Citat:
Ursprungligen postat av
record-collector
Tråden handlar ju om motorgräsklippare och byte av motorolja i dessa. Nu är det väl snart hög tid att plocka fram klipparen och göra det så "livsviktiga" årliga oljebytet så här kommer info om hur oljebytet ska gå till inkl en YT-video.
https://www.oland4ever.eu/oljeguide-...ipparolja.html
Oljefilter sitter (nästan) aldrig i små klippare som man skjuter framför sig men
glöm inte att byta luftfiltret!
Jag tog fram gräsklipparen nu i veckan och fick igång den efter vinterförvaringen. Givetvis ville den inte starta, men som van gräsklipparentusiast visste jag varför och lyckades fixa det och kunde klippa hela gräsmattan. Här kommer mina tips om hur man får igång en kärvande gräsklippare, där oljebytet ingår som en av punkterna. Jag har en Klippo med Briggs & Strattonmotor och kan bara den motormodellen, så tipsen kan skilja sig om man har en annan motor på sin gräsklippare.
1) Se till att det inte ligger gammal bensin i bensintanken. Vanligtvis räcker det att hälla i ny bensin i tanken för att den ska starta, men i år räckte det inte varför vidare till punkt 2).
2) Kontrollera tändstiftet och byt vid behov. Jag brukar borsta av tändstiftselektroden med en roterande mässingsborste när den blivit för sotig vilket gör gräsklipparen lättstartad igen, men i år räckte det inte. Jag fick därför byta mitt B&S originaltändstift till ett nytt NGK tändstift och därefter startade gräsklipparen. Eventuellt hade jag kunnat justera elektrodavståndet på det gamla stiftet, men jag orkade inte eftersom gräsklipparen nu gick att köra på det nya stiftet och jag lät det sitta kvar.
3) Startar gräsklipparen men tomgången går ojämt kan det vara fel på förgasarmembranet. Måste bytas till ett originalmembran från B&S eftersom Kinamembranen inte fungerar. Det gäller också pumpbälgen för att primea förgasaren med bensin, där Kinavarianten spricker i förtid. Kontrollera också regulatorfjädrarna så att de inte är sönder. Där kan man köpa Kinafjädrar då de fungerar lika bra som original. I nödfall kan man dra ut en skadad fjäder och böja till en ny ögla på ändan.
4) Rengör luftfiltret och olja in det (med måtta). Det räcker oftast med att man putsar bort gräs och smuts från luftintaget på filtrets undersida. Ett skumgummifilter håller i en evighet och behöver inte bytas om det ser bra ut.
5) Slutligen oljebytet. Ska göras efter 30 timmar drift, men jag gör det varje år. Vet man inte hur länge klipparen har gått kan man grovt räkna med 1 liter bensin i åtgång per timme, så har det gått åt två 5 liters dunkar med bensin under en sommar så har den gått i 10 timmar. Då kan man nöja sig med att toppa upp oljan varje år och bara byta den vart 2-3 år.
I år hällde jag i 10W-40 olja som jag hade en slatt kvar av i garaget, men det fungerar också med 5W- eller 0W- olja om man föredrar det. Varmviskositeten ska i original dock vara 30. Observera att en olja med lågt "W"-tal kan läcka lite runt axeln på en B&S-motor när gräsklipparen står parkerad. Använd helst inte multigrade mineralolja eftersom den till skillnad från syntetolja behöver innehålla tillsatser för att upprätthålla sitt viskositetsspann, som bryts ned av värmen från en luftkyld motor. Rak mineralolja som vanlig SAE 30 går bra, eftersom den inte innehåller dessa tillsatser.
Gammal olja tappas ut genom pluggen på gräsklipparens undersida eller suges upp genom oljestickans hål om man tycker det blir smidigare. När man kontrollerar oljenivån ska oljestickan vara nedskruvad till botten och inte bara dippas som på en moped. Oljevolym vanligtvis 0,6 liter på en gräsklippare.
Observera att om gräsklipparen måste inspekteras på undersidan ska man luta den bakåt mot handtagets håll för att inte oljan ska rinna ut. Bensintanken måste då vara tom, för att inte bensinen ska läcka ut. Detta måste man göra på hösten när man tar bort gammalt gräs från gräsklipparens undersida för att det inte ska cementera fast. Detta kan också undvikas genom att man aldrig klipper gräsmattan när den är fuktig.
Andra servicepunkter är att kniven ska vara i bra skick, men det påverkar inte hur gräsklipparens motor går utan bara klippresultatet, samt att man får byta startsnöret om det går av.