Citat:
Ursprungligen postat av
ilovesummer
Jag är nybörjare på det här med att spara pengar och jag vill ha tips på bra ställen att spara pengar på, tänkte på avanza. Som har massor av olika sparkonto, det finns vanliga sparkonto och jag är mest intresserad av fasträntekonto. Vilka tillfällen ska man använda det?
Man låser sina pengar på tre månader och många sparkonto så låser man in 10,000kr åt gången.
Hur sparar man pengar på bästa sätt?
Tipsa mig om bra säkra hemsidor som man kan lägga pengar på?
Så om man vill spara pengar i sex månader, så vilket konto är bäst att ha då?
Sedan om man vill spara pengar i två år vilket typ av konto ska man ha?
Vad är anledningen till ha konto på avanza istället för SEB?
Snälla undvik räntekonton. Räntan du får är
alltid under den faktiska inflationen och du kommer bli fattigare med tiden. Om du bara vill ha ett säkert sparande utan risk så köp fysiskt guld.
Guldpriset har ökat 310% under de senaste 10 åren, dvs. 12% per år i genomsnitt. OMX30 har med utdelning enbart gett dryga 225% under samma 10 år.
Räntan kommer alltid vara under den faktiska inflationen eftersom utlåning i Sverige enbart görs till konsumtion, det betyder att banken stjäl de resurser du "sparar" varje månad och ger dem till någon annan att konsumera men den personen har ingen som helst kapacitet eller vilja att betala tillbaka dina resurser så du förlorar dem över tid.
Om banken lånade ut dina resurser till seriösa affärsidéer som ökade produktiviteten i ekonomin så hade det både funnits kapacitet att betala tillbaka dina resurser och att betala en hygglig ränta.