Citat:
Projicera vidare du. Jag blev inte kränkt, jag utvecklade den, men du misstolkade den totalt och allting blev fel, vilket är tröttsamt. Jag länkade en illustration, inte en studie. Jag skrev också att det var en illustration jag länkade, och rubriken är "Fig. 3" med en bild på illustrationen och en kort förklaring under.
Citat:
Det betyder (tillsammans med andra faktorer) att, i yrken som kräver särskilt hög IQ, så kommer vi se en skev fördelning av könen. Det betyder också att, om vi skulle göra ett urval på dem som tjänar mest, så skulle vi finna nästan bara män. Du kan räkna ut detta på den högra sidan av illustrationen jag länkade (fast den antar samma spridning i båda fallen, vilket inte stämmer med män/kvinnor eftersom standardavvikelsen skiljer sig något mellan könen, dvs spridningen ser olika ut), så ser du ungefär vad effekten blir. Vi kan ge oss på en uträkning om det är svårt för dig att förstå.
Det är också såhär verkligheten ser ut, men många personer, framförallt kvinnor, vill gärna ha det till att det är nästan uteslutande på grund av systematisk diskriminering. Om det varit så enkelt som systematisk diskriminering så skulle exempelvis företag grundade av kvinnor med många anställda kvinnor prestera åtminstone likvärdigt med övriga företag, men så ser det inte ut. Därtill finns andra faktorer med, som intressen, hormonnivåer, kultur, könsroller m.m. men IQ är en mycket signifikant faktor, och den är i största grad genetisk.