2024-09-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag har varit konsult både som truckförare och ingenjör. För det mesta handlar det om att dryga ut personalstyrkan. Ytterst sällan handlar det om expertkunskap. Faktum är att det snarare är så att konsulten måste läras upp när denne kommer till arbetet.

Jag är teknikkonsult. Jag skulle påstå att det är vanligare att konsultföretag av min typ anställer nyexade injenjörer än att stora industriföretag gör det. vilket kan tyckas paradoxalt. Så håller med dig, oftast handlar det om att dryga ut personalstyrkan. Även om vissa i mitt företag t.ex verkligen är experter.
Citera
2024-09-20, 09:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Som andra varit inne på är konsult bara en anställningsform och inte ett yrke i sig. En konsult är någon man kan plocka in eller göra sig av med på kort varsel, ungefär som en bemanningsfirma, fast med högre status och lön. Det finns många anledningar till varför företag använder sig av konsulter istället för anställda, men vanligast är:

1. "Riktigt" konsulterande, alltså att man har ett specifikt projekt där man behöver en viss färdighet eller erfarenhet för en viss tid, och att den saknas annars i verksamheten. Konsulten är främst där för att lära andra, forma verksamheten och processer och så vidare.
2. Snabb uppskalning av resurser. Det är ofta lättare att få tag på konsulter istället för att anställa om man vill kunna dra igång ett projekt snabbt eller täcka framtida leveranskrav. Större konsultföretag brukar ha färdiga arbetslag som jobbar väl ihop de kan kasta på uppgifter i nästan obegränsade mängder.
3. Kringgå anställningsregler. Med LAS, fackförbund och fan och hans moster är det i Sverige i princip omöjligt att göra sig av med folk när man vill. Varsel är en utdragen och kostsam process. Därför betalar gärna en del företag en viss premie för att kunna göra sig av med överflödig personal på kort varsel.
Citera
2024-09-20, 09:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Vad jag förstår tjänar de grova pengar. Men jag kan inte riktigt få ett svar på vad det är exakt som dom faktiskt gör, hur de kan tjäna så pass, eller ens hur man blir en konsult.

Mycket tacksam för svar från någon som vet.

Vi som tjänar mest inom IT är de som Sportify, Klarna och andra ringer när de behöver hjälp.

Kan vara deadlines som måste mötas, viktiga projekt som måste starta nu med full fart eller expertis som de själva saknar.

Förväntningarna är mycket högre än anställda och du har ofta bara 2-4 veckor uppsägningstid ifall företaget är missnöjd.

Vi tjänar mycket för att vi är värd så mycket. Därför skulle aldrig någon av oss som är bra bli fast anställd.

Samt får man in cash i sitt eget företag som man kan investera mycket bättre än skattad lön som anställd.
Citera
2024-09-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Enkelt förklarat så ni förstår.

Ist för att ha en datanörd anställd i 10 år 365 dagar om året så hyr man in en den datanörden vid några få tillfällen.

Vid dom tillfällena så tar konsulten betalt , en peng som företaget känner att det är värt att betala istället för att ha en person anställd året runt.

Med den beskrivningen så är ju även snickare, snöröjare, städare osv också konsulter?
Citera
2024-09-20, 09:40
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Med den beskrivningen så är ju även snickare, snöröjare, städare osv också konsulter?
Javisst-men samtidigt vill jag minnas att för länge sen-typ 80-talet -om man kallades konsult var det mer inhyrd kontorspersonal som avsågs(ekonomer-inenjörer) . Numera kan all sorts inhyrd personal kallas konsult.
Citera
2024-09-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tänk på att inte förväxla vad de fakturerar med vad de faktiskt tjänar. Ett konsultjobb jag hade så kostade jag 1500kr per timme för kunden, och det var 200 av dessa som blev min lön. Före skatt kan nämnas. Då var jag konsult på ungefär samma sätt som hantverkare är konsulter, bara att de senare inte kallar sig det.

Du är alltså anställd på ett företag som tillhandahåller konsulter. Du är alltså inte konsult per se.
Citera
2024-09-20, 09:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En viktig del verkar vara att räkna timmar och fakturera. Jag hör ofta att dom pratar om "beläggningsgrad", det verkar vara en viktig del i deras arbete.
Precis som att beläggningsgrad är viktigt inom hotell, flyg och många andra branscher. Basic företagsekonomi.
Citera
2024-09-20, 09:51
Avstängd
ManicToos avatar
IT-konsult sägs vara det vanligaste yrket i Stockholms innerstad.

Jag jobbade som IT-konsult i Stockholm i 15 år på t.ex Ericsson, Nordea, Swedbank, Telia, SAS. En IT-konsult går in på ett företag för att ge dem kunskap och kompetens kring en nischad arbetsuppgift, sådan kompetens som företagets anställda inte har. Konsulten jobbar bara begränsad tid på företaget och går sedan vidare. En stafettläkare är en slags konsult.
Citera
2024-09-20, 10:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En viktig del verkar vara att räkna timmar och fakturera. Jag hör ofta att dom pratar om "beläggningsgrad", det verkar vara en viktig del i deras arbete.

Ett företag har olika behov av bemanning beroende på vad det gör. Majoriteten av de anställda gör det som behövs för att sköta dag till dag uppgifter. Men ibland dyker det upp situationer var du behöver experter för att lösa vissa typer av uppdrag. O där det inte är lönsamt/praktiskt att anställa personer för uppgiften då behovet är i tid begränsat.

Det kan vara innom marknadsföring/PR
Det kan vara innom design.
Det kan vara innom en rad industiella utvecklingsprojekt.
Det kan vara att leda o bygga komplexa digitala lösningar.
Det kan även vara så enkla saker som att inreda kontor eller ordna firmafester/event.

En konsult är en expert som bedriver en verksamhet som löser problem. För det tar denne betalt.

Med detta kommer även kostnader för konsulten.

Lönekostnader
Semester
Sjukdom
Bokföringskostnader
Utbildning
Marknadsföring
Utrustning
Lokal
Etc

Då en konsult går från uppdrag till uppdrag så måste även ställtider räknas in.

Då blir fakturan därefter.

Tyvärr.
Men det är bättre att betala lite för mycket för något man har nytta av.
Än snåla in o betala för inkompetens.

Sedan så har man en grupp av jäkligt drivna o dugliga människor som fakturerar som konsulter för det är skattemässigt fördelaktigt.
Men lika väl skulle kunna vara anställda.

Beläggningsgrad är viktigt för vissa som arbetar per timme. Den moderna daglönaren….
Senast redigerad av Sam.Boyd 2024-09-20 kl. 10:03.
Citera
2024-09-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag har varit konsult både som truckförare och ingenjör. För det mesta handlar det om att dryga ut personalstyrkan. Ytterst sällan handlar det om expertkunskap. Faktum är att det snarare är så att konsulten måste läras upp när denne kommer till arbetet.
Du har rätt, begreppet sträcker sig längre än vad jag tänkte när jag skrev.
Citera
2024-09-20, 10:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Du är alltså anställd på ett företag som tillhandahåller konsulter. Du är alltså inte konsult per se.
Mycket möjligt.

Konsult är ju dock inte en juridisk term såvitt jag vet, och man kallar det konsult. Det är standard i branschen.
Citera
2024-09-20, 10:24
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman

Han är anställd på ett konsultföretag som hyr ut honom till kunder men är inte konsult?

Vad tror du en konsult är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in