i överkant än under.

Räckvidden är 15 mil på en laddning vilket kommer räcka till mina 10-mils resor nästa år (5 mil enkel väg).

Men sen förstår jag mig inte på att Ecochange skriver att man gör en besparing på 30 000kr om man skaffar denna cykel hos de vilket de skriver på hemsidan eller sysslar de med falsk marknadsföring?
https://ibb.co/kh6QZ59
Citera
2024-09-20, 17:45
Medlem
Varför ska en elcykel ha växlar? Vem cyklar till jobbet över stock och sten? (Okej, man får ju förstås använda den på fritiden om man nu vill det.)

Men, framför allt, bör inte en svensk löntagare kunna köpa sig en cykel kontant utan märkliga skattekonstruktioner?

Vad blir nästa grej - förmånsTV? Förmåns-trädäck? Det hela verkar absurt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in