Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-09-19, 19:21
Medlem
Sasha08s avatar
Du ber avsändaren skicka till ombud om du själv inte kan välja det vid beställning
Citera
2024-09-19, 19:34
Moderator
Tystnads avatar
Har haft liknande problem orsaken här är dock lite annorlunda, DHL levererar till ett ombud som är suspekt, en form av Mena-butik , mycket skumt folk hänger där och tiderna det har öppet variera enormt , hänt flera gånger man kommit dit sent på fm och inte sjutton är det öppet.

Som andra sagt är det ju leverantören som beställer grejorna av som man skall diskutera med, tyvärr är det ju så att om det är ett större företag har dom sin upphandlade leverantörskedja och helt omöjligt ändra den.
Även om det hade funnits göra undantag är företaget oftast så stort att den ena handen vet inte vad den andra handen gör....

Oftast bar acceptera utvecklingen.
Citera
2024-09-19, 19:57
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag kräver inte att de ska komma till dörren, de får gärna lämna paketen hos ombud. Men då ska det vara ett riktigt ombud, inget som kräver användandet av en tredje parts app som jag inte bett om eller tackat ja till.

Är du säker på att du inte tackat ja genom något villkor för frakten?

Edit: Kan du förstöra boxarna på något sätt? Då kan dom ju inte levereras.
Senast redigerad av Bajskotten 2024-09-19 kl. 20:05.
Citera
2024-09-19, 21:46
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
BankID har jag. Jag använder enbart jobbtelefonen, och har en ganska restriktiv app-policy från vår MDM som blockerar många tredjepartappar, inklusive denna skit från iBoxen. Att köpa en ny telefon för att kunna ta emot paket känns som en jävligt omständig lösning, när min jobbtelefon gör 99,9 % av vad jag behöver.
Så jävla omständligt är det inte. Känner på mig att det mest är vrångheten som spökar här. Jag har själv gjort på det sättet. Har en telefon som ligger i skrivbordslådan 99% av tiden och som jag bara använder till sådant. Jobbmobilen skulle jag aldrig använda som privat telefon.
Citera
2024-09-19, 22:41
Medlem
Citat:
Sedan en flytt bor jag nu på en ny adress där mitt närmsta "ombud" är en så kallad paketbox från iBoxen. DHL tycker självklart att paket som levereras med DHL ska dit, trots att det kräver en smartphone-app för att kunna hämtas, en app som jag inte vill eller kan installera på min telefon. Därför måste jag nu ringa till DHL varje gång ett paket landar där och vänta ett par dagar på att de flyttar det till ett riktigt ombud.

Det enkla valet är ju förstås att inte välja DHL, men i de fall jag har haft dessa problem har jag beställt från utlandet och inte vetat om eller kunnat välja vad för leverantör tar över paketet när det kommer till Sverige.

Någon som har några idéer, förutom att flytta eller elda upp paketboxen?
Username checks out
Citera
2024-09-20, 04:32
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Det är inte så mycket du kan göra åt det faktiskt, och inte DHL heller, dom gör det avsändaren betalar dom för att göra, du har inget att säga till om så länge du själv inte bokar frakten.
Det är bara avsändaren som kan påverka detta.
Citera
2024-09-20, 04:56
Medlem
När jag får DHL-leverans så får jag dygnet innan en länk skickad till mig på SMS där jag ombeds välja ombud i en lista. I denna lista finns både paketboxar och butiker.
Citera
2024-09-20, 07:56
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det är inte så mycket du kan göra åt det faktiskt, och inte DHL heller, dom gör det avsändaren betalar dom för att göra, du har inget att säga till om så länge du själv inte bokar frakten.
Det är bara avsändaren som kan påverka detta.

Avsändaren har inte bokat frakt till en paketbox, avsändaren vet inte ens om att det är DHL som i slutändan kommer ta hand om paketet i Sverige. Avsändaren har bokat frakt till ombud, och det är DHL som gjort tolkningen att det betyder att det ska till en paketbox.
När det gäller internationell logistik är det många led som paketet går igenom, och bokningen är automatiserad. Jag tror inte ens att det är möjligt att som avsändare specificera var paketet ska gå, eftersom det skulle kräva att hela ledet av logistik skulle behöva stödja detta.

Tolkningen att paketbox och ombud är samma sak är de såvitt jag vet ensamma om i Sverige, alla andra paketboxlösningar kräver att användaren aktivt väljer att skicka ett paket dit. Flera är dessutom tillgängliga utan att behöva använda en app.
Citera
2024-09-21, 06:30
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Avsändaren har inte bokat frakt till en paketbox, avsändaren vet inte ens om att det är DHL som i slutändan kommer ta hand om paketet i Sverige. Avsändaren har bokat frakt till ombud, och det är DHL som gjort tolkningen att det betyder att det ska till en paketbox.
När det gäller internationell logistik är det många led som paketet går igenom, och bokningen är automatiserad. Jag tror inte ens att det är möjligt att som avsändare specificera var paketet ska gå, eftersom det skulle kräva att hela ledet av logistik skulle behöva stödja detta.

Tolkningen att paketbox och ombud är samma sak är de såvitt jag vet ensamma om i Sverige, alla andra paketboxlösningar kräver att användaren aktivt väljer att skicka ett paket dit. Flera är dessutom tillgängliga utan att behöva använda en app.
Avsändaren kan, förutsatt att denne vet vad den gör, välja det, vid internationell logistik så är det ett led extra i nästan alla fall, Avsändaren har förmodligen, som i stort sett alla avsändare gör, tecknat kontrakt på den billigaste frakten, men välja vart den ska kan han nästan alltid göra. Däremot så kan sluttransportören eller mottagaren inte ändra på var den hamnar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in