Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2024-10-24, 15:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Behöver du bli så jävla kränkt bara för att nån ber dig utveckla din jävla ”position”? Eller för att någon misstolkar vad du vill när du postar en studie.

Projicera vidare du. Jag blev inte kränkt, jag utvecklade den, men du misstolkade den totalt och allting blev fel, vilket är tröttsamt. Jag länkade en illustration, inte en studie. Jag skrev också att det var en illustration jag länkade, och rubriken är "Fig. 3" med en bild på illustrationen och en kort förklaring under.

Citat:
Vad betyder det då att kvinnor har 3-5 lägre IQ poäng än män enligt dig?

Det betyder (tillsammans med andra faktorer) att, i yrken som kräver särskilt hög IQ, så kommer vi se en skev fördelning av könen. Det betyder också att, om vi skulle göra ett urval på dem som tjänar mest, så skulle vi finna nästan bara män. Du kan räkna ut detta på den högra sidan av illustrationen jag länkade (fast den antar samma spridning i båda fallen, vilket inte stämmer med män/kvinnor eftersom standardavvikelsen skiljer sig något mellan könen, dvs spridningen ser olika ut), så ser du ungefär vad effekten blir. Vi kan ge oss på en uträkning om det är svårt för dig att förstå.

Det är också såhär verkligheten ser ut, men många personer, framförallt kvinnor, vill gärna ha det till att det är nästan uteslutande på grund av systematisk diskriminering. Om det varit så enkelt som systematisk diskriminering så skulle exempelvis företag grundade av kvinnor med många anställda kvinnor prestera åtminstone likvärdigt med övriga företag, men så ser det inte ut. Därtill finns andra faktorer med, som intressen, hormonnivåer, kultur, könsroller m.m. men IQ är en mycket signifikant faktor, och den är i största grad genetisk.
Citera
2024-10-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du gör så många tankemissar att det blir svårt att diskutera med dig. Du missförstår både min position, vad jag säger och vad jag länkar till, och du blandar ihop olika koncept. Jag ser att du har en genuin ansats, alltså du försöker ju förstå, så jag ska försöka förklara så tydligt jag kan:

1. Jag länkade inte till en studie, utan till en illustration. Den illustrationen råkar finnas i en viss studie, men studien i sig påverkar inte illustrationen, utan illustrationen visar vad som händer med en population när man sänker IQ-snittet.

2. Detta har i sig ingenting med vare sig män, kvinnor eller IQ att göra, utan är en konsekvens av hur normalfördelningar fungerar. Du ser det visuellt i illustrationen, den avgränsade delen (rödmarkerad) får en mycket större area när man sänker medelvärdet med så "lite" som 5 poäng; den blir 57% större (om man räknar med en standardavvikelse på SD=20 - normalt sett brukar man räkna med SD=15 när man pratar om IQ och jag vet inte varför de valt 20, men väljer man 15 blir ökningen ännu större).

3. Detta innebär (jag repeterar mig nu för att vara tydlig): Om du har en population med snitt-IQ 100 och sedan sänker detta medelvärde för samma population till 95, så har du ökat andelen efterblivna (IQ<70) med 57% (om vi räknar med SD=15, som man normalt gör för IQ, så ökar andelen istället med 108%, dvs drygt en dubblering). Förstår du detta? Det är inte en åsikt, och det har ingenting med IQ, män eller kvinnor att göra.

4. Varför tog jag då ens upp detta? Det är viktigt för att förstå vad medelvärde innebär. Medelvärde är inte viktigt för individer, utan för populationer. Det påstående som en annan idiot tidigare i tråden gjorde var:

Det jag vände mig emot var påståendet om att "3-5 poäng på gruppnivå är ingenting" - det är EXTREMT fel, rentav idiotiskt. En skillnad på 5 poäng, ceteris paribus, resulterar i MASSIVA konsekvenser för populationernas sammansättning (kontra varandra). Hade dumjäveln skrivit "3-5 poäng på individnivå är ingenting" så hade jag givetvis hållit med. Nu verkar personen ha uppenbara kognitiva svårigheter, så det kanske var korkat av mig att inleda en diskussion i sin helhet. Men för mig är det viktigt att vara korrekt och veta vad man pratar om.

5. Du skriver att du förstår vad jag säger och studier jag länkar till, men du gör inte det. Du kan för lite, du läser för slarvigt och du resonerar dessutom fel. Här är ännu ett exempel på det:

INGEN har sagt att 57% av alla kvinnor är efterblivna. Inte jag, inte du, inte TomatKungen, inte illustrationen och inte studien (som fortfarande är helt irrelevant för diskussionen, vilket du också verkar ha svårt att förstå).

Det illustrationen visar är ett normalfördelningsfenomen, dvs att om du tar en population, det kan vara kvinnor, negrer, män eller vad fan du vill, och sänker medelvärdet för IQ med 5 poäng, så ökar du andelen efterblivna (IQ<70) med 57% givet en standardavvikelse SD=20. Detta är inte en åsikt, har ingenting med studier, miljögifter, män, kvinnor, IQ, dig eller mig att göra. Det är ett faktiskt, matematiskt fenomen som är kopplat till normalfördelningar.

Jag länkade illustrationen till dig för att hjälpa dig att visualisera detta faktiska fenomen eftersom du bad mig utveckla mitt resonemang. Du ser väl för fan själv att den rödmarkerade delen inte utgör 57% av arealen? Den blir 57% STÖRRE när man justerar ned medelvärdet.

