• 6
  • 7
2024-12-17, 10:35
Medlem
Det hände någon gång här och där tidigare. Oftare när jag hade mina karriärsår i Stockholm, givetvis.

Men det var kanske en gång var femte år tidigare. I Stockholm blev det plötsligt ~1 - 2 gånger per år.

Nu har jag dock flyttat till landet, jobbar även på kontor på landet (med gratis parkering) och åker sällan öht in till stan ens för att handla. Således exakt 0 parkeringsböter per år. Skönt.
Citera
2024-12-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Stämmer inte. På Arlanda får man 2000 kr direkt om man ens snuddar handikapp-platserna vid terminal 5. Jag vet det för att en arg p-vakt rushade mot mig när jag stod där (satt i bilen och tog det lugnt) och printade ut en lapp på 2 lakan till mig direkt.

Skälet till varför många tvingas stå där är för att det nästan alltid är smockfullt på parkeringen så folk drar en rövare och då är de där direkt med 2k böter.

Avgiftens belopp får fastställas till lägst sjuttiofem och högst ettusentrehundra kronor. Förordning (2016:897).
Arlanda hör till Sigtuna, där verkar det vara maximalt 1000 kronor i felparkeringsavgift.
Citera
2024-12-17, 12:50
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Avgiftens belopp får fastställas till lägst sjuttiofem och högst ettusentrehundra kronor. Förordning (2016:897).
Arlanda hör till Sigtuna, där verkar det vara maximalt 1000 kronor i felparkeringsavgift.

Jag tror att om man står på handikapp så är det ett värre brott än en vanlig felparkering, om jag skulle gissa.
Citera
2024-12-17, 13:13
Medlem
Citat:
Jag tror att om man står på handikapp så är det ett värre brott än en vanlig felparkering, om jag skulle gissa.
Visst, men får inte vara mer än 1300. Dessutom begränsat till vad kommunen beslutat, det var 1000:-
Citera
2024-12-17, 13:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst, men får inte vara mer än 1300. Dessutom begränsat till vad kommunen beslutat, det var 1000:-

Fast är du säker på det? Jag tror nämligen att stå på handikapp har en annan rubricering än felparkering, typ att det är ett grövre brott och därmed ett högre straff.

Jag kan minnas fel, men jag är verkligen 97-98% säker på att jag fick 2000 i böter.
Citera
2024-12-17, 13:28
Medlem
Citat:
Fast är du säker på det? Jag tror nämligen att stå på handikapp har en annan rubricering än felparkering, typ att det är ett grövre brott och därmed ett högre straff.

Jag kan minnas fel, men jag är verkligen 97-98% säker på att jag fick 2000 i böter.

Om vi tar det en bit i taget:
Felparkering är inget brott.
Det dessutom inte böter, antingen kontrollavgift eller felparkeringsavgift beroende på vilken mark den står på.
Plats för rörelsehindrade har oftast högre taxa, men får inte gå över 1300. Dessutom är det respektive kommun som sätter avgifterna, i Sigtuna är högsta, enligt deras hemsida 1000 kronor.
Citera
2024-12-17, 15:32
Medlem
Det är inte ofta, men har fått ett par stycken pga eget slarv!
Citera
2024-12-17, 21:40
Medlem
Citat:
Vi kan utveckla det litet mer:
Felparkering består i sig av ett antal överträdelser, för kontrollavgifter vanligtvis 18 olika. De flesta kommuner delar upp dessa i olika nivåer när det gäller belopp, tre är vanligt, men det kan vara samma för alla också, dock sällsynt. För ka gäller att just olovlig parkering eller stannande på plats för rörelsehindrade renderar i högsta avgiften och de överträdelser vilka omfattar tidsöverskridande eller utebliven betalning medför en ka på det lägsta beloppet av de som kommunen beslutat om. Notera att de beslut om avgift som kommunerna gör endast omfattar felparkeringsavgifter, men lagstiftningen om kontrollavgifter hänvisar till dessa avgifter som då inte får överskridas vid utfärdande av ka.
Citera
2024-12-18, 12:59
Medlem
godboys avatar
Det har väl hänt några gånger. Haft körkort från början av 90 talet, var från mitten på 90 talet en bit in på 00 talet yrkeschaufför och utövade även yrket under tiden jag pluggade. Körde tung lastbil och buss.

Privat har jag kanske fått P-böter (som det i vardagligt tal ofta kallas) fem sex gånger på alla dessa år. Det flesta har varit för "overstay", detta var innan apparna kom och var stabila. Lade normalt alltid på med extra tid, men någon gång så drog saker ut på tiden och då vart det som det vart.

Den dummaste P-boten jag fick var när vi en gång parkerade vid Lillebybadet i Torslanda-Göteborg. Det är två olika parkeringsföretag där ute. Detta var nog runt 10 år sen, i alla fall så hade inte app-parkeringen kommit igång. Det var väl hyfsat fullt och jag fick mig en plats. Dock betalade jag parkeringen i Göteborgs Stads P-automat, och när jag kom åter så hade jag fått en P-bot. Men jag stod ju på Västias parkering. Jag är inte ensam om att ha gjort denna tabbe och hela upplägget där ute är urbota korkat, för det är verkligen otydligt. Det allra dummaste är att jag faktiskt egentligen visste om detta, men jag tänkte uppenbarligen inte på det.

Den näst dummaste P-boten var också precis innan appana kom igång ordentligt. Dock tog de flesta parkeringsautomater kort, men inte denna - den tog bara mynt. Tror kanske att SMS parkering fanns men tyckte inte om det. I alla fall var jag på Nääs Slott, vi parkerade och jag hade inga mynt och inte resesällskapet heller. Det var ändå lågsäsong när vi var där så jag tänkte att risken är nog inte så stor, men visst fan satt en P-bot på rutan när vi kom tillbaka någon timme senare. Vad är oddsen liksom.

Sen har jag fått någon P-bot där jag bodde förut för att jag missat någon städdag. Men man är ju inte mer än människa.

Som yrkeschaufför har jag bara fått en P-bot, men den tog faktiskt arbetsgivaren.

Men jag är noga med att parkera som ska - innanför linjer, på angiven plats. Skulle aldrig parkera i en lastzon eller på en handikapplats.

Idag är det lättare att parkera, men jag är väl fem olika P-appar nedladdade. Skönt att slippa hålla på med mynt och sån skit. Dessutom betalar man ju bara för den exakta tiden.
Citera
2024-12-18, 14:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Har väl hänt nån gång utomlands att man antingen har missuppfattat parkeringsreglerna eller helt enkelt struntat i dem för att man vet att eventuella böter ändå inte kommer att drivas in.

Hemma i Sverige har det fan aldrig hänt, och då har jag ändå haft körkort i sisådär 30 år.

I de trafikmiljöer där jag normalt rör mig så är det inte så svårt att parkera rätt. Sen är det väl så också att jag som person inte är en sån som gärna chansar. Om det t.ex. är jävligt osmidigt att åka och hämta mat på en viss pizzeria utan att parkera olagligt, då väljer jag bort den pizzerian. Och även om jag bara ska göra ett supersnabbt ärende i stan så ser jag till att betala biljetten, ställa in p-skivan eller vad det nu är som krävs. Jo, jag är väl nästan lite autistisk när det gäller sånt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in