Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-01, 14:30
  #1
Moderator
Carlboms avatar
Flashback hamnar på plats 7 över de mest populära plattformarna 2024. Tiktok hamnar på plats 6.

Citat:
Svenskar vill bli underhållna av korta klipp på sociala medier – inte umgås. Det framgår i Internetstiftelsen årliga rapport.
”Tiktok är loket som påverkar utvecklingen i de andra plattformarna”, säger Jannike Tillå, kommunikationschef på Internetstiftelsen.

https://www.di.se/digital/tiktok-tru...ar-sin-nattid/

Citat:
Lista: De mest populära plattformarna 2024

1. Youtube

2. Facebook

3. Instagram

4. Snapchat

5. Linkedin

6. Tiktok

7. Flashback

8. X (Twitter)

9. Pinterest

10. Discord
Citera
2024-10-01, 14:34
  #2
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Enda stället där man öppet kan diskutera massinvandringens effekter på det svenska samhället samt judarnas gigantiska makt så det är inte så konstigt. Troligtvis är de flesta här inne för att läsa skvaller om det senaste brottet i sin hemkommun men ändå.
Citera
2024-10-01, 14:53
  #3
Medlem
21% har använt Flashback de senaste 12 månaderna, 3% minst varje vecka och 1% varje dag.

För TikTok som nämns i trådstarten är motsvarande siffror 22%, 17% och 15%.

Vad "använt" innebär är lite oklart, sannolikt räknas man som användare även om man bara läser och inte är inloggad och skriver något.
__________________
Senast redigerad av DigitalDisaster 2024-10-01 kl. 14:59.
Citera
2024-10-01, 14:59
  #4
Medlem
zBr9s avatar
Trist att förra årets rapport inte innehåller samma lista, där listar man bara populäraste "Sociala Medier" vilket flashback inte räknas till. Har på känn att Flashback ökat i takt med att allt fler övergett Twitter på senare år, men vore intressant att se någon statistik på det.

I själva rapporten kan man se infon jag söker, Flashback har legat ganska stabilt kring 3-4% som använder det varje vecka sen 2021, och Twitter verkar inte ha minskat nämnvärt. Således har jag stenfel i alla mina teorier : https://svenskarnaochinternet.se/rap...ociala-medier/

Oväntat att Pinterest är så stort, hade åtminstone trott att Discord skulle ligga före.
__________________
Senast redigerad av zBr9 2024-10-01 kl. 15:03.
Citera
2024-10-01, 15:04
  #5
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Flashback hamnar på plats 7 över de mest populära plattformarna 2024. Tiktok hamnar på plats 6.



https://www.di.se/digital/tiktok-tru...ar-sin-nattid/


Av topp 10 så använder jag 2/10
De två sist nämnda har jag nog aldrig hört talas om
Citera
2024-10-01, 15:52
  #6
Medlem
CaptainInsane-os avatar
B att Linkedink ligger före Flashback
Citera
2024-10-01, 16:22
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
B att Linkedink ligger före Flashback
Det var ärligt talat min tanke med, får jag erkänna.
Men när man tänker på det så är det inte så konstigt. Linkedin är en sida för de som vill känna sig lite speciella och där kan man gnugga sig mot världsledare och kommuntjänstemän från Flen alike...medan vårt lilla forum diskuterar viktiga frågor och försöker hålla yttrandefriheten på nätet vid liv.

Det är helt enkelt väldigt olika målgrupper.
Citera
2024-10-01, 16:30
  #8
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det var ärligt talat min tanke med, får jag erkänna.
Men när man tänker på det så är det inte så konstigt. Linkedin är en sida för de som vill känna sig lite speciella och där kan man gnugga sig mot världsledare och kommuntjänstemän från Flen alike...medan vårt lilla forum diskuterar viktiga frågor och försöker hålla yttrandefriheten på nätet vid liv.

Det är helt enkelt väldigt olika målgrupper.

För många odugliga akademiker i det här landet låter det som...
Citera
2024-10-01, 17:05
  #9
Medlem
Galejans avatar
Flashback är en stagnerand plattform där i stort sett samma människor finns idag som hängde här för tjugo år sedan, fast med nya konton. Gilla det eller inte, det är i stort så det ser ut.

Och det är inte konstigt. Onlinedebatten som företeelse är de äldres domän. Yngre människor vill inte sitta och bråka om Trump, Ryssland och invandringspolitik. Man saknar intresse och man saknar förankring. Yngre människor vill ha korta klipp som påverkar dopaminnivåerna. Uppmärksamhet, likes och känna sig delaktiga. Inget av detta får man på Flashback där det mest är medelålders män som hänger för att bråka om politik och svära över Islam. Yngre generationer har inte mycket gemensamt med Gen X och boomergubbar. Framförallt inte yngre kvinnor.

Det här är heller inget som går att förändra. Det tåget har gått. Flashback kommer i likhet med Facebook och tablå-TV att vara fortsatt populärt bland en åldrande och för varje år krympande befolkning. Det är väl ingen fara på taket än eftersom medelåldern på Flashback torde vara runt femtio, men man ha så att säga inte framtiden för sig. Utvecklingen kommer dessutom att stå ganska still. Folk vet vad Flashback är och målgruppen finns redan här. Nytillväxt lär inte ske i någon större omfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in