2024-09-22, 14:20
Medlem
Masingas avatar
Är det för att de vill låna ut dina pengar som du sätter in på sparkontot? Det är väl så hela banksystemet är uppbyggt?
Citera
2024-09-22, 14:37
Medlem
Du svarar själv på din fråga. Har du någonsin sett en sparränta som är på samma nivå som utlåningsräntan. Plus att det investerar på annat håll.
Citera
2024-09-22, 14:50
Medlem
elmhedens avatar
Egentligen är det väl än värre, för varje hundralapp du har på kontot får banken låna ut typ 500kr eller något. Har inte exakta siffran i huvudet men någon är säkerligen mer kunnig än jag.
Citera
2024-09-22, 16:18
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Egentligen är det väl än värre, för varje hundralapp du har på kontot får banken låna ut typ 500kr eller något. Har inte exakta siffran i huvudet men någon är säkerligen mer kunnig än jag.

X10 tror jag det är.
Dvs för varje hundralapp du har på kontot kan banken låna ut 10x det beloppet, alltså 1000kr.
Citera
2024-09-22, 16:36
Medlem
Duerfs avatar
Ränta är priset på pengar. Det är därför du får ränta när du sätter in pengar på banken.

Angående lockränta om du med det menar en hög ränta för att attrahera insättare är det definitivt så att en del nischbanker vill ha inlåning för att få billigare utlåning. SBAB och Landshypotek arbetar så. De större bankerna har redan inlåning som täcker kapitaltäckningskraven så där krigar man inte lika hårt med inlåningsränta.
Citera
2024-09-22, 20:24
Om du lånar 100 kronor av banken får du efter ett år betala 105 kr för lånet.

Om du lånar ut till banken får du 103 kronor efter ett år.

Ganska bra affärsidé och inte rocket science
Citera
2024-09-22, 21:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Om du lånar 100 kronor av banken får du efter ett år betala 105 kr för lånet.

Om du lånar ut till banken får du 103 kronor efter ett år.

Ganska bra affärsidé och inte rocket science

Om man får 103 kr efter ett år, hur mycket har man då fått efter två år? 206 kr?

Man får väl snarare 3 kr efter ett år och 3 kr till året efter lika med 6 kr.
Citera
2024-09-23, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
X10 tror jag det är.
Dvs för varje hundralapp du har på kontot kan banken låna ut 10x det beloppet, alltså 1000kr.

Nej, FRB (som vi inte rakt av har i Europa, men grundtanken är förstås liknande) handlar om hur många gånger det egna kapitalet man kan låna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in