Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-27, 13:42
Bästa Bullen och Flashback

Jag är en vaken nattuggla med några frågor och funderingar

Jag ska i mitten på oktober flytta in i en lyhörd lägenhet, och då jag är en nattuggla som tycker om att vara vaken på nätterna-så har jag nu några funderingar/frågor-hur ni andra nattugglor gör.

Ni som bor i lyhörda lägenheter, har era grannar gjort upp scheman åt er för vilka tider ni får äta mat på? Vilka tider ni ska sova på? Och vilka tider ni får duscha på, samt hur många duschar ni får ta under en vecka?

Kan ni till exempel titta på ishockey på nätterna med ljud på, utan att få in en kanonkula genom fönstret? Eller utan att ni till exempel blir misshandlade/skjutna av era grannar?

Kan ni laga och äta mat på nätterna, fast era grannar inte tycker om det?

Om ni behöver hosta/nysa på nätterna, kan ni då göra det helt utan konsekvenser?

Jag kan tänka mig att det måste snackas väldigt mycket skit om nattugglor från grannar, är detta något som ni nattugglor har upplevt? Med tanke på att ni har en annan dygnsrytm än just era grannar.

Jag vill kunna sitta uppe på nätterna och njuta av lugnet, ta mig en enkel måltid och kika på ishockeyn, jag vill kunna sitta och spela tv-spel, och inte behöva anpassa mig till de som sover på nätterna. jag trivs bäst med nätter, och tycker mindre bra om dagarna.

Hur går era tankar och funderingar kring detta ämnet?

Tacksam för alla svar som kan komma.

Och som vanligt är det inte personen i filmen som har skrivit detta brevet.
Citera
2024-09-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaken-Uggla

Jag ska i mitten på oktober flytta in i en lyhörd lägenhet, och då jag är en nattuggla som tycker om att vara vaken på nätterna-så har jag nu några funderingar/frågor-hur ni andra nattugglor gör.

Ni som bor i lyhörda lägenheter, har era grannar gjort upp scheman åt er för vilka tider ni får äta mat på? Vilka tider ni ska sova på? Och vilka tider ni får duscha på, samt hur många duschar ni får ta under en vecka?

Kan ni till exempel titta på ishockey på nätterna med ljud på, utan att få in en kanonkula genom fönstret? Eller utan att ni till exempel blir misshandlade/skjutna av era grannar?

Om ni behöver hosta/nysa på nätterna, kan ni då göra det helt utan konsekvenser?

Jag kan tänka mig att det måste snackas väldigt mycket skit om nattugglor från grannar, är detta något som ni nattugglor har upplevt? Med tanke på att ni har en annan dygnsrytm än just era grannar.

Jag vill kunna sitta uppe på nätterna och njuta av lugnet, ta mig en enkel måltid och kika på ishockeyn, jag vill kunna sitta och spela tv-spel, och inte behöva anpassa mig till de som sover på nätterna. jag trivs bäst med nätter, och tycker mindre bra om dagarna.

Jag skulle skaffat hörlurar.
Citera
2024-09-27, 14:30
Medlem
Saker som kan störa grannar får du väl hållas med typ 08-22, gör du det övriga tider får du nog stå ut med klagomål.
Citera
2024-09-27, 14:36
Moderator
Jultrollets avatar
Bor man lyhört ska man i alla fall göra sig av med den eventuella ovanan att sitta och vråla ut sin glädje eller frustration när man tittar på sport. Likaså vid tv-spelande. Att inte ha på ljudet högre än absolut nödvändigt, hörlurar var ett bra förslag, och att inte gå tungt på hälarna när man går omkring.

Klonka runt med disk är inte heller en bra idé, men att laga till något enkelt bör väl inte låta alltför mycket om man tänker sig för.

Här låter det visserligen tydligt när någon duschar men det stör inte. Skulle personen få för sig att sjunga vore det kanske en annan sak. Hosta eller nysa kan man inte rå för oavsett tid på dygnet så det måste man få göra vid behov.

