Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-30, 14:02
Avstängd
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Flera universitet har tränat sina modeller på Flashback och Familjeliv så det är gjort, men det är väl inte det tråden handlar om.

Däremot kräver det ju lite mer än att bara skriva i inmatningsfältet hos någon LLM-chat-tjänst ”Titta igenom senaste veckans inlägg som handlar om Anna Kinberg Batra och ge mig en sammanfattning, som prompt.
Jag skulle vilja ha tillgång till de Flashback-tränade LLM'en som universitet har...

Varför kan man inte skriva i LLM-tjänst "sammanfatta Flashback's info om ny forskning (innovationer, ny kunskap) eller för den delen exemplet du gav med Anna Kinberg Batra? ärlig fråga.
För resurskrävande eller? Då kan man väl bara betala bort problemet dvs köpa AI's processeringskraft för någon tusenlapp?
Citera
2024-09-30, 14:04
Avstängd
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du verkar ha en övertro till kapaciteten hos dagens AI-modeller.
Om det klart och tydligt finns en människogenererad ny upptäckt på Flashback, så borde väl instruktionen nedan fungera:
jämför alla Fladhback-idéer med din repertoar av kunskap och försök koppla ihop dem, i jakt på nya viktiga idéer.
Passa in pusselbitar in i världsbildspusslet som just nu fattas hos dig/akademia, ur Flashbacks inlägg.
Citera
2024-09-30, 14:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejonT1
Om det klart och tydligt finns en människogenererad ny upptäckt på Flashback, så borde väl instruktionen nedan fungera:
jämför alla Fladhback-idéer med din repertoar av kunskap och försök koppla ihop dem, i jakt på nya viktiga idéer.
Passa in pusselbitar in i världsbildspusslet som just nu fattas hos dig/akademia, ur Flashbacks inlägg.
Nej, det tror jag absolut inte skulle fungera.
Jämför här GPT4o som ombeds att göra något liknande med Wikipedia:

Q:
Om du jämför all kunskap som finns sparad på Wikipedia (och som du är tränad på) med alla akademiska avhandlingar (som du är tränad på) kan du identifiera några idéer från Wikipedia-artiklarna som är unik och banbrytande jämfört med de akademiska avhandlingarna?

Jag vill inte se en allmän jämförelse mellan Wikipedia och akademiska avhandlingar utan att du identifierar konkreta nya idéer.

A:
Citera
2024-09-30, 14:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, rubriken säger allt.

När kommer man kunna säga till AI:
"Gå igenom Flashback i jakt på nya bra idéer, och berätta för mig vilka idéer som är revolutionerande bra och nya för dig." ?
T.ex. för att hitta vetenskap (som lär dyka upp på Flashback innan det dyker upp inom akademia, för att freelanceplugga/freelancefilosofer är snabbare på att göra nya insikter än det lite mer naval-gazing insnöade akademiska institutionerna)...
ny vetenskap som t.ex. kan motbevisa att Gud skrev... öht, dvs inte är av författarskapets slag/natur. För att hjälpa kriget/freden i Mellanöstern.

AI är inte lika "kreativ" (i brist på bättre ord) - den kan inte få psykos såsom en biologisk hjärna kan (för att AI är mer stel och narrow i sina silikonkretsar), men den kan heller inte "tänka om hela arrangemanget" dvs t.ex. instrueras att "gå igenom all sann filosofi/vetenskap sedan år 1600, och gör sedan nya revolutionerande kopplingar mellan ord (ur/från en epok till en annan), kom på nya ord för idéer om så behövs, och presentera bra vetenskap som kan hjälpa mänskligheten nu".

Dvs ny sanning lär finnas på Flashback innan i akademia (inte alltid, men ibland), och innan den finns i AI'ns repertoar.

Så när kan AI, och tillåts AI, gå igenom Flashback??
Jag tycker det skulle vara ett rätt roligt experiment. Frågan är hur man går tillväga för att göra det, Den behöver förstås externa källor att jämföra med samtidigt.

Men skulle vara intressant att se resultatet, oavsett om det blev skit eller bra. Antingen ett gott skratt eller något att fundera över. Frågan är om AI:n skulle hämta sig sen eller bli nazist eller kommunist.

Man kan förstås har åsikter om vad det skulle ge, men det är bara genom att pröva, som man faktiskt kan visa vad det skulle bli för resultat. Gissa duger inte.
Citera
2024-09-30, 14:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, det tror jag absolut inte skulle fungera.
Jämför här GPT4o som ombeds att göra något liknande med Wikipedia:

Q:
Om du jämför all kunskap som finns sparad på Wikipedia (och som du är tränad på) med alla akademiska avhandlingar (som du är tränad på) kan du identifiera några idéer från Wikipedia-artiklarna som är unik och banbrytande jämfört med de akademiska avhandlingarna?

Jag vill inte se en allmän jämförelse mellan Wikipedia och akademiska avhandlingar utan att du identifierar konkreta nya idéer.

A:
Det verkar väl fungera. Sedan kan man ta de ämnena och be om specifika idéer.
Citera
2024-09-30, 14:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det verkar väl fungera. Sedan kan man ta de ämnena och be om specifika idéer.
Vilka ämnen?
Be my guest att försöka
Citera
2024-09-30, 14:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vilka ämnen?
Be my guest att försöka
Jag har ingen AI. Jag pratar inte med döda ting. Man är väl inte knäpp.

Men den räknar uppe en massa där det skulle kunna finnas. Nya kulturella fenomen. Kombinationer av tvärvetenskapliga fenomen.

Du har ju specifikt sagt att den inte ska presentera idéerna. Kanske behöver begränsa antalet däremot.
Citera
2024-09-30, 14:54
Medlem
Sykos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Tja Till vilken nytta. Sån jävla hysteri kring AI nu. Folk fattar egentligen inte vad det är

Vad är det du förstår som alla andra missar?
Citera
2024-09-30, 15:40
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha tillgång till de Flashback-tränade LLM'en som universitet har...

GPT-SW3 är tränad på bl.a. Flashback. Finns på Hugging Face. Varsågod!
Citera
2024-09-30, 16:45
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syko
Vad är det du förstår som alla andra missar?

Exempelvis att AI inte har någon intelligens överhuvudtaget.
Citera
2024-10-01, 02:42
Avstängd
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Exempelvis att AI inte har någon intelligens överhuvudtaget.
Hur länge har vår art homoSapiens haft språk? Vi är också tränade på enorma mängder ordData, såsom LLMs.

Våra biologiska neurala nätverket kan få psykos, men de kan också organiskt komma på nya upptäckter (kopplingar/ord) jämfört med silikonkretsarnas LLMs.

Dvs det finns saker människan är bättre på än AI och vice versa. Vi ska leva i symbios med den.

Point being: om människans tankevärld/världsbild bara är träningsdata från evolutionens tid, och AI's träningsdata är internet, så är ju båda samma typ av intelligens. En långsam ackumulering av ord i neurala nätverk.

Så jag skulle säga att både människor och AI verkar sakna intelligens ibland - men på olika typer av sätt. Å andra sidan är båda intelligenta.
Citera
2024-10-01, 04:18
Avstängd
ejonT1s avatar
Påminner om citatet: revolutionära nya innovationer går igenom 3 faser innan de accepteras: 1) ingen förstår dem och de förnekas (AI skulle inte göra så om den instruerades att göra som TS säger), 2) de accepteras, 3) snart därefter, nästan samtidigt, tas de som självklara.

AI kan motarbeta de negativa delarna av den processen, och snabba på den processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in