Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2024-10-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det här får jag inte riktigt ihop. Sliter man av korken blir den ju som de var förr, och då går den ju att återanvända.

Jag återanvänder sådana flaskor.

Eller skit bakom spakarna? Aldrig hänt mig.

Det beror på hur man öppnar antager jag - finns säkert studier om detta.
Citera
2024-10-18, 16:47
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Det beror på hur man öppnar antager jag - finns säkert studier om detta.
Möjligt. Har hur som helst aldrig råkat ut för det själv och aldrig hört talas om fenomenet.
Citera
2024-10-18, 16:55
Medlem
Citat:
Möjligt. Har hur som helst aldrig råkat ut för det själv och aldrig hört talas om fenomenet.

Är det du som designar korkar som skapar blodvite? Industriell design borde väl inneha "faktor" att skada kunds händer vid öppning av kärl?
Senast redigerad av Bismaerkt 2024-10-18 kl. 16:58.
Citera
2024-10-18, 16:58
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Är det du som designar korkar som skapar blodvite?
Lol, ja, du fick mig. Det är ett första steg till att upprätta fjärde riket.
Citera
2024-10-18, 17:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Hur det är med barn och unga har jag ingen koll på. Kan tänka mig att det blir problem för dem.

IMO är problemet där att de alls bytte till plastkork. Det var mycket bättre när de hade en papperspip.
Ja, och det är problem även för vuxna; när förpackningen är oöppnad ligger vätskeytan i nivå med korkens undre del, så det är svårt att hälla utan att dra loss korken, och drar man loss korken så skvätter det. En undermålig konstruktion.

Och, ja, det var ju mycket bättre med papperspip. Rimligtvis var det även en billigare konstruktion. Utvecklingen går inte alltid framåt.
Citera
2024-10-18, 17:05
Medlem
Citat:
Lol, ja, du fick mig. Det är ett första steg till att upprätta fjärde riket.

Jag tycker inte vi skall gå så långt 3.5 riket möjlgen - men det måste vara ett minimumkrav att man inte skadar sig när man försöker få åtkomst till varan man köpt.
Citera
2024-10-18, 17:06
Medlem
Citat:
Det här får jag inte riktigt ihop. Sliter man av korken blir den ju som de var förr, och då går den ju att återanvända.

Jag återanvänder sådana flaskor.
Helt värdelösa var väl att överdriva men markant sämre. Irriterande plast sitter krav även om du river av korken. Nu har jag ingen framför mig, men har också för mig att det tenderar att lossna plastremsor (hurra för nedskräpning).

Allt detta bara för att introducera ett nytt irriterande moment i att slita loss korken på en produkt som tidigare förädlas över många år för att bli väldigt smidig och tålig.

Det går att försvara intentionen, men jag vet inte hur man försvarar genomförandet av detta.
Citera
2024-10-18, 17:28
Medlem
Industriella designers är en samling idioter som har gått bakåt i tid. De har skapat en produkt som är ren skit------de går 4-5 år i högskola och kommer fram till detta?? Hela det kollektivet kan man ju bara direkt slänga.

Vad var problemet med tetra packs - återinför 1950 talet helt och hållet plastlöst.
Citera
2024-10-18, 17:53
Medlem
Nu pantas ALLA petflaskor utan kork. Helt enkelt en princip sak.

Vore bättre att all plast förbjöds i alla rövhålsländer.
Citera
2024-10-18, 18:37
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
"Plastic caps or lids are part of the almost 26 million tonnes of plastic waste generated every year in Europe, much of which washes up on beaches around the world. Some 80% of marine litter is plastic."

https://commission.europa.eu/news/le...hes-2024-08-14

"The European Commission estimated that plastic caps and lids represented around 13 per cent of plastic marine litter caught in the nets of fishing vessels between 2011 and 2017." (betalvägg/prova på) https://www.ft.com/content/e43c7099-...4-ab11a2ed2695

Fyra idioter som hatar havet och alla djur som lever i och runt haven.
Tack för att ni finns.

Om du tittar lite noggrannare ser du att korkar inte är med på tio i topp listan över engångsartiklar i plast som oftast hittas på EUs stränder.

Efter lite grävande visar det sig att uppskattningen 13% baseras på en global studie, alltså inget som handlar specifikt om EU.

https://www.nature.com/articles/s41893-021-00720-8

Det verkar som den enda regionen där "Bottle Lids" kommer in på tio i topp listan är Sub-Saharan Africa.

https://ourworldindata.org/grapher/w...s-ocean-region
Senast redigerad av doncroce 2024-10-18 kl. 18:48.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in