2025-02-01, 10:27
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Frn ett rent materialistiskt perspektiv r det vldsmonopolet som avgr vilka som har makt, eller tminstone illusionen om att en viss grupp eller person har vldsmonopol. Begreppet associeras oftast med statsmakten, det finns dock andra vldsmonopol p olika niver av samhllet. Det frekommer exempelvis vldsmonopol inom personliga relationer. Frldrar anvnder sitt vldsmonopol fr att kontrollera sina barn, barnen mste allts flja frldrarnas regler fr att undvika bestraffning, precis som en medborgare mste flja statens lagar. Precis som med statens vldsmonopol behver vldet inte vara fysiskt, det kan strcka sig frn allt frn ett tillrttavisande till mord (extremt exempel frvisso, men det hnder ju tyvrr).

Det handlar helt enkelt om vem som str hgst upp i en hierarkisk relation. Den som har strst vldskapacitet, eller som kan vertyga de andra i den hierarkiska relationen att denne har strst vldskapacitet hamnar hgst i hierarkin och har drmed vldsmonopol. Huruvida man tycker att detta r rttvist eller inte r i grunden en ideologisk frga.

Staten brukar anvnda en massa lgnaktiga formuleringar som ska dlja det faktum att den vilar p snutens och militrens vapen och organisation. Den r inte rlig nog att sga att den bestmmer fr att den r starkare n individen utan anvnder en massa floskler som "lag och "rtt" etc.

Staten har samma slags "legitimitet" som maffian men till skillnad frn maffian r den fin i kanten och str inte rligt fr att den bara gr som den vill fr att man inte kan frsvara sig mot den.
Citera
2025-02-01, 17:14
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Lycka till med det argumentet i domstol.
Hur skulle det utspela sig?
Citera
2025-02-02, 21:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tnker inte kolla mer p hans videos. Kollade ngot minut nr den hr trden frst dk upp, och diagnosticerades kort drefter med goncancer.

(Obs! Skmt!)

Men skmt sido, var pstr du att natural law skulle vara "inskrivet i svensk lag" ? Endast en hnvisning till en rttsklla r ett giltigt svar. YouTube-videos (eller andra videos) r inte rttskllor.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Dm nu inte JJ p frhand.

Han har hittat saker som domstolarna missat i lagen samt har en till vapendragare vi kan lra oss frn:

https://www.youtube.com/watch?v=mPZO7Qz_hoQ
Det dr var ingen hnvisning till en rttsklla, det var bara en lnk till ytterligare en (vldigt lng) YouTube-video.

Citat:
Frn JJ fr vi lra oss att om du inte ger samtycke till lagarna s gller de inte fr dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Och det r ren jdra bullshit.
Citat:
Lycka till med det argumentet i domstol.
Citat:
Hur skulle det utspela sig?
Lagarna fungerar som de gr helt oberoende av om ngon "ger samtycke" till dem eller inte.
Citera
2025-02-02, 22:11
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lagarna fungerar som de gr helt oberoende av om ngon "ger samtycke" till dem eller inte.

Fram till fr ngra r sedan tminstone s kunde man gra ansprk p saker som rent juridiskt var "olaga innehav", eftersom man sg gandertten som ett slags hgre princip n den svenska lagen, men jag vet inte hur ofta ngon domstol faktiskt brydde sig om det.

Det r vl det nrmaste att acceptera naturlig rtt som man kunde komma i Sverige.
Citera
2025-02-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Fram till fr ngra r sedan tminstone s kunde man gra ansprk p saker som rent juridiskt var "olaga innehav", eftersom man sg gandertten som ett slags hgre princip n den svenska lagen, men jag vet inte hur ofta ngon domstol faktiskt brydde sig om det.

Det r vl det nrmaste att acceptera naturlig rtt som man kunde komma i Sverige.
Hur kunde man gra det menar du?
Citera
2025-02-03, 22:55
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur kunde man gra det menar du?

Snuten kunde frga om man gjorde ansprk p det. Som jag skrev vet jag dremot inte om det ngonsin respekterades eller om det var lagens bokstav som gllde.
Citera
2025-02-04, 01:22
Medlem
Citat:
Snuten kunde frga om man gjorde ansprk p det. Som jag skrev vet jag dremot inte om det ngonsin respekterades eller om det var lagens bokstav som gllde.
Det grs ju ifall ngon r dum nog att erknna brott genom att till exempel gra ansprk p narkotika.
Citera
2025-02-04, 02:15
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Det grs ju ifall ngon r dum nog att erknna brott genom att till exempel gra ansprk p narkotika.

Det r mjligt att det var en fint, fast vid det laget visste han redan att jag hade skaffat drogen olagligt, s det verkar ondigt. Jag var s pass grn den gngen att jag trodde att man kunde bli friknd om man hade ett receptbelagt preparat fr att man helt enkelt hade nekats att f det p recept, fr det var det som det var frgan om, men det lr ju aldrig hnda igen.

Snutjveln ifrga r allmnt knd fr att vara orlig mot mnniskor som han frhr, fick jag reda p senare. Han nmns t.o.m. i vissa trdar hr med namn. Han brjar bli gammal ocks. Dlig karma.
Citera
2025-02-04, 03:17
Medlem
Citat:

Man kan alltid gra ansprk p saker, det har man alltid kunnat gra, det har dock aldrig inneburit att man ftt ha olagliga saker med hnvisning till att man ger det.

Om polisen frgar om man gr ansprk p t.ex. narkotika s r det bara ett stt fr dem att frga om man erknner innehav eller fr att klargra att ngon annan inte r inblandad.
Det har aldrig varit s att det varit frgan om att ge narkotikan till den som gr ansprk p den.
Citera
2025-02-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ok. Men vad menar du med man sg gandertten som ett slags hgre princip n den svenska lagen?
Vem syftar du p?
Citera
2025-02-05, 17:42
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok. Men vad menar du med man sg gandertten som ett slags hgre princip n den svenska lagen?
Vem syftar du p?
Svensk rtt bygger p naturrtten som Juridisk jiu jutsu lr ut.
Citera
2025-02-05, 18:31
Medlem
Citat:
Svensk rtt bygger p naturrtten som Juridisk jiu jutsu lr ut.

Nej, svensk rtt bygger p att riksdagen stiftat lagar som domstolen sedan dmer efter. Finns inget underliggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in