• 1
  • 2
2024-12-30, 23:58
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkriddaren
Förstår dock svårigheten att hitta lite random svenska flodkräftor...

Du får ju köpa några från en uppfödare som odlar lite. Småland verkar ha gott om det hela.

Varför vi inte odlar kräftor? Maxi säljer ju det
Citera
2025-01-05, 10:02
Medlem
Hej!
Har kräftvatten i sjö och en kräfta rymde i bilen på hemvägen. Upptäckte den krypande på golvet i bilen dagen efter (kompisarna var kokta) och tänkte ta med den tillbaka till sjön vid tillfälle och la den i ett gammalt akvarium så länge. Upptäckte att kräftor har mycket regelbundna vanor och att de rör sig över ganska stora områden om de har möjlighet. De äter också relativt mycket i förhållande till storlek och smutsar ner ett mindre akvarium på en natt samt att de behöver mycket syre i vattnet. Tror fler än jag har i ungdomen lagt kräftor i badkaret och fyllt på vatten för att vara snäll men upptäckt dagen efter att de dött p g a syrebrist. Det går för övrigt utmärkt att ha kräftor i badkaret något dygn innan kokning men då utan vatten. Vad jag menar är att ha kräftor på bakgården inte är så enkelt såvida man inte har en bäck eller annat vattendrag och kan gräva en damm. Förmodligen behöver de matas en hel del för att växa fort så frågan är om det är värt det. Jag hade nog lagt ett par hundra på att köpa och sluppit jobbet. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in