Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-01, 13:09
Medlem
Jag har just insett vad AI kan göra för oss och att det knappt finns några gränser! Jag, som är hopplöst okunnig när det kommer till teknik, IT och allt annat som involverar en skärm av något slag, har fått extremt tydliga och pedagogiska instruktioner av AI. Den har steg för steg guidat mig i hur jag skriver kod i Apples programvara Terminal. Tack vare AI har jag lyckats kopiera innehållet från en 20 år gammal iPod – något som Apple själva inte gärna vill att man ska göra – och sparat allt på min egen datormaskin. Det känns fan som om jag har suttit och hackat något. Det var en svindlande och lätt euforisk upplevelse, samtidigt som det också är lite skrämmande. Om jag kan skriva tilde-tecken, backslash och massa annat som jag inte förstår mig på, med framgångsrikt resultat dessutom, begriper jag att AI också kan bistå någon med mindre goda intentioner.
Citera
2024-10-01, 13:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Jag har just insett vad AI kan göra för oss och att det knappt finns några gränser! Jag, som är hopplöst okunnig när det kommer till teknik, IT och allt annat som involverar en skärm av något slag, har fått extremt tydliga och pedagogiska instruktioner av AI. Den har steg för steg guidat mig i hur jag skriver kod i Apples programvara Terminal. Tack vare AI har jag lyckats kopiera innehållet från en 20 år gammal iPod – något som Apple själva inte gärna vill att man ska göra – och sparat allt på min egen datormaskin. Det känns fan som om jag har suttit och hackat något. Det var en svindlande och lätt euforisk upplevelse, samtidigt som det också är lite skrämmande. Om jag kan skriva tilde-tecken, backslash och massa annat som jag inte förstår mig på, med framgångsrikt resultat dessutom, begriper jag att AI också kan bistå någon med mindre goda intentioner.
Grattis att du lärt dig lite bash/terminal. Men det är inget speciellt med just AI annat än att det är behändigt.
En snabb googling gav dessa instruktioner som jag antar hade uppfyllt samma kravlista:
https://www.instructables.com/Gettin...sing-Mac-OS-X/

Det är bara kunskap, varken gott eller ont.
Citera
2024-10-01, 13:20
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Sluta säg att du inte förstår dig på, nu när du gör det.

Hursomhelst, det ”nya” och stora verkar också vara just det du upplevt.

Finns ju inget som säger att du inte kunnat lära dig terminalen och lite unix via någon kurs, youtube eller annat, men just den nära kopplingen via chatprompten skapar något mellan människa och maskin som är mycket intressant.

Grattis till din nyvunna kunskap och insikt.

Vad ska du lära dig härnäst?
Citera
2024-10-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Grattis att du lärt dig lite bash/terminal. Men det är inget speciellt med just AI annat än att det är behändigt.
En snabb googling gav dessa instruktioner som jag antar hade uppfyllt samma kravlista:
https://www.instructables.com/Gettin...sing-Mac-OS-X/

Det är bara kunskap, varken gott eller ont.

Du får lita på en novis som jag när jag säger att den text du länkat är betydligt svårare att ta sig igenom och att instruktionerna är mycket krångligare att förstå än de jag fick av AI.

Hur ställer jag en fråga till författaren av artikeln om det är något jag inte förstår? Finns det en e-postadress jag kan använda, och kan jag förvänta mig att få svar? Knappast, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in