Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 10:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja faktum är att många MG elbilar och även BYD har exporteras efter att de blivit inlösta då det inte varit möjligt att reparera dessa.
Vad du hittar på. Ca 5% av alla BYD som sålts i Sverige är exporterade, av exv. BMW och MB så är drygt 10% exporterade.
Totalt 267 exporterade och 8 skrotade: https://www.car.info/sv-se/byd/stats...egistered&tci=
Sluta hitta på saker för att det ska passa med din världsbild, att det inte finns några begagnade har enbart med faktumet att det endast registrerats knappt 6000 BYD i Sverige sen start.
Citera
Igår, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad du hittar på. Ca 5% av alla BYD som sålts i Sverige är exporterade, av exv. BMW och MB så är drygt 10% exporterade.
Totalt 267 exporterade och 8 skrotade: https://www.car.info/sv-se/byd/stats...egistered&tci=
Sluta hitta på saker för att det ska passa med din världsbild, att det inte finns några begagnade har enbart med faktumet att det endast registrerats knappt 6000 BYD i Sverige sen start.

Ja och tittar man på vilka bilar som har exporteras handlar de om leasingbilar som inte kunnat repareras, samt att de står ganska många anställda bilar.
Att jämföra t.ex BMW son funnits här sen bilens barndom mot en nytt bilmärke.
Tittar man på just BMW är det många gamla bilar som exporteras nu sen pandemin.
Prisnivån för en 40-50 år gammal BMW är mer än den dubbla på den globala marknaden jämfört med Sverige.
Var ser du samma skillnader för en BYD.

Dessutom har ett inte helt obetydligt antal inte registrerats i Sverige på.g.a att de plundrats och använts som reservelar, så de synns inte I systemet.
Många av de större företagen är duktiga på dölja saker för systemet.
De få bilar som är registrerade som skrotade är privatägda som lösts in av försäkringsbolag, inte leasingbilar.

Nu råkar jag känna ett antal underleverantörer till både BYD och MG, de säger samma sak väsentliga delar finns inte och är inte tänkta att finnas som reservdelar.
Tillsammans med det faktum att vissa unika delar har bytts 4-5 ggr. under ett år, i vissa fall är varje priduktionsbatch unik så får du förstå själv.
Senast redigerad av SkogsSaab Igår kl. 10:36.
Citera
Igår, 10:55
Medlem
Det ör nog ingen superkris eller sjunkande efterfrågan utan mer en inbromsning i ökningen.

Elbilar ökade något enormt från 2020 och denna ökning gjorde att vissa tillverkare gick in lite väl hårt på elbilar. Såg man statistiken och hur det utvecklade sig så var detta normalt - allt pekade uppåt och prognoserna visade på något i stil med att runt 90% av nyförsäljningen av bilar skulle vara elbilar redan 2027-2030 - dvs inom väldigt kort tid med tanke på att det tar 3-5 år att utveckla en bil.

Andelen elbilar i nyförsäljningen har ju knappt minskat något.
Citera
Igår, 11:02
Moderator
Citat:
Ja och tittar man på vilka bilar som har exporteras handlar de om leasingbilar som inte kunnat repareras, samt att de står ganska många anställda bilar.
Att jämföra t.ex BMW son funnits här sen bilens barndom mot en nytt bilmärke.
Tittar man på just BMW är det många gamla bilar som exporteras nu sen pandemin.
Prisnivån för en 40-50 år gammal BMW är mer än den dubbla på den globala marknaden jämfört med Sverige.
Var ser du samma skillnader för en BYD.

Dessutom har ett inte helt obetydligt antal inte registrerats i Sverige på.g.a att de plundrats och använts som reservelar, så de synns inte I systemet.
Många av de större företagen är duktiga på dölja saker för systemet.
De få bilar som är registrerade som skrotade är privatägda som lösts in av försäkringsbolag, inte leasingbilar.

