Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också har tänkt.

Nu vet vi inte ifall "kamraterna" misshandlade BO innan de jagade ut honom i sjön.

Nej och vi vet ju inte heller om det fanns nåt tidigare agg som i John Rhonfallet eller om det var nåt som uppstod i fyllan och villan.
Citera
2024-09-30, 10:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammalt groll?

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Nej och vi vet ju inte heller om det fanns nåt tidigare agg som i John Rhonfallet eller om det var nåt som uppstod i fyllan och villan.

Det har du helt rätt i.

Kan ha legat gammalt groll mellan dem.
Citera
2024-09-30, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast åldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vad gör dom idag?

Det har vi ingen aning om.

Har inte framkommit vilka dessa båda "kamrater" var. Endast att de var 18 resp. 17 år 1980.
Citera
2024-09-30, 15:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Gärningsmännen var två finländare som hette Hannu Ahonen, f 1963, och Kauko Kouki, f 1962. De hade något år dessförinnan blivit dömda för att ha våldtagit en 14-årig kamrat till BO. När detta kom på tal vid deras möte vid Vattnerydsvattnet misshandlades och dränktes BO. Innan de två GM tryckte BO:s huvud under vattnet skall de ha sagt; "Tyvärr Jonny, vi måste dränka dig."

I slutet av juli 1985 körde Ahonen en Volvo 142 rakt in i en mötande Saab på Riksväg 45 i höjd med Björkebacken söder om Skövde. I den andra bilen fanns en dansk familj på semester - två vuxna och tre barn - som alla avled i kollisionen tillsammans med Ahonen. Enligt polisen hade Ahonen antingen somnat vid ratten, eller avsiktligt kört in i den andra bilen. Man kan säga att Ahonen avslutade sitt liv som både återfalls- och massmördare.

Kauko Kouki avled 2018. Han tycks ha fortsatt sitt liv på den inslagna vägen och dömdes bl a 2008 för snatteri.

Jag vill minnas att jag läst/skrivit om detta fall tidigare på Flashback Forum? Jag kunde dock inte hitta det vid sökning.

Tillägg: Jag hittade den gamla tråden;
(FB) Mord på 17-åring, Trollhättan, 4 augusti 1980
Senast redigerad av Ettsjutretton 2024-09-30 kl. 16:26.
Citera
2024-09-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Gärningsmännen var två finländare som hette Hannu Ahonen, f 1963, och Kauko Kouki, f 1962. De hade något år dessförinnan blivit dömda för att ha våldtagit en 14-årig kamrat till BO. När detta kom på tal vid deras möte vid Vattnerydsvattnet misshandlades och dränktes BO. Innan de två GM tryckte BO:s huvud under vattnet skall de ha sagt; "Tyvärr Jonny, vi måste dränka dig."

I slutet av juli 1985 körde Ahonen en Volvo 142 rakt in i en mötande Saab på Riksväg 45 i höjd med Björkebacken söder om Skövde. I den andra bilen fanns en dansk familj på semester - två vuxna och tre barn - som alla avled i kollisionen tillsammans med Ahonen. Enligt polisen hade Ahonen antingen somnat vid ratten, eller avsiktligt kört in i den andra bilen. Man kan säga att Ahonen avslutade sitt liv som både återfalls- och massmördare.

Kauko Kouki avled 2018. Han tycks ha fortsatt sitt liv på den inslagna vägen och dömdes bl a 2008 för snatteri.

Jag vill minnas att jag läst/skrivit om detta fall tidigare på Flashback Forum? Jag kunde dock inte hitta det vid sökning.

Låter som två jävla svin.
Citera
2024-09-30, 18:15
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Mord/dråp: Jonny Frendberg, Vanderydsvattnet/Kobergssjön, 1980.

Ny rubrik: Mordet på Jonny Frendberg, Vanderydsvattnet/Kobergssjön, 1980

/Mod
Citera
2024-10-01, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tyvärr Jonny, vi måste dränka dig"!

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Du skall ha stort tack för dessa mycket intressanta uppgifter.

Dessa båda ynglingar hade verkligen framtiden bakom sig redan då. Tänk att säga "Tyvärr Jonny vi måste dränka dig" Undrar om detta hade sagts på svenska eller finska? Under sitt korta liv så "lyckades" verkligen Ahonen att förstöra livet för så många. Han gick från att ha varit först en våldtäktsman via mördare till en massmördare. Han var 22 år vid sitt frånfälle vilket är fullt normalt för en person av hans slag. Han lär ha varit sörjd och saknad av ingen.

Vad som förvånade mig var att Kouki kom att leva ända till 2018. Han var då 56 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-01 kl. 20:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in