2024-09-21, 21:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Mina föräldrar är mångmiljonärer och jag fick NOLL kronor när jag fyllde 18. Samma för min bror. Mina föräldrar är egoistiska.

Skulle inte ge en 18 åring ett skit.
Körkort så klart.
Chansen att en 18 åring kan hantera ett par miljoner är lika med 0.
Det får bli senare.
Citera
2024-09-21, 21:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Okej, mer än mig iaf. Fick du körkortet också? Jag har jobbat hårt sedan jag var barn, tro mig. Jag har besparingar idag, men det räcker inte till bostadsrätt eller hus då jag bor i större stad som är dyr. Nu har jag nyligen blivit varslad då ekonomin suger i Sverige så går på a-kassa vilket gör det hela ännu värre. Känns som att jag aldrig kommer ha råd med hus, min morfar byggde nybyggt hus som 22 åring utan lån, som vanlig arbetare. Lite skillnad på 50-talet och nu.
Körkortet fick jag inte, utan var tvungen att betala för det.

Räcker inte ens ditt sparande till en kontantinsats? Hur länge har du sparat?

Ja, Sveriges ekonomi suger, amen to that.
Citera
2024-09-21, 21:48
Medlem
Har man åtminstone sparat 500 kr i månaden i 18 år åt barnet så är det 108.000 kr i slutändan (noll ränta). Blir betydligt mycket mer om man valt att investera det på börsen (ränta på ränta effekt).
Citera
2024-09-21, 21:55
Medlem
runt 100k, 30k gick till resande och resterande 70 in på isk och sparande till villa jag nu sitter i.
Citera
2024-09-21, 21:57
Medlem
Jag fick inte ett öre.
Citera
2024-09-21, 22:08
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyngSmEll
Runt 20 mill, reste och festade upp varenda slant.

Riktigt efterblivet om så är fallet
Citera
2024-09-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Körkortet fick jag inte, utan var tvungen att betala för det.

Räcker inte ens ditt sparande till en kontantinsats? Hur länge har du sparat?

Ja, Sveriges ekonomi suger, amen to that.

Ok då förstår jag. Det räcker till en 2:a, men med dagens räntor så skulle 60% av min a-kassa gå till bostadens kostnader. Så har inte råd.
Citera
2024-09-21, 22:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ok då förstår jag. Det räcker till en 2:a, men med dagens räntor så skulle 60% av min a-kassa gå till bostadens kostnader. Så har inte råd.
Jag förstår. Om man inte har ett jobb så ska man nog avvakta med att köpa bostad. Prio just nu är väl att du hittar ett jobb. Hur går det?
Citera
2024-09-21, 22:31
Medlem
Citat:
Jag förstår. Om man inte har ett jobb så ska man nog avvakta med att köpa bostad. Prio just nu är väl att du hittar ett jobb. Hur går det?

Varit arbetslös i över 3 månader nu, sökt hundratals jobb men går riktigt segt, då söker jag också i flera städer.
Citera
2024-09-21, 22:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Varit arbetslös i över 3 månader nu, sökt hundratals jobb men går riktigt segt, då söker jag också i flera städer.
Okej, förstår. Lycka till iaf!
Citera
2024-09-21, 22:37
Medlem
Citat:
Okej, förstår. Lycka till iaf!

Tack! Det enda man kan göra är att fortsätta kämpa och gneta och spara ihop mer pengar långsamt....sånt är livet.
Citera
2024-09-21, 22:59
Medlem
Jag fick runt 20.000.
Men innan dess hade mina föräldrar betalat en del av mitt körkort (jag betalade en liten del då jag fick en ganska stor summa pengar genom en skada = ärr)

Mina föräldrar har berättat för mig och min syster i äldre dar att de var tvungna att ta av "våra" pengar för att klara av livet, och det köper jag.

Idag har jag och min sambo två barn och vi sparar 1000:- på varje barn, varje månad på börsen. Med ränta-på-ränta effekten räknar vi väl med att de båda ska kunna ta både körkort och ha kontantinsats till lägenhet när de är 18/20 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in