Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudeln
Min dotter berättade att de snackat om abborren i skolan och att det nämnts att det är en av Sveriges vanligaste fisk. Det stämmer säkert, men vilken är den vanligaste?

Min högst amatörmässiga gissning är nog sill/strömming ifall man ska räkna rent tonage i "svenskt vatten". Abborre kan nog vara vanligast i bemärkelsen förekommer på flest platser, typ längs med hela vår kust (förutom västkusten?) och i sketmånga sjöar. Ål är en joker jag drar till med vad gäller förekomst, men knappast vad gäller tonage.

Vad tror ni? Svara gärna med både antal/tonage och förekomst. Behöver absolut inte vara en matfisk!

Väldigt intressant fråga. Jag tror som du att sill/strömming ligger bra till i rent tonnage.

Vad det gäller förekomst skulle jag säga att öring ligger bra till. Finns längs hela kusten och i de allra flesta vattendrag och i många sjöar och är spridd över nästan hela landet utom allra längst upp i fjällen. Men abborren är ju väldigt spridd med och enormt talrik i många sjöar där öring är ovanlig eller saknas. Sen finns ju mört och gädda på de flesta ställen där abborre finns med men mörten saknas väl fortfarande i vissa tidigare försurade sjöar osv.

Men ål är ju en joker som du säger, försvinner väl dock hyfsat snabbt norrut/mot fjällen?
Citera
2024-09-19, 09:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Mört lär finnas en del.

Mörten är försurningskänsligare än borren så i okalkade sura pölar kanske bara borren finns.
Citera
2024-09-19, 09:32
Avstängd
kyrkstockens avatar
Ja, man kan antagligen inte ha både hav och land i samma upställning då havsfiskar rör sig i gigantiska stim in och ut från svenskt vatten.

Abbore är den vanligaste fisken i våra sjöar (finns i hela landet). Teoretiskt kan det säker finnas mört och annan småfisk vars totalvikt överstiger abborens totalvikt. De skall ändå äta något.

PÅ medeltiden var det säkert sill. Då fiskades sillen kustnära inom vad som är nu svenskt fiskevatten. Idag måste båtarna fiska längre ut.
Citera
2024-09-19, 11:21
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, man kan antagligen inte ha både hav och land i samma upställning då havsfiskar rör sig i gigantiska stim in och ut från svenskt vatten.

Abbore är den vanligaste fisken i våra sjöar (finns i hela landet). Teoretiskt kan det säker finnas mört och annan småfisk vars totalvikt överstiger abborens totalvikt. De skall ändå äta något.

PÅ medeltiden var det säkert sill. Då fiskades sillen kustnära inom vad som är nu svenskt fiskevatten. Idag måste båtarna fiska längre ut.
Vadå inte kan? Men absolut, jag förstår att det blir lite knepigt med havsfiskarna som kan röra sig in och ut från svenskt vatten, men då får man väl försöka ge någon form av snittvärde. Mängden lär ju också kunna variera på grund av andra faktorer, så alla angivelser är väl alltid estimat, skattningar och snitt.

Men mört, som du påstår, är kanske en bra kandidat vad gäller tonnaget. Jag tror nog ändå fortfarande på sillen!
Citera
2024-09-19, 11:29
Medlem
Nudelns avatar
Snubblade över något helt OT. Att ålen leker i Sargassohavet är väl i princip allmänt känt, men jag hade ifall inte reflekterat över att det därmed inte har någon genetisk variation, trots att det lever på så vitt skilda platser. Rätt sjukt!
https://www.forskning.se/2021/01/21/...ma-population/
Citera
2024-09-20, 11:32
Avstängd
Pelagisk fisk i Vänern 2022

Nors dominerade både till antal och biomassa, och utgjorde 96 % av antalet fiskar och 58 % av den totala biomassan

https://sverigesradio.se/artikel/6412181
Citera
2024-09-22, 07:16
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Pelagisk fisk i Vänern 2022

Nors dominerade både till antal och biomassa och utgjorde 96 % av antalet fiskar och 58 % av den totala biomassan

https://sverigesradio.se/artikel/6412181
Bra kandidat! Den verkar dock inte vara så utbredd, ty den saknas i många insjöar:
"På 2000-talet fångades nors i 162 av 1979 provfiskade sjöar (8 procent). Nors fanns också i 98 av 512 fångstområden på kusten (19 procent)..."
https://www.sverigesvattenmiljo.se/c...gsvav-nara-dig

Så den vinner knappast pris för förekomst, som abborren (?) fortfarande innehar. Svårt att skatta hur det är med "totaltonnaget", norsen är till exempel helt dominerade i biomassa i de större sjöarna. Är den lika rikligt förekommande till havs som i våra stora insjöar kanske den har en chans att ta priset för totaltonnage?
Citera
2024-09-22, 23:41
Avstängd
annanmedlemss avatar
Hade tippat på att mört är vanligare än abborre? 🤷‍♂️
Citera
2024-09-23, 08:27
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlems
Hade tippat på att mört är vanligare än abborre? 🤷‍♂️

Någon skrev att mörten var känsligare för försurning, inget jag kan bekräfta, men därför som jag tippade på abborren vad det gällde förekomst.
Citera
2024-09-23, 14:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudeln
Någon skrev att mörten var känsligare för försurning, inget jag kan bekräfta, men därför som jag tippade på abborren vad det gällde förekomst.

Kalkas väldigt mycket dock och vissa sjöar har så mycket vitfisk så man måste lägga i små trålare o tråla bort dom....så jag tror nog mörten ligger bra till ändå

https://www.klaravatten.se/
Citera
2024-09-25, 22:38
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Inga rovfiskar är vanligast, alltså inte abborre, gädda, öring eller torsk.

Det finns mycket mer fiskar av de arter som rovfiskarna äter, än rovfiskar.

Bytesfiskarna är vanligast.

Nors, löja, mört och sill är nog 10 gånger vanligare än rovfiskarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in