Gärningsmännen var två finländare som hette Hannu Ahonen, f 1963, och Kauko Kouki, f 1962. De hade något år dessförinnan blivit dömda för att ha våldtagit en 14-årig kamrat till BO. När detta kom på tal vid deras möte vid Vattnerydsvattnet misshandlades och dränktes BO. Innan de två GM tryckte BO:s huvud under vattnet skall de ha sagt; "Tyvärr Jonny, vi måste dränka dig."
I slutet av juli 1985 körde Ahonen en Volvo 142 rakt in i en mötande Saab på Riksväg 45 i höjd med Björkebacken söder om Skövde. I den andra bilen fanns en dansk familj på semester - två vuxna och tre barn - som alla avled i kollisionen tillsammans med Ahonen. Enligt polisen hade Ahonen antingen somnat vid ratten, eller avsiktligt kört in i den andra bilen. Man kan säga att Ahonen avslutade sitt liv som både återfalls- och massmördare.
Kauko Kouki avled 2018. Han tycks ha fortsatt sitt liv på den inslagna vägen och dömdes bl a 2008 för snatteri.
Jag vill minnas att jag läst/skrivit om detta fall tidigare på Flashback Forum? Jag kunde dock inte hitta det vid sökning.
Tillägg: Jag hittade den gamla tråden;
(FB) Mord på 17-åring, Trollhättan, 4 augusti 1980