Förstår du nu eller kommer du missa målet med astronomiska avstånd igen? Ta dig tid att läsa och förstå så vi kan undvika det, det blir fruktansvärt tröttsamt för både dig och mig.

Varför blandar du in två olika skribenters inlägg (mina och Jenny9s) huller om buller och svarar på dessa lika huller om buller i ditt inlägg? Blir ganska rörigt att läsa.

Faktum kvarstår: flertalet kvinnor håller sig kring medelintelligens. Män är något mer utspridda och man finner vissa män högt i toppen och vissa andra män har svagare begåvningsprofil. Vad spelar några ynka poäng hit eller dit för roll, om man oavsett 3-5 poängs skillnad ändå hamnar i samma spann?

Och vad har IQ ens med topic att göra? Jag och min partner går inte runt och tävlar i vem som är mest intelligent. Vi vet att jag är smartare vad gäller vissa saker och min partner är smärtare vad gäller andra saker. Rätt skönt att komplettera varandra! Och ingen av oss byter sex mot resurser med den andra. Utan bidrar med resurser gör vi för att vi är en familj och vi delar på det, för våra barns skull och för vår skull. Och intimitet har vi med varandra för vårt eget höga nöjes skull.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-24 kl. 16:02.
Citera
2024-10-24, 16:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad spelar några ynka poäng hit eller dit för roll, om man oavsett 3-5 poängs skillnad ändå hamnar i samma spann?

Du kan fan inte mena allvar..
Citera
2024-10-24, 16:09
Medlem
Citat:
Du kan fan inte mena allvar..

Jo, jag menar allvar. Det är ingen skillnad med 3-5 futtiga poäng hit eller dit om man är i samma spann som jag skrev.

Du kanske anser att det är stooooor skillnad på att ha 98 eller 103 i IQ. Men det är det inte. Både 98 och 103 hamnar inom att vara normalbegåvad.

Och vad är ens skillnaden på 128 i IQ och 133 i IQ, mer än att den som har 133 hamnar i ett ovanligt spann? I övrigt är de i princip nästan jämn-intelligenta.

3-5 futtiga poäng är ingenting att hänga upp sig på.

och som sagt: vad har det ens med topic att göra? Ingen byter väl sex mot intelligens ändå.
Citera
2024-10-24, 18:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det betyder (tillsammans med andra faktorer) att, i yrken som kräver särskilt hög IQ, så kommer vi se en skev fördelning av könen. Det betyder också att, om vi skulle göra ett urval på dem som tjänar mest, så skulle vi finna nästan bara män. Du kan räkna ut detta på den högra sidan av illustrationen jag länkade (fast den antar samma spridning i båda fallen, vilket inte stämmer med män/kvinnor eftersom standardavvikelsen skiljer sig något mellan könen, dvs spridningen ser olika ut), så ser du ungefär vad effekten blir. Vi kan ge oss på en uträkning om det är svårt för dig att förstå.

Det är också såhär verkligheten ser ut, men många personer, framförallt kvinnor, vill gärna ha det till att det är nästan uteslutande på grund av systematisk diskriminering. Om det varit så enkelt som systematisk diskriminering så skulle exempelvis företag grundade av kvinnor med många anställda kvinnor prestera åtminstone likvärdigt med övriga företag, men så ser det inte ut. Därtill finns andra faktorer med, som intressen, hormonnivåer, kultur, könsroller m.m. men IQ är en mycket signifikant faktor, och den är i största grad genetisk.

Men snälla kära Stig-Britt skulle detta vara nåt nytt? Detta har ju varit känt sen urminnes tider.

Bara att kolla forbes 500 listan.

Att det skulle mynna ut i rena självklarheter......
Citera
2024-10-24, 19:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Berätta det för alla amerikaner som sitter med miljonskuld efter cancerbehandling, etc.

Det finns otroligt mycket att göra för att få ner kvinnors "uttag" ur välfärdssystemen. Tex hormonbehandling i klimakteriet, skulle kunnat bespara samhället flera miljarder per år. (Överhuvudtaget utveckla vården för kvinnor och testa läkemedel på kvinnor).

Bara för att vi lägger ner offentligt driven sjukvård så betyder inte det att vi behöver skrota det sociala skyddsnätet.

Till exempel så ger vi skattefinansierade bostadsbidrag till de som har det sämst. Vi låter inte regionerna driva bostadsbolag och dela ut bostäder till folk.
Citera
2024-10-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bara för att vi lägger ner offentligt driven sjukvård så betyder inte det att vi behöver skrota det sociala skyddsnätet.

Till exempel så ger vi skattefinansierade bostadsbidrag till de som har det sämst. Vi låter inte regionerna driva bostadsbolag och dela ut bostäder till folk.

Nej, den delen har vi kommunerna till ju?

Har ni inte allmännytta hos er?

Vi är alla socialdemokrater, vare sig vi vet om det eller inte röstar på dem.

Det är lite som islam... alla är muslimer egentligen. Adam var muslim och vi är alla sprungna ur honom.
Citera
2024-11-03, 18:24
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Så är det så, Är mannen dömd att vara hatad av kvinnor på grund av sex mot resurser tänket?

Frågan är snarare när den stora skaran män ska sluta hata kvinnor för att männen INTE längre har några resurser att erbjuda och därmed måste ANSTRÄNGA sig för att få sex.

Jag talar om detta:
https://www.instagram.com/reel/C-6JH...toYnZucmR2dA==
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här