Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
nämn 5 restauranger du fått gratis mat på.
Vet inte om du är efterbliven eller inte läskunnig...
Har aldrig blivit nekad extra pommes inte ens i Stockholm som verkar vara speciellt när dom inte verkar vilja ha tillbaka kunder....
Som krogägare så vill jag ha tillbaka kunder vanför då snåla med pommes för 2-3kr???
Citera
2024-10-20, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har aldrig blivit nekad extra pommes inte ens i Stockholm som verkar vara speciellt när dom inte verkar vilja ha tillbaka kunder....
Som krogägare så vill jag ha tillbaka kunder vanför då snåla med pommes för 2-3kr???
Citera
2024-10-20, 03:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Man kan beställa extra om man vill. Bara betala vad det står på menyn.
Citera
2024-10-20, 03:23
Medlem
Minns att jag såg detta diskuteras i något program att man inte blev mätt då det var så små portioner. Svaret var att man inte skulle bli mätt av en portion eller två ... eller ens fem. Man skulle äta många olika rätter och anledningen är förmodligen då att de ska tjäna mycket pengar. Men det är ju få i Sverige som har råd med detta om varje rätt kostar några hundra kronor. Skulle inte förvåna mig om hela idén kommer ifrån Spanien och Italien där de har just detta med smårätter.

Käkade lunch ibland på en utbildningsskola för restaurangfolk och de menade på samma sätt att man skulle äta förrätt, huvudrätt och dessert. Vår lunchrast var dock inte så lång så att vi hade tid till detta. Två rätter hann vi kanske med om den andra var klar direkt när vi klarat av den första. Men så ville de inte arbeta utan de skulle dra ut på tiden mellan varje rätt så att man blev sittande längre och smälte maten.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-10-20 kl. 03:29.
Citera
2024-10-20, 04:30
Avstängd
Jag tror den här trenden framförallt är ett sätt för restaurangerna att slippa tjockisar som kommer till restaurangen och gör platsen till ett otrevligt ställe för normala människor.
Citera
2024-10-20, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Minns att jag såg detta diskuteras i något program att man inte blev mätt då det var så små portioner. Svaret var att man inte skulle bli mätt av en portion eller två ... eller ens fem. Man skulle äta många olika rätter och anledningen är förmodligen då att de ska tjäna mycket pengar. Men det är ju få i Sverige som har råd med detta om varje rätt kostar några hundra kronor. Skulle inte förvåna mig om hela idén kommer ifrån Spanien och Italien där de har just detta med smårätter.

Käkade lunch ibland på en utbildningsskola för restaurangfolk och de menade på samma sätt att man skulle äta förrätt, huvudrätt och dessert. Vår lunchrast var dock inte så lång så att vi hade tid till detta. Två rätter hann vi kanske med om den andra var klar direkt när vi klarat av den första. Men så ville de inte arbeta utan de skulle dra ut på tiden mellan varje rätt så att man blev sittande längre och smälte maten.
alla som har ett heltidsjobb har råd med detta. att majoriteten prioriterar några veckors solsemester varje år som dom bränner 2 månadslöner på eller på annat sätt skuldsätter sig (för att framstå som rika på sociala medier) och därför har dyra lån att betala av varje månad är en annan sak.
Citera
2024-10-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Jag har lite annorlunda erfarenhet.

Dagens lunch på vardagar är i regel bara en huvudrätt. Kanske bröd och salladsbuffé om det erbjuds. Samtidigt är det vanligt att folk bara hinner med huvudrätten under lunchen. Trerätters är vanligare under kvällar och helger. Men man måste faktiskt inte äta tre rätter. Folk kan tex bli olika mätta, så en huvudrätt räcker. Eller så är de inte sugna på dessert. Osv.

Ska man äta flertal rätter (alltså inte vanlig trerätters) så är det troligare att det är en avsmakningsmeny eller att det tex är tapas, meze eller liknande. Då är rätterna mindre. Priser och antalet rätter som behövs för att man ska bli mätt varierar. Brukar vara från 2-3 rätter uppåt 5-6.

