Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Vet inte om du totalt korkad! En normal krog kör med att "kunden ska vara nöjd, då kommer han tillbaka". Hur tror du det funkar om man inte är mätt efter ha varit där???? Ett kilo pommes kostar ca 15-20kr/kg i grossistled. Så en en extraportion av detta (ca100gr) kostar 1.50-2SEK.....
Varför kan kunden inte betala för sig om de antingen vill ha en större portion, eller en sidorätt (tex extra pommes i efterhand om man inte blev mätt)?
Jag förstår poängen med nöjda kunder, och att maten kanske inte är särskilt dyr i inköp. Men gäster kan väl bli nöjda även om de får betala lite mer? Visst, kanske inte jättekul att betala extra för att bli mätt. Det är dock ett alternativ.
Samtidigt är det nog inte lönsamt för restaurangen i slutändan att alltid bjuda på en större portion eller en sidorätt som pommes. Då är det bättre att de erbjuder flera valmöjligheter, som en ”vanlig” portion och en större portion för den större portionen kostar lite mer. Det erbjuds redan på vissa restauranger.
Jag brukar visserligen bli mätt, annars skulle jag beställa nåt extra och betala för det. Det är inte så att jag går därifrån vrålhungrig annars, utan kan vara relativt nöjd och ganska mätt ändå. Speciellt om lite extra pommes skulle vara den sista biten som gör mig nöjd/mätt. Skulle jag låta bli att beställa nåt mer, så skulle jag troligen ändå återkomma vid annat tillfälle. Om jag ändå är nöjd med miljön, maten, service och tycker att priserna är okej för vad man får. Kanske beställa något annat nästa gång, och eventuellt vara beredd på att beställa något extra. Jag förstår dock att långtifrån alla inte är som jag. Men alla går ifrån ett ställe helt missnöjda och vägrar återvända bara för att de inte får lite extra pommes eller liknande.