• 1
  • 2
2024-09-19, 11:11
Medlem
Lassekkongos avatar
Hej.

Försökte idag att göra en överföring från mitt konto på LF till en annan känd svensk bank men efter 250.000 så måste man sitta i telefonkö i en timme och förklara vad resten av pengarna kommer ifrån, dessutom så sköter dom överföringen av resterande pengar vilket tar ca 1 timma!

Är det så i alla svenska banker att det är stopp efter 250k? Så jävla löjligt och diskriminerande när man vill flytta sitt kapital hit och dit.

Gäller detta bara LF som bank?
Citera
2024-09-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej.

Försökte idag att göra en överföring från mitt konto på LF till en annan känd svensk bank men efter 250.000 så måste man sitta i telefonkö i en timme och förklara vad resten av pengarna kommer ifrån, dessutom så sköter dom överföringen av resterande pengar vilket tar ca 1 timma!

Är det så i alla svenska banker att det är stopp efter 250k? Så jävla löjligt och diskriminerande när man vill flytta sitt kapital hit och dit.

Gäller detta bara LF som bank?
Jag tror att LF har den lägsta nivån bland alla banker. Sist jag skulle göra en större överföring (900k) behövde jag sitta i telefonkö och sedan även betala en adminavgift för överföringen.

Jag har även provat Skandia och tidigare under månaden gjorde jag en överföring på 275k utan några problem. Dock inte provat större belopp än så.
Citera
2024-09-19, 11:17
Medlem
revodnebs avatar
LF verkar vara lite speciella, jag har Swedbank och där kan jag flytta upp till en miljon i stöten utan problem.
Citera
2024-09-19, 11:19
Medlem
Jantejantejantes avatar
De vill ju förhala verkar det som. De använder ju dina pengar. Stora belopp påverkar deras investeringar.
Citera
2024-09-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag tror att LF har den lägsta nivån bland alla banker. Sist jag skulle göra en större överföring (900k) behövde jag sitta i telefonkö och sedan även betala en adminavgift för överföringen.

Jag har även provat Skandia och tidigare under månaden gjorde jag en överföring på 275k utan några problem. Dock inte provat större belopp än så.
Lågt. Hur mycket i administrationsavgift krävde banken för att flytta över siffrorna digitalt?? Även en liten liten summa för det ter sig så lågt och girigt ..
Citera
2024-09-19, 11:31
Medlem
Spärren hos LF finns kanske för att minska bedrägerierna mot bla äldre personer via internet.
Citera
2024-09-19, 11:46
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Spärren hos LF finns kanske för att minska bedrägerierna mot bla äldre personer via internet.

Ja det är ju ett av svepskälen som bankmaffian brukar framföra.
Citera
2024-09-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Ja det är ju ett av svepskälen som bankmaffian brukar framföra.

På vilket sätt är det ett svepskäl?
Citera
2024-09-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
På vilket sätt är det ett svepskäl?

De vill ha pengarna liggandes så länge som möjligt hos dom själva och göra det så krångligt som möjligt att överföra pengar eller att ta ut sina pengar från banken som möjligt så att de ka tjäna extra stålar och skapa mer luftkrediter=luftlån.

Nu är det inte ens möjligt att ta ut alla sina pengar från banken för dom som vill göra det.
De vägrar ge ut dina pengar och hänvisar till bankomat där man bara kan ta ut lite.

Bankerna äger dina pengar rent juridiskt såfort du sätter in dom även om du det ligger en skuldfrordran på pengarna och får beslagta pengarna vid bankkris..
Citera
2024-09-19, 12:19
Medlem
Jag har aldrig haft problem med överföring av pengar mellan konton. Men om man vill ta ut större mängder kontanter vid samma tillfälle så blir det frågor, men det beror ju på penningtvättslagen.
Citera
2024-09-19, 12:21
Medlem
Har Handelsbanken. För någon vecka sedan skulle jag föra över 600.000 till ett eget konto i en annan bank via internetbanken. Mycket knepiga regler som dessutom var olika för överföring via appen och web-sidan. Först kunde man föra över max 30.000. Sedan vill jag minnas att maxbeloppet var 200.000. Efter det skulle jag vara tvungen att vänta i 21 dagar för nästa överföring.

Jag kontaktade chefen på mitt lokala bankkontor. Han kunde inte förklara hur man kommit fram till just 21 dagar men förklarade att man betraktar appen som säkrare än web-sidan. Han ställde dock upp och gjorde överföringen manuellt.
Senast redigerad av kaReri182 2024-09-19 kl. 12:28.
Citera
2024-09-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Lågt. Hur mycket i administrationsavgift krävde banken för att flytta över siffrorna digitalt?? Även en liten liten summa för det ter sig så lågt och girigt ..
50 kr tog de. Detta var förra året så avgiften kan ju ha förändrats till i år. Det jobbiga var dock sitta i telefonkö, svara på massa frågor kring penningtvätt och även bevisa var pengarna kom ifrån.

Det hela var en överföring från min nischbank där jag hade ett räntesparande till Avanza, med en mellanlandning hos LF då man inte kunde föra över direkt från nischbanken->Avanza.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in