Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-02, 12:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Som saltlakritsnörd är det inget alternativ för mig, då gammalt lakrits ofta förlorat mycket av sältan.
Saltlakritsnörd jag med, eller var. Tycker inte riktigt det finns saltlakrits i världen mera nu när bildäcken är borta.
Citera
2024-10-04, 14:33
Såg idag på ICA att de börjat med såna där micro-små godispåsar som fanns typ på 80-talet.

Kanske ett smart drag. Man fyller den och tror man köper "lite" men det blir 45 kr.
Citera
2024-10-04, 15:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Noterade på City Gross att det numera inte finns någon ren choklad i lösgodiset - alls!

Det närmaste man kan komma är konfektyr täckt av ett tunt lager choklad men fylld med något annat (skum, kokos, etc). Ingen högoddsare att det höga priset på choklad har skapat en situation där de antingen måste höja kilopriset på allt lösgodis eller plocka bort chokladen och valt det senare.

Jag drömmer om en svunnen tid då det gick att hitta Cloetta romerska bågar bland lösgodiset...
Citera
2024-11-11, 09:07
Medlem
Tarrous avatar
10-12 kr/hg för fräscht lösgodis känns helt okej. Ovärt att behöva hacka isär torra godisbitar med spaden
Citera
2024-11-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
När jag var och handlade igår såg jag att lösgodiset kostade 115 kr/kg. I en helt vanlig mataffär. Vad är det som händer? Har regeringen infört sockerskatt i smyg eller?

Måste affärerna ha såna priser på godis för att gå runt eller vad beror dessa ockerpriser på?

Det är inte bara nackdelar med att godis blir dyrt. Tjockisar behöver inte mer godis. Problemet är dock att jag tror att tjockisarna kommer lägga sina sista slantar på godis iallafall. Många kommer bli fattigare och ägarna för matbutikerna kommer bli rikare. Ingen bra utveckling.

Vad tänker ni andra om utvecklingen gällande lösgodis eller godis i allmänhet?

För efterfrågan på svenskt lösgodis skjutit i höjden och särskilt exporten till USA.. bubs och allt vad det heter är ju en Tiktok trend men även vanligt lösgodis.. fabrikerna hinner inte med. Vad jag vet har dom Bubs fått stoppa export till USA för att hinna komma ikapp och prioritera svenska handeln först.
Citera
2024-11-11, 09:40
Medlem
Nu orkar jag inte läsa genom hela tråden men det många inte verkar ha klart för sig är att lösviktsgodis tidigare varit en ren minusaffär för butikerna. Nu börjar man äntligen tjäna lite pengar på det. Om ni tycker det är dyrt i matvarubutikerna, kolla då vad det kostar hos rena godisbutiker. De köper in större volymer än många livsmedelsbutiker och har alltså lägre inköpspris men säljer det oftast betydligt dyrare.
Kandyz är väl en av de större kedjorna tror jag och de tjänar sjuka pengar på sitt godis.
Citera
2024-11-11, 10:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Nu orkar jag inte läsa genom hela tråden men det många inte verkar ha klart för sig är att lösviktsgodis tidigare varit en ren minusaffär för butikerna. Nu börjar man äntligen tjäna lite pengar på det. Om ni tycker det är dyrt i matvarubutikerna, kolla då vad det kostar hos rena godisbutiker. De köper in större volymer än många livsmedelsbutiker och har alltså lägre inköpspris men säljer det oftast betydligt dyrare.
Kandyz är väl en av de större kedjorna tror jag och de tjänar sjuka pengar på sitt godis.
Hur ska du ha det? Går de minus eller tjänar de sjukt mycket?
Citera
2024-11-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hur ska du ha det? Går de minus eller tjänar de sjukt mycket?

Citat:

Jag tror att du missade den där lilla delen av mitt inlägg. När lösviktsgodiset kostat under 50kr/kg så har det varit mer eller mindre en ren minsuaffär sett inköp, yta i butiken mm. Nu när godiset stiger i pris så börjar det närma sig en ok affär sett till inköp, butiksyta mm.
Det jag menade med den sista delen är att mer eller mindre alla rena godisbutiker ju alltid legat 75-100% dyrare per kilo jämfört med livsmedelsbutikerna. De har enorma marginaler på sina produkter, alltså något som livsmedelsbutikerna inte haft.
Citera
2024-11-11, 13:03
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Jag tror att du missade den där lilla delen av mitt inlägg. När lösviktsgodiset kostat under 50kr/kg så har det varit mer eller mindre en ren minsuaffär sett inköp, yta i butiken mm. Nu när godiset stiger i pris så börjar det närma sig en ok affär sett till inköp, butiksyta mm.
Det jag menade med den sista delen är att mer eller mindre alla rena godisbutiker ju alltid legat 75-100% dyrare per kilo jämfört med livsmedelsbutikerna. De har enorma marginaler på sina produkter, alltså något som livsmedelsbutikerna inte haft.
Vart ligger gränsen för vinst då?
Citera
2024-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vart ligger gränsen för vinst då?
När priset ex moms passerat kostnaden för bla inköp och lön
Citera
2024-11-11, 18:06
Medlem
Jag hörde att kina och usa köper svenskt plockgodis som gör att tillgången här minskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in