• 1
  • 2
2024-10-02, 11:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
En fråga. Går inte banken efter värderingen på huset när de godkänner bolån? Vem har värderat huset?

Tänker att det är konstigt om banken inte vill låna ut till hela husets värde, speciellt då om man kan gå in med 25% insats.

Annars misstänker jag att lönenivån är för låg för att äga huset, vilket kan hända när huset ökat mycket i värde sedan man själv köpte det.

Å andra sidan vid skilsmässa behöver man bara belåna huset till 50% eftersom det är den summa som fd partnern vill ta med sig.

Hur många procent av husets värde exet ska ha med sig beror ju på massa olika parametrar.
Man kan ju inte köpa ut exet rakt av med 2,5 miljoner kronor bara för att huset är värt fem miljoner kronor.

Exempel:
Två personer träffas och köper ett hus för fem miljoner kronor, de lägger en halv miljon kontant och lånar 4,5 miljoner tillsammans. Året efter drar den ena och vill bli utköpt, ska den som drar då få 2,5 miljoner av den som bor kvar? Man måste ju dra av för lånen först så det blir bara 250.000 kr som man ska lösa ut exet med netto.
Senast redigerad av Ringhals3 2024-10-02 kl. 11:19.
Citera
2024-10-02, 11:16
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.Kandinsky
Hej
Jag vill köpa ut ett hus efter skilsmässa, men ser att det blivit svårare att låna. Har tidigare haft hypoteket som då begärt 25% kontantinsats, men i övrigt varit mycket tillåtande. Nu begär de 35%, vilket jag inte har. Har även tittat på SBAB men där hamnar jag en bit lägre än vad jag skulle behöva. Jag tycker det skulle vara väldigt tråkigt att behöva sälja huset. Finns det någon bank som ger lite större lån med ca 20-25% kontantinsats?

Mvh VK.

Förmodar att du vill lösa ut din fru pga skilsmässa? Hur ser belöningen ut på huset idagsläget samt hur ser din inkomst ut? Är det dessutom barn med i bilden så blir det något helt annat också tyvärr som banken tar hänsyn till.
Citera
2024-10-15, 19:18
Medlem
Det är både en fråga om storlek på insats samt lån och inkomst. Vissa banker lånar ut ganska mycket om man har mer kapital själv. Det handlar om ett hus värt ca 4m, egen insats på ca 1m och egen lön på ca 50k.
Verkar vara svårt…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in