Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
https://www.vilarare.se/nyheter/bety...-betygssystem/
"För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.
Han ska lämna sina förslag i februari 2025."
Det som förväntas föreslås är:
"1 - Att en tio-gradig betygsskala införs.
2 - Att elevernas genomsnittsbetyg kalibreras mot respektive skolas genomsnittsresultat på de nationella proven.
3- Att samtliga nationella prov i årskurs 9 och i gymnasieskolan ska vara digitala och rättas centralt.
4- Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas."
Punkt 2 och 3 är inte orimliga eller nödvändigtvis dåliga, men 2011 infördes betygssystemet A-F och nu vill de ta bort det och införa en tio-gradig skala och ta väck "underkänt"! Rent generellt tänker man sig att en 4 ska vara "godkänt" överlag, men att att allt därunder inte ska vara icke godkänt för gymnasiella studier.
Redan här kan man ana varför man inför detta betygssystem och det är de analfabetiska muslimblattarna som förstör skolan med kriminalitet, droger, analfabetism och eftersom de är allmänt efterblivna måste man ta väck underkänt och införa ett vidare betygssystem för att bortförklara deras bristande förmåga och göra det svårare att jämföra med gamla betygsystem vilket är det RIKTIGA skälet till att man inför ett nytt. Man vill helt enkelt kollra bort alla jämförelser.
Frågeställning
Så, vad blir era tankar om förslagen?
Tog inte lång tid innan man hittade roten till det hela. Som vanligt blattarnas fel. Vem annars? Allt är ju deras fel. Äggen för dyra? Blattar. Krig i Ukraina? Blattar. Lotteribedrägeri i S? Blattar. Tappat en strumpa i tvätten? Tro'tt eller ej; blattar.
Tycker själv det är ganska konstigt att de återigen vill byta betygssystem, vilket gjorde för inte alls länge sedan. Jag vet inte hur långlivat systemet vi hade innan (IG, G, VG, MVG) var men det fungerade ganska väl under min tid och efter bytet så översattes det helt enkelt med en bredare skala. Iofs fanns ju + och - men dessa kunde inte appliceras på slutbetyget, så om man var mellan eVG och MVG kunde det nästan vara lite av en coin flip vilket man slutligen fick. Såklart hade det sina brister.
A-F Är ju egentligen bara en smärre förlängning av det tidigare där F är IG, D och E är G, B och C är VG och A är MVG. Inte heller här finns + och - vad jag vet i slutbetygen även om det utnyttjas under skoltiden.
Större skala gör det möjligt för en bredare gradering. Kan tänka mig att IG är typ, 0 - 2, G är 3 - 5, VG är 6 - 8 så har du MVG 9 och 10 kanske? I slutändan är det lite samma som det första (som jag är van vid) men man "behåller" + och - när man graderar. 3 är G-, 4 är G, 5 är G+? Något i den stilen? Nu gissar jag såklart på slutet här. Vet ej exakt hur det är tänkt.