Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Hur ska du ha det? Går de minus eller tjänar de sjukt mycket?
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Nu orkar jag inte läsa genom hela tråden men det många inte verkar ha klart för sig är att lösviktsgodis tidigare varit en ren minusaffär för butikerna. Nu börjar man äntligen tjäna lite pengar på det. Om ni tycker det är dyrt i matvarubutikerna, kolla då vad det kostar hos rena godisbutiker. De köper in större volymer än många livsmedelsbutiker och har alltså lägre inköpspris men säljer det oftast betydligt dyrare.
Kandyz är väl en av de större kedjorna tror jag och de tjänar sjuka pengar på sitt godis.
Jag tror att du missade den där lilla delen av mitt inlägg. När lösviktsgodiset kostat under 50kr/kg så har det varit mer eller mindre en ren minsuaffär sett inköp, yta i butiken mm. Nu när godiset stiger i pris så börjar det närma sig en ok affär sett till inköp, butiksyta mm.
Det jag menade med den sista delen är att mer eller mindre alla rena godisbutiker ju alltid legat 75-100% dyrare per kilo jämfört med livsmedelsbutikerna. De har enorma marginaler på sina produkter, alltså något som livsmedelsbutikerna inte haft.