Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-11-23, 18:22
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Varmt tack. Då får det bli en sådan här också för det låter positivt. Ska titta på det direkt.
Vad bra gör det

Jag vill lägga till att jag köpte ett el-element för några år sedan som jag slutade att använda då räkningen blev hög och jämför den räkningen jag får av värmefläkten så är det stor skillnad.
Citera
2024-11-23, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Det är så kallt i min lägenhet att jag behöver ha tubsockor mot det kalla golvet och vara klädd i mitt egna täcke för att inte frysa här och det är fan bara oktober. Är hyresvärden seg på att sätta på värmen ordentligt eller har jag problem med mina element?

Styrsystemet är medvetet konfigurerat väldigt trögt, Och då blir det så här på senhösten. När det börjar bli kallt.
Citera
2024-11-23, 21:38
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Jag vill lägga till att jag köpte ett el-element för några år sedan som jag slutade att använda då räkningen blev hög och jämför den räkningen jag får av värmefläkten så är det stor skillnad.

Då värmer den mindre i så fall. En värmefläkt