2024-09-20, 09:14
Medlem
Ni som fick fonder när ni var 18, hur mycket fick ni? Vad gick pengarna till i slutändan?
Som trådstartare kan jag börja, jag fick 60.000 kr, det gick till fortsatt sparande som sen försvann genom dåliga affärer.
Till sist en filosofisk fråga, om man en gång i tiden fått en större summa i fonder…Kan man någonsin kalla sig self made?
Now your turn!
Senast redigerad av Ministaty 2024-09-20 kl. 09:20.
Citera
2024-09-20, 09:41
Medlem
trasig-axels avatar
40 tusen hade mina föräldrar sparat ihop till mig. Jag spenderade allt innan jag fyllt 19.
Citera
2024-09-20, 10:39
Medlem
fick inte ett skit, men två tjejkompisar fick, den ena använde delar av pengarna till körkort och den hade som hjälp till köpa bostad (liten ort billigt att köpa)
Citera
2024-09-20, 10:54
Avstängd
DyngSmElls avatar
Runt 20 mill, reste och festade upp varenda slant.
Citera
2024-09-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Ni som fick fonder när ni var 18, hur mycket fick ni? Vad gick pengarna till i slutändan?
Som trådstartare kan jag börja, jag fick 60.000 kr, det gick till fortsatt sparande som sen försvann genom dåliga affärer.
Till sist en filosofisk fråga, om man en gång i tiden fått en större summa i fonder…Kan man någonsin kalla sig self made?
Now your turn!
Inte en krona. Dagen jag blev 18 vaknade jag av att päronen skrek ”nu ska du ut, unge man. Börja packa!!” och att jag fick en träningsväska kastad på mig. I väskan låg papperna till en nyproduktion i stan, avbetald och klar som jag sålde för 1.3 miljoner tre år senare. Mycket bättre än fonder.
Citera
2024-09-20, 12:10
Avstängd
DyngSmElls avatar
Jag fick några fastigheter också på fina adresser i Sverige Grekland och Spanien.
Citera
2024-09-20, 13:59
Medlem
Mina föräldrar är mångmiljonärer och jag fick NOLL kronor när jag fyllde 18. Samma för min bror. Mina föräldrar är egoistiska.
Citera
2024-09-20, 14:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Mina föräldrar är mångmiljonärer och jag fick NOLL kronor när jag fyllde 18. Samma för min bror. Mina föräldrar är egoistiska.
Jag tycker det låter sunt. Med tanke på din inställning till dina föräldrar (de är egoistiska), så var det nog ett klokt val av dem att inte ge dig några pengar. Du hade antagligen bara spenderat bort dem på trams och nöje.

Personligen tycker jag det är sunt om föräldrarna kan ge en slant till sina barn på 18-årsdagen (kanske 100k) med villkoret att dessa pengar ska investeras antingen till din pension eller möjligtvis kontantinsats till en lägenhet eller liknande. Föräldrarna bör i samma veva även berätta för barnet hur man investerar också vidare. Själv fick jag en liten summan i aktier när jag fyllde 18 år.

Jag skulle aldrig ge mina barn miljonbelopp och låta dem göra vad de vill med pengarna. Aldrig.
Citera
2024-09-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio

Jag tippar på att du inte hade det svårt under din uppväxt?

Jag fick inte heller något när jag fyllde 18, men jag förväntade mig inget heller och vi hade det bra ställt. Jag skulle aldrig förvänta mig att få något av mina föräldrar. Det som är deras, är deras. Jag avskyr folk från dig som förväntar sig att få något gratis!
Citera
2024-09-20, 14:12
Medlem
Jag sparar till mina. Tror beloppet kommer landa på 250k var när de blir 18.
Citera
2024-09-20, 14:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Jag tippar på att du inte hade det svårt under din uppväxt?

Jag fick inte heller något när jag fyllde 18, men jag förväntade mig inget heller och vi hade det bra ställt. Jag skulle aldrig förvänta mig att få något av mina föräldrar. Det som är deras, är deras. Jag avskyr folk från dig som förväntar sig att få något gratis!

De kanske är snåla i övrigt, typ käkar filmjölk till lunch, fuskar med bidrag, anställer svartjobb etc.
Citera
2024-09-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tycker det låter sunt. Med tanke på din inställning till dina föräldrar (de är egoistiska), så var det nog ett klokt val av dem att inte ge dig några pengar. Du hade antagligen bara spenderat bort dem på trams och nöje.

Personligen tycker jag det är sunt om föräldrarna kan ge en slant till sina barn på 18-årsdagen (kanske 100k) med villkoret att dessa pengar ska investeras antingen till din pension eller möjligtvis kontantinsats till en lägenhet eller liknande. Föräldrarna bör i samma veva även berätta för barnet hur man investerar också vidare. Själv fick jag en liten summan i aktier när jag fyllde 18 år.

Jag skulle aldrig ge mina barn miljonbelopp och låta dem göra vad de vill med pengarna. Aldrig.

Skitsnack, jag har alltid varit sparsam och inte typen som festar och bränner pengar. De är bara snåla och håller på med lyxkonsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in