Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-27, 01:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Självklart. Förutsätter dock att fienden har strategiska mål och att det därmed går det att placera LV på strategiska platser.

En tanke: Om vi täcker de fem procenten av vår landareal som är längs gränserna då?

Nej, det går naturligtvis inte eftersom inget luftförsvarssystem är helt tätt. En viss procent av de fientliga flygetygen kommer alltid att komma igenom och nå sina mål.

Vi skulle behöva något i stil med THAAD för att plocka ballistiska robotar över större områden. PATRIOT kan egentligen bara skydda punktmål mot ballistiska robotar, och även då rasar det brinnande skrot över punktmålets omgivningar. Kryssningsrobotar är lite enklare eftersom dessa har lång flygväg över öppet hav där jaktflyg kan möta.
Citera
2024-09-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Se filmen i länken.

RBS 90 är huvudsakligen Bvpads (Bandvagn portabel air defense system) och RBS 70 lite Menpads (en enda gubbe bär inte hela systemet). Någon "riktig" manpads (som en gubbe bär och skjuter själv) tror jag inte att vi har, bortsett från att specialförbanden förhoppningsvis har det som anses behövas för deras uppgifter.

Starstreak och rbs70/90 typen av vapen beskrivs som kategori av manpads i Wikipedia artikeln om manpads så jag antar kategorin är lite bredare än stinger och strella

Sverige hade redeye (robot 69) en gång i tiden, fram till 92.
Senast redigerad av meanmanturbo 2024-09-27 kl. 09:29.
Citera
2024-09-27, 10:11
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Starstreak och rbs70/90 typen av vapen beskrivs som kategori av manpads i Wikipedia artikeln om manpads så jag antar kategorin är lite bredare än stinger och strella

Sverige hade redeye (robot 69) en gång i tiden, fram till 92.
Jag vet, men 70/90 är väldigt stationära manpads. Till Starstreak verkar det dock finnas ett "axelsikte" vilket bör göra att en enda gubbe kan bära och avfyra själv. Då det systemet påminner en del om 70-systemet bör det gå att utveckla något liknande till 70-systemet, om Saab tror att någon vill köpa.
Citera
2024-09-27, 15:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men beteendet tyder på att man inte behöver täcka hela landet.

Nä verkligen inte...
Citera
2024-09-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Nja, det är nog inte så många ställen som är intressanta för angrepp. Militära installationer, vapenindustrin kan ju iofs va ett mål, men det är ju inte så många..

Det är lätt att tro sig veta hur en fiende tänker och mig veterligen gissar de flesta fel hur Ryssland kan/kommer agera. Svenska medborgarna har blivit förda helt bakom ljuset. Inbillningen att om det kostar för mycket att avlossa x antal robotar så kommer en nation som Ryssland att avstå. Tillåt mig småle.

Kolla vad de siktar in sig på för mål i Ukraina så kan du få en uppfattning om hur mycket LV det skulle behövas här. Alla vattenverk, logistikcentra, knutpunkter i ställverk, el och värme-kraftverk, militära baser, hamnar, datacenter ja, listan kan säkert göras hur lång som helst men kontexten är att det handlar om att göra livet surt för den civila befolkningen. Det stämmer även in i deras krigsföring där en stad bombas tills det är landsbygd.
Senast redigerad av Ottastafur74 2024-09-27 kl. 15:44. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-09-29, 13:00
Medlem
Nu skulle väl Sverige vara med i skyshield, efter många om och men?

Innebär det att man kallar sina nuvarande förmågor för sky-shield, och jobbar med andra länder, eller ska vi skaffa oss nya förmågor? (Tänker inte på dom planerade medelräckviddiga luftvärnen), utan om det är något speciellt till just sky-shield.
Citera
2024-09-29, 15:55
Medlem
Redan på 40-talet var det en tysk politiker som ville ha en vägg av stål mot fientliga bombare, men hans experter fick övertala honom att detta var omöjligt.

Lv har alltid och kommer alltid att vara en punktinsats. Men givetvis behöver Sverige mer Lv, speciellt som vi bara har några få Patriotsystem. Dels behöver vi en modern MANPADS, dels behöver vi täcka glappet mellan Rbs70NG och Patriot, både räckvidds- och kostnadsmässigt. Dvs en modern ersättare till HAWK.
Citera
2024-09-29, 18:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Redan på 40-talet var det en tysk politiker som ville ha en vägg av stål mot fientliga bombare, men hans experter fick övertala honom att detta var omöjligt.

Lv har alltid och kommer alltid att vara en punktinsats. Men givetvis behöver Sverige mer Lv, speciellt som vi bara har några få Patriotsystem. Dels behöver vi en modern MANPADS, dels behöver vi täcka glappet mellan Rbs70NG och Patriot, både räckvidds- och kostnadsmässigt. Dvs en modern ersättare till HAWK.

Man kan inte räkna med ett hundraprocentigt luftförsvar. Så i tillägg till luftvärn och jaktflyg behövs reparationskapacitet. D v s både utbildad personal och reservdelar för kritisk infrastruktur.

Diesellok behöver ju köpas in, kom jag just att tänka på.
Citera
2024-11-21, 01:59
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det är klart att Sverige klarar ett angrepp.

Frågan är väl snarare hur på skalan bra respektive dåligt det skulle klaras av.. Det är inte en fråga med ett ja/nej-svar. Utan mer en fråga om hur kännbart det blir. Sen kan ett angrepp se ut på 1000 olika sätt också.

Men Ryssland har inte klarat av att vinna ett krig de senaste 125 åren. Dom har världshistoriens sämsta armé verkar det som. Jag tror knappas de kommer att rå på Sverige. Däremot kan ett angrepp bli kostsamt på en massa olika plan.
Du har så rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in