Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-28, 10:41
Medlem
Tänkte göra en betalning/köp med bitcoin via Safello. Informeras Skatteverket om detta, dvs syns det att jag gjort köpet? Förväntas jag uppge denna info i deklarationen?
Citera
2024-09-28, 11:16
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Nej, du behöver inte deklarera köp av/med krypto på något speciellt sätt om det är via legitima aktörer. Det du skulle behöva deklarera är om du "handlar" med krypto, det vill säga köper lågt och säljer högt och därigenom gör vinst.
Citera
2024-09-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av September76
Tänkte göra en betalning/köp med bitcoin via Safello. Informeras Skatteverket om detta, dvs syns det att jag gjort köpet? Förväntas jag uppge denna info i deklarationen?
Du ska inte deklarera köp, bara vinster. Och förluster om du vill.

Däremot måste du dokumentera dina köp, så att du senare vet vad du ska betala i skatt (och/eller om du skulle bli granskad av SKV).
Citera
2024-09-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Nej, du behöver inte deklarera köp av/med krypto på något speciellt sätt om det är via legitima aktörer. Det du skulle behöva deklarera är om du "handlar" med krypto, det vill säga köper lågt och säljer högt och därigenom gör vinst.

Ok. Ja jag menade inte köpet av bitcoin utan köpet av varan som jag betalar med bitcoin (som jag ju köper först).
Citera
2024-09-28, 20:42
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av September76
Ok. Ja jag menade inte köpet av bitcoin utan köpet av varan som jag betalar med bitcoin (som jag ju köper först).

Om du köper bitcoin och sedan kort därefter använder dessa bitcoin till konsumtion så ska du absolut inte deklarera eller betala skatt, eftersom du inte har hunnit göra någon vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in