Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-09-27, 14:22
Medlem
Mjälls avatar
Du kunde knappt gå ut utan att hitta en sten förr. De var överallt. Svårt att föreställa sig idag kanske.
Citera
2024-09-27, 15:51
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Jordkällaren låg kanske 10m under jordytan, så det lär varit ett sjuhelvetes jobb..

Varför låg jordkällaren 10 meter ner?
Citera
2024-09-27, 17:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De flesta stenar är ju våra stenmurar nu...de låg ju utspridda på det som skulle odlas på..sista istiden spred ju ut detta...varja bonde fick ju rensa sin tomt för att kunna odla nått...ett helvetes slit som folk glömt idag,,,de flesta tror att en stenmur växt upp själv...

Jag brukar tänka när jag ser stenmurar och stenhägnader: "Tänk vilket jävla slit varenda ynka meter varit!"...
Citera
2024-09-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag brukar tänka när jag ser stenmurar och stenhägnader: "Tänk vilket jävla slit varenda ynka meter varit!"...
Ja fy fan... Morfar min berättade...Som barn såg jag det en gång när antog bort en bumling... tre långa störar med ett kättingspel i toppen.. En häst att släpa med sen.
Senast redigerad av chonard 2024-09-27 kl. 18:30.
Citera
2024-09-27, 18:28
Medlem
Här i norra halland ligger det fullt i skogen.. Kanske 5 meter mellan vara bumling.. Ofta stora som fan minst en meter i diameter. Alla rundade å slitna... från istiden.
Citera
2024-09-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFrei
Fanns många stenbrott förr i tiden, Bohuslän är känt för sina stenbrott o sin granit, dom högg stenar till vägar o trottoarer innan asfalten.
Ja otroligt.. bekanta har hus där å vi kollade på det närmsta.. För jäkla fräkt de kunde skära sten med jetstråle.. Man såg var de skurit.. flera meter djupa skär.
Citera
2024-09-27, 20:22
Medlem
BushwickBills avatar
Herregud hur fan kan man fundera över vart sten finns när man bor i Sverige? Har du aldrig varit utomhus? Det är ju för fan sten överallt. Åk till kyrkogården och kolla för det lär skramla bra i gravstenarna där när förfäderna dina vrider sig av skratt.
Senast redigerad av BushwickBill 2024-09-27 kl. 20:45.
Citera
2024-09-27, 20:37
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Anledningen att du inte ser så stora stenar i naturen nu kan vara att bönderna har plockat bort dem under århundraden och kanske t.o.m. årtusenden, för att de är i vägen eller för att skaffa mer odlingsmark, betesmark och byggmaterial.

Som tilägg till ditt ypperligga inlägg kan nämnas att det du beskriver ovan går att observera på de flesta större åkrar, ofta är det små öar av sten mitt på åkern. I stenrika delar av Sverige, typ småland och roslagen, kan varje enskild åker ha flera stenöar.
Citera
2024-09-27, 21:10
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Jo ja.. men vart? Närmsta berg är nog 5 mil borta.

5 mil bort från var? Från där människor befann sig? Är du cp?
Citera
2024-09-27, 21:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Det är väl ändå rätt ovanligt att man kånkar 1 meters stenar för att bygga nån sketen jordkällare.
Förmodligen har man grävt upp mark i närheten och kommit över en jävla massa sten.
Citera
2024-09-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Varför låg jordkällaren 10 meter ner?

Ja, det låter ju fullständigt vansinnigt. En jordkällare brukar ju bara vara delvis nedgrävd i marken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in