Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-09-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är svårt att exakt härleda vad som en person är född med och hur det påverkas av uppväxt.

Det finns en amerikansk forskare som forskat mycket på psykopati. I sin forskning gjorde han analys på även sig själv och hittade att han hade alla markörer för psykopati. Han har dock levt sitt liv med fungerande relationer med andra, utan kriminell bana, skötsam osv. Det han fick fram genom sin forskning var väl att sociala faktorer kan vara av godo för en persons utveckling. På ett annat sätt kan man säkert argumentera för att en dålig uppväxt kan bidra till det motsatta.

TS kan läsa mer om denne forskare här:

https://halsoliv.expressen.se/pyskop...liga-upptackt/

Det är ju egentligen tämligen ointressant varför personen är som den är. Det TS egentligen behöver fråga sig är om detta är en person som TS vill ha i sitt liv. Vad kan eller vill TS göra för att hjälpa personen om något. Vad är TS egna motiv. Kan det finnas en problematik hos TS som gör att viljan att hjälpa kanske egentligen bottnar i egna problem? Leder viljan att vara involverad i problemet till negativa effekter för TS själv. Kort sagt är det mer intressant att TS funderar mer över sig själv, sina motiv än över denna personen.

Den finns/fanns på SVT Play. Intervju med Anders Hansen.

Ja, uppväxten kan säkert ha betydelse för hur man betingas att förvalta det genetiska arvet. Samtidigt kan det vara bra att avdemonisera myten om ”psykopater” som våldsamma creep. Det finns förmodligen många människor med psykopatiska drag runt om oss, både män och kvinnor, men deras beteende handlar i första hand om brist på emotionell empati, manipulation och vilja att ta risker/”gå över lik” (bokstavligen ELLER bildligt talat) för att nå sina mål. Samtidigt är de antagligen inte sällan lösningsorienterade - om de är socialt ”högfungerande.

Håller med om att han nog inte ska haka upp sig på vilken diagnos personen har utan fokusera på konstruktiva lösningar som blir bäst för alla.
Citera
2024-09-21, 23:11
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Tycker nog du i så fall ska lägga din kraft på att hjälpa släktingen. Kanske ska du försöka få den att ta avstånd också.

Alltså min poäng är att hur mycket du än försöker så kommer du inte kunna ändra en person som är sådär. Och det du beskriver i andra inlägg om att han manipulerar för pengar, tjejer m.m, inte har empati osv är inte något du borde vilja beblanda dig med. Noll kommunikation är bästa försvaret. Om kontakt måste ske så ska gränserna vara stenhårda.

Släktingen blir mer och mer korkad och jag blir arg. Den lånar ut pengar hela tiden. Lovade att den skulle sluta men så ringde jag och frågade och den hade lånat ut mer. Jag sa något att han kommer inte lära sig men den sa att de hade tänkt ut något bra som skulle fungera, jag vet inte vad. Men det handlade tyvärr inte om att sluta ge pengar. Jag har inte träffat han på ett tag, jag tror att han inte vill träffa mig för att jag inte lånar ut mer pengar. Jag lånade ut tretusen innan det blev illa men sedan när jag inte fick tillbaka dem så sa jag att det blir inga mera lån. Han sa att han fattade. Men jag förstår att han blev jättesur. Det var som han tyckte du är värdelös för du ger mig inget.

Citat:
Om du skulle vilja läsa på själv finns en del böcker. Här är länk till en som också finns som ljudbok

https://nextory.com/no/book/uelskbar...ranner-2194859

Ska se vad jag kan läsa. Om det handlar om både psykopater och narcissister är det extra bra, finns en i släkten som är narcissistisk, det är samma ovilja att bry sig om andra med den låtsas jättedramatiskt att den bryr sig. Vad man än säger tolkas det som kritik och man ser att den tänker på elaka saker att säga. Dåliga gener allihop. Narcissisten är nästan värre. Psykopaten bryr sig inte så mycket om sitt rykte men den andra släktingen trycker ner andra för oförrätter som inte händer. Fast det kanske är mer paranoia. Det som är så läskigt är att alla verkar va som i trans för att de två inte är normala. Man ser det direkt att de är sjuka i huvudet. Då undrar man ju om man själv är den som är sjuk eftersom ingen annan reagerar.

Citat:
I denna tråd har du väl visat att du faktiskt har precis det som en psykopat saknar. Nämligen empati och en önskan om att andra ska få ha det bra. Ett hjärta så att säga. De har inget sånt, det är bara spel för galleriet.

Jag tror inte du ska försöka prata med släkten, de måste inse själva. Du löper risk för att bli "budbäraren som skjuts"
Fattar inte att de är så bombade.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in