• 4
  • 5
2024-12-19, 17:23
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Efter att ha kollat igenom din historik av trådstarter så verkar det vara synnerligen många märkliga saker du ”råkat” ut för i livet, ja så många att man nog lätt kan få för sig att du bara sitter och hittar på en massa storys utan att de skett annat än i din fantasi…. Så tillåt mig tvivla även på det du framför i denna trådstart.

Det låter dessutom synnerligen märkligt att du å ena sidan hävdar att du är uppvuxen med segelbåt så det är i sig inga problem, men ändå ställer en drös frågor som om du inte om nånting med segelbåtar eller båtar över huvud taget. Ja du talar emot dig själv på en rad punkter i din trådstart, t ex att du betonar att ni knappt ska förflytta er alls med båten, men ändå undrar om man ska prioritera planlösning för boende mer än sjöduglighet…

Så jag tror inte det är nån större idé att rada upp en massa seriösa tips för dig om båtliv i Medelhavet.
Ja, jag har varit med om en hel del.
Är du avundsjuk?
Du är väl mest troligt en medelsvensson som bara kan drömma om lite äventyr.
När jag växte upp som enda barnet till höginkomsttagare så hade vi både sommarstuga i Stockholms skärgård och segelbåt.
Men det är väldigt länge sedan, och det var en helt annan typ av segelbåt, (kappseglingsbåt), än den typen jag och hustrun funderar på
Jag misstänker att du själv är väldigt okunnig på segelbåtar, då sjöduglighet påverkar hur båten hanterar sjön även när den ligger förtöjd.
Vi kommer inte att röra oss särskilt långt, nej, men att segla på öppet hav ställer krav på båten, oavsett kortare eller längre etapper.
Du får tro vad du vill, du är en idiot.
Citera
2024-12-19, 18:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag skulle välja en segelbåt med en Yanmar inombordsmotor med fällbar propeller. Lagom stor, med septitank, dusch och en stor dieseltank samt vattentank. GPS två, autopilot och helst radar. Solceller och vindturbin för att ladda batterier. Laddningsutrustningen skulle jag vilja dubblera för redundans. Kortvågsradio vore bra att ha, så man får gå kursen för att erhålla ett certifikat.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-12-19 kl. 18:12.
Citera
2025-01-02, 23:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Min morbror (86) har alltid gillat att segla. Själv kan jag bara köra båtar med utombordsmotor eller sådana med fast propelleraxel och inombordsmotor. Han tycker att vi som inte kan angöra en segelbåt ~10 meter lång under segel vid bryggan utan hjälp är landkrabbor, inklusive jag, som inte kan

Det är dock faktiskt en konst att backa och manövrera en båt med fast propeller i hamnen också.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-02 kl. 23:46.
Citera
2025-01-04, 19:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag skulle välja en segelbåt med en Yanmar inombordsmotor med fällbar propeller. Lagom stor, med septitank, dusch och en stor dieseltank samt vattentank. GPS två, autopilot och helst radar. Solceller och vindturbin för att ladda batterier. Laddningsutrustningen skulle jag vilja dubblera för redundans. Kortvågsradio vore bra att ha, så man får gå kursen för att erhålla ett certifikat.

Om han skall bo på båten behövs inte nån kortvågsradio , allt sånt är nästanonödigt sen 2000 talet även vid oceanöverfarter med satbaserade lösningar

Men vhf kan man ha o tar man reda på lite o läser kursen kan man ta SRC cert istället.

Shortrange cert för vhf badet
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in