Citat:
Ursprungligen postat av
confidential-user
Asså hon blev nekad en där hon var först i kön. Men då analyserades situationen av oss & Bos För följer ju bara obligatoriska kretrier från hyresvärden. Verkar till o med vara som så att man kan bli nekad pga nån enstaka tusenlapp av en privat värd(på års basis). Hyresvären kommer ju inte få tillgång till hur många jobb hon sökt el ens aktuell sektor. Dvs hela den analysen du gör är inkompetent i aktuell kontext. Men din sannolikhetsanalys kan ju lika gärna var förvrängd, typ ju mer nät man lägger ut desto större chans att få fisk och det är ju inte som att fisken sprider rykten heller om att nån är i farten etc(i stil med minus poäng). I övrigt blir hon ju kallad till intervjuer med ganska jämna mellanrum (dvs meritförteckningen lär ju inte vara helt värdelös vilket möjligtvis skulle kunna ha påmint om minuspoäng för vissa angående mängden arbetsplatser osv).
Om det finns en gräns för lägsta inkomst så finns det ingen anledning att göra undantag, egentligen. Du tycker att det är orättvist att det finns ett inkomstkrav utöver kötid, det är okej, men det tycker inte jag. Större hyresvärdar behöver inte göra avsteg från sina krav eftersom de har långt fler sökande än lediga bostäder. Vill du ha en bostad där, skaffa ett jobb.
Vänder du dig till en mindre värd, som kanske äger ett eller ett par hyreshus så är det mycket möjligt att det dels inte finns någon riktig kö, och dels att skötsamhet kan bedömas med fler parametrar än inkomst och kreditkontroll. Så hur många sådana har hon kontaktat?
Att du tycker att analysen jag gör är ”inkompetent” får du nog skylla på din bristande läsförståelse och i förlängning den grundskola du gått i. Jag menar givetvis inte att någon har koll på hur många jobb din syrra sökt, men den som inte fått ett nytt jobb efter ett år utan anställning är helt klart en större risk än någon som har ett jobb med tillräcklig inkomst nu.