Nu råkar jag känna ett antal underleverantörer till både BYD och MG, de säger samma sak väsentliga delar finns inte och är inte tänkta att finnas som reservdelar.
Tillsammans med det faktum att vissa unika delar har bytts 4-5 ggr. under ett år, i vissa fall är varje priduktionsbatch unik så får du förstå själv.
Vilka fakta har du som understödjer det du påstår?
Först påstår du att de skrotas ut efter 5 år och står i drivor på bildemonteringarna, när det ifrågasätts påstår du att de exporteras som skrot, nar jag konstaterar att det inte finns några 5 år gamla elbilar från Kina och att det sålts väldigt få totalt sett så hittar du på andra sanningar om dem.
Så det är nog dags att du kommer med lite fakta om det istället. Jag är inte positiv till Kinesiska elbilar, men jag ser å andra sidan inte dem som ett problem heller, väldigt få vill ha dem.
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Citat:
Vilka fakta har du som understödjer det du påstår?
Först påstår du att de skrotas ut efter 5 år och står i drivor på bildemonteringarna, när det ifrågasätts påstår du att de exporteras som skrot, nar jag konstaterar att det inte finns några 5 år gamla elbilar från Kina och att det sålts väldigt få totalt sett så hittar du på andra sanningar om dem.
Så det är nog dags att du kommer med lite fakta om det istället. Jag är inte positiv till Kinesiska elbilar, men jag ser å andra sidan inte dem som ett problem heller, väldigt få vill ha dem.
Du påstår saker jag aldrig skrivit.
Det man får räkna med att dessa bilar får skrivas av efter 5-10 år då de inte kan repareras.
Vi hör ganska mycket om bilägare som får vänta på sina att sina bilar skall repareras, inte bara kinesiska.
Sen kan du titta själv på uppställningsplatser i Europa med lager av BYD och MG bilar både i centrallager och hos återförsäljare. Frågan om ens hälften av dessa är körbara dessutom har mängder av dessa "Nya" bilar skeppets vidare bl.a till Kina.
Detta är en del av att snabbt utveckla bilar och hålla sig i framkant och dessutom hålla nere kostnaderna.
Vissa av oss ser detta som ren miljöförstöring och undviker dessa bilar.
Andra ser det krasst ekonomiskt och då är det idag inte hållbart att driva och försäkra dessa bilar i många Europeiska länder. Du kanske inte vet det, men Sverige är ganska marginal marknad även med Europeiska mått.
Citera
Igår, 18:44
Moderator
Citat:
Du påstår saker jag aldrig skrivit.
Det man får räkna med att dessa bilar får skrivas av efter 5-10 år då de inte kan repareras.
Vi hör ganska mycket om bilägare som får vänta på sina att sina bilar skall repareras, inte bara kinesiska.
Sen kan du titta själv på uppställningsplatser i Europa med lager av BYD och MG bilar både i centrallager och hos återförsäljare. Frågan om ens hälften av dessa är körbara dessutom har mängder av dessa "Nya" bilar skeppets vidare bl.a till Kina.
Detta är en del av att snabbt utveckla bilar och hålla sig i framkant och dessutom hålla nere kostnaderna.
Vissa av oss ser detta som ren miljöförstöring och undviker dessa bilar.
Andra ser det krasst ekonomiskt och då är det idag inte hållbart att driva och försäkra dessa bilar i många Europeiska länder. Du kanske inte vet det, men Sverige är ganska marginal marknad även med Europeiska mått.
Vad påstår jag som du inte skrivit?
Citera
Igår, 20:28
Medlem
barkeepers avatar
Många av ”försäljningssiffrorna” är skeva. Om en tillverkare i Asien skickar 20.000 bilar till Europa överförs dom och ”säljs” till deras företag i Europa. Då blir det en försäljning på pappret, KPI:er ser fina ut, och börsen blir glad. Och alldeles innan en skatteändring ökar man antalet bilar som skeppas.

Att dom sen blir stående i hamnarna är det ingen som pratar högt om. Men sen kommer verkligheten i kapp. Massor av bilar står, sommman måste rea ut. Men gör man det går det inte sälja nästa modell, som KPI:erna och börsen vill se siffror på….

Nu är vi där. Nästa år blir tufft.
Citera
Igår, 22:48
Medlem
Citat:
Vad påstår jag som du inte skrivit?
Att de flesta skrotas ut och springa på demontering.
Det är nåt som du påstår g.a din bristande analysförmåga läser in i det jag skriver.
Är det nåt mer fu undrar över?
Tyvärr finns för många som dig som faktiskt inte förstår komplexiteten i en mer komplex apparat som en personbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in