Är det tex trerätters så är det inte alltid som varje rätt kostar flera hundra kronor. Förrätter och efterrätter kan kosta under hundralappen. Varmrätter brukar däremot kosta lite mer.

Det finns säkert lunchställen som serverar trerätters och där det är normen, och ställen som serverar trerätters eller smårätter som kostar några hundra kronor styck. Men det är inga ställen jag brukar besöka precis, så det finns ju alternativ för folk också.
Citera
2024-10-20, 14:36
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalopskungen
Nej, det är en ganska påtaglig skillnad mellan hungrig, inte hungrig, nöjd och mätt. Det är inte så att jag äter tills jag inte kan äta mer (alltså mätt) varje dag.
Det är inte direkt så att de där orden har jättetydliga definitioner som alla är överens om. Om jag inte orkar äta mer skulle jag inte kalla det mätt, utan snarare smällmätt. Nöjd är ett ord som inte bara har med hunger att göra, och det är individuellt vad man är nöjd med. En del kanske är nöjda redan när de är småhungriga, och andra kanske inte är nöjda förrän de är smällmätta.

Mätt för mig är när jag inte längre känner mig hungrig. Kanske något över.
Citera
2024-10-21, 02:45
Medlem
Citat:
Lär dej läsa!
Citera
2024-10-21, 05:21
Medlem
Citat:
Lär dej läsa!
du har mig veterligen bara nämnt en restaurang. vänligen länka till inlägget med dom andra fyra! märkligt att du inte kan nämna fler än en restaurang som du fått gratis mat på då du säger dig få det hela tiden! det blir givetvis svårt att tro dig då.
Citera
2024-10-21, 14:41
Medlem
Citat:
Vet inte om du totalt korkad! En normal krog kör med att "kunden ska vara nöjd, då kommer han tillbaka". Hur tror du det funkar om man inte är mätt efter ha varit där???? Ett kilo pommes kostar ca 15-20kr/kg i grossistled. Så en en extraportion av detta (ca100gr) kostar 1.50-2SEK.....

Varför kan kunden inte betala för sig om de antingen vill ha en större portion, eller en sidorätt (tex extra pommes i efterhand om man inte blev mätt)?

Jag förstår poängen med nöjda kunder, och att maten kanske inte är särskilt dyr i inköp. Men gäster kan väl bli nöjda även om de får betala lite mer? Visst, kanske inte jättekul att betala extra för att bli mätt. Det är dock ett alternativ.

Samtidigt är det nog inte lönsamt för restaurangen i slutändan att alltid bjuda på en större portion eller en sidorätt som pommes. Då är det bättre att de erbjuder flera valmöjligheter, som en ”vanlig” portion och en större portion för den större portionen kostar lite mer. Det erbjuds redan på vissa restauranger.

Jag brukar visserligen bli mätt, annars skulle jag beställa nåt extra och betala för det. Det är inte så att jag går därifrån vrålhungrig annars, utan kan vara relativt nöjd och ganska mätt ändå. Speciellt om lite extra pommes skulle vara den sista biten som gör mig nöjd/mätt. Skulle jag låta bli att beställa nåt mer, så skulle jag troligen ändå återkomma vid annat tillfälle. Om jag ändå är nöjd med miljön, maten, service och tycker att priserna är okej för vad man får. Kanske beställa något annat nästa gång, och eventuellt vara beredd på att beställa något extra. Jag förstår dock att långtifrån alla inte är som jag. Men alla går ifrån ett ställe helt missnöjda och vägrar återvända bara för att de inte får lite extra pommes eller liknande.
Citera
2024-10-21, 18:27
Medlem
Citat:
du har mig veterligen bara nämnt en restaurang. vänligen länka till inlägget med dom andra fyra! märkligt att du inte kan nämna fler än en restaurang som du fått gratis mat på då du säger dig få det hela tiden! det blir givetvis svårt att tro dig då.
Jag skiter i vad du tror, det viktiga för mej är att jag vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in