2024-09-29, 18:56
Medlem
Hej.

Jag råkade köra proppen på min lilla elmotor i några stockar. Sen dess går den bara på ettans växel fram och ingen back.
Jag kan ha kört på tvåans, eller uppåt, växel när jag slog i.
Tips på hur jag ska lösa det(förrutom att jag så snabbt som möjligt bör lära mig hantera en motor korrekt&#129315. Kan man gissa att det är några kuggar som är skrot nere i växelhuset? Går dom att byta?
Ska ta tag i detta nu i veckan, men tänkte att någon kanske har varit med om samma.

Motorn är en Fladen 40lb.
Citera
2024-09-29, 19:37
Medlem
Trakessons avatar
Tror faktiskt inte det finns några växlar i den. I alla fall inga mekaniska. Jag hade isär en amerikansk elmotor för något år sedan och ”växlarna” fungerar genom att de ger olika mycket ström till motorn. Alltså som ett skjutnotstånd fast med fasta lägen. Backen skickar bara strömmen åt andra hållet. Fanns inga kugghjul i min motor utan bara en elektromagnet i nedre klumpen.

Så felet är antagligen elektriskt om din motor fungerar på samma sätt. Du får nog skruva isär och titta.
Citera
2024-09-29, 19:38
Medlem
Det finns väl bara 1 växel på den., man reglerar farten med elmotorn.
Så antingen elmotoor eller fartreglage trasig.
Det finns inga säkringar som kan ha gått?
Batteriet är fullladdat?
Citera
2024-09-29, 19:52
Medlem
Trakessons avatar
När jag tänkt ett varv till misstänker jag att det är vredet som spökar. Om den bara går på en hastighet oavsett vart du vrider det och ”backen” inte fungerar borde det rimligen bero på att vredet inte greppar på insidan (tyristor? Inte så bra på vad saker heter, men du fattar vad jag menar).
Citera
2024-09-29, 23:48
Medlem
Ja, att det kanske sitter några motstånd/shuntar va faktiskt en tanke jag har också, då kugghjul låter som en rätt wnkwl sak som kan gå sönder. Jag har i ärlighetens namn inte skruvat upp en elmotor i mitt liv, så dettablir första gången🙂.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in