• 1
  • 2
2024-09-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Swedbank har satt en ny trend, att kunden inte får förhandla om räntan. Andra följer efter.

Hur ska man göra nu för tiden för att få en ok ränta på bolånen?

Tydliggörande, du får förhandla räntan men när rabatten är satt så gäller den 12mån. Under denna period vägrar banken förhandla om räntan.

I min värld är det enkelt, byt bank för bolån om du får bättre erbjudande
Citera
2024-09-24, 00:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Med identiska förutsättningar bör man få samma deal av alla banker om de kör upplägget som swedbank tänker börja med enligt trådstart.

Olika banker har helt olika upplåningskostnader.
Citera
2024-09-24, 01:23
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Swedbank har satt en ny trend, att kunden inte får förhandla om räntan. Andra följer efter.

Det är inget nytt med det. Skandiabanken har länge kört med bolån där man inte kan förhandla om räntan. De har heller inga kontor, så det går inte att ha något möte med den man eventuellt skulle förhandla om räntan med. Jag har bolån hos Skandia och har aldrig pratat med någon som jobbar där. Väldigt skönt. Jag har kompisar om jag behöver någon att prata med.

Citat:
Hur ska man göra nu för tiden för att få en ok ränta på bolånen?

Skandiabanken har ganska OK ränta (ligger t.ex under Swedbank i snitt).
Citera
2024-09-24, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Olika banker har helt olika upplåningskostnader.

Då förlorar de kunder i en rasande fart med andra ord om de inte erbjuder något annat.
Citera
2024-09-24, 08:41
Medlem
Citat:
Då förlorar de kunder i en rasande fart med andra ord om de inte erbjuder något annat.
Dels är bolånekunder ganska dåliga på att flytta sina lån, dels kan det vara en fördel att ha de flesta affärer i en och samma, som rabatt om man även har sparande och aktieaffärer där.
Citera
2024-09-24, 09:15
Medlem
Alla har olika betalningsförmåga och det bestämmer i sin tur hur mycket man får låna och räntan utifrån risken banken tar.
Sen vid bunden ränta har man ett avtal. Vill man betala lånet i förtid måste man betala ränteskillnadsersättning till banken, så man kommer inte tjäna något på att byta. Andra sidan är att banken inte ringer upp dig och förhandlar upp räntan om räntan går upp.
Citera
2024-09-24, 09:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Banker positionerar sig dock för olika kundgrupper. De som går till storbankerna är en annan kundgrupp än de som söker hos Bluestep.
Citera
2024-09-24, 09:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dels är bolånekunder ganska dåliga på att flytta sina lån, dels kan det vara en fördel att ha de flesta affärer i en och samma, som rabatt om man även har sparande och aktieaffärer där.

Dock är dom klassiska bankerna, med rabatt, ofta något sämre är de som håller på enbart med bolån ändå. Typ ICA-banken (förutsatt att man handlar på ICA), SBAB osv.

Jag har 1,25% rabatt på mitt bolån i SEB, för att jag har mitt AB i SEB. Men dom ligger fortfarande 0,1% över till exempel ICA där jag handlar. 0,1% är inte tillräckligt mycket för att byta bank i mitt fall då jag inte har så stort lån.

Även SEB visar tecken på att inte vilja förhandla lån. Särskilt på den kommersiella sidan. Dom pekar på sina beräkningar och surar (luktar BS lång väg). Sannolikt vet dom att dom andra bankerna är precis lika tjuriga i det fallet.
Citera
2024-09-24, 20:19
Medlem
Länsförsäkringar Bank har helt ok bolåneränta nu. Sänkte listräntan idag till 5,24%.
Med min rabatt på 1,35% hamnar min 3-mån bolåneränta på 3,89% fr o m 1/10, helt ok med tanke på att det kommer ske fler sänkningar framöver också.

Jobbarkompisen band sitt bolån på 3,89 i våras i 3 år, snack om bortgörning.
Tror vi hamnar på 2,50-3% när alla sänkningar har landat.
Vad tror ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in