Visa hänsyn till de som sover, vissa kanske ska upp väldigt tidigt, och tänk dig in i deras situation så ska det nog gå att samsas.
Citera
2024-09-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaken-Uggla

- Hörlurar
- Lär dig hasa med fötterna, klampa inte med hälarna i golvet
- Kontorsstol med rullhjul kan låta fasligt för grannen under
- Smörj upp gnisslande gångjärn skåp å dörrar, sånt gnissel har en förmåga att fortplanta sig
- Håll inte på att tappa föremål i golvet. Denna är viktig som fan.
- Inget hasande av möbler.

Tänk på att en del talar väldigt högt, snudd på skriker när dom pratar i headset. Du kanske är sådan.
Fundera över hur mycket vattenledningar och avloppsrör låter. Olika ljud fortplantar sig olika mycket, ibland är det något för en själv helt trivialt som retar gallfeber ur grannen. Att spola kanske inte låter mycket medan drämma ner toalettlocket eller skvala i toan låter desto mer. Köksfläkt, matlagning kan va helt ljudlös tills du släpper din gjutjärnspanna i diskhon och slamrar med den.
Citera
2024-09-27, 16:53
Medlem
exoticspices avatar
Utgå ifrån att allt ljud fortplantar sig till grannarna. Det gör att du tänker dig för när du lagar mat, tittar på hockey och om det är absolut nödvändigt att duscha på nätterna.
Citera
2024-09-27, 16:58
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
- Hörlurar
- Lär dig hasa med fötterna, klampa inte med hälarna i golvet
- Kontorsstol med rullhjul kan låta fasligt för grannen under
- Smörj upp gnisslande gångjärn skåp å dörrar, sånt gnissel har en förmåga att fortplanta sig
- Håll inte på att tappa föremål i golvet. Denna är viktig som fan.
- Inget hasande av möbler.

Tänk på att en del talar väldigt högt, snudd på skriker när dom pratar i headset. Du kanske är sådan.
Fundera över hur mycket vattenledningar och avloppsrör låter. Olika ljud fortplantar sig olika mycket, ibland är det något för en själv helt trivialt som retar gallfeber ur grannen. Att spola kanske inte låter mycket medan drämma ner toalettlocket eller skvala i toan låter desto mer. Köksfläkt, matlagning kan va helt ljudlös tills du släpper din gjutjärnspanna i diskhon och slamrar med den.
Ja, det fetade var extra bra att du tog upp. Hade en granne ovanför förut som var uppe på nätterna i tid och otid och det lät som om en elefant tömde blåsan. Sedan slängde han ner locket med en smäll som grädde på moset. Man tror kanske inte att det låter så mycket men jo, det gör det verkligen i ett lyhört hus..
Citera
2024-09-27, 17:33
Mycket tacksamt för alla fina tips som jag har mottagit, jag tackar varmt för det.

Ett par bra hörlurar tänker jag köpa på mig, det blir ett absolut måste.

Likaså det här med matlagning så ska jag se till så att det utförs med största möjliga tystnad, att jag tänker mig för när det gäller med stekpannor och liknande.

Skulle jag behöva hosta/nysa så tänker jag så göra.

Jag är i princip lätt som en fjäder och ska kunna göra minimalt med ljud när jag går över golven.

Som sagt, massor med bra tips från er alla.
Citera
2024-09-27, 19:47
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Är det extremt lyhört kommer tv:n höras till grannen bredvid. Hade det problemet när jag bodde i en etta inne i stan. Man hörde även vad grannarna sa.

Det innebar att även jag blev ju störd. Kommer ihåg när jag var gravid och behövde vila på dagen. Låg på soffan och stördes som fan av grannens tarftliga försök att spela blockflöjt. Lät ungefär så här: https://youtu.be/CVCuN_q1K_g?si=d_6OcZ3Qhjoy_0hc

När grannarna staplade disken hördes det ur I hela trapphuset. Så ja, grannar kan nog komma och klaga om de får svårt att sova när du gör normala saker
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-09-27 kl. 19:51.
Citera
2024-10-18, 11:05
Medlem
Som nattjobbare är det ett stort problem när det renoveras i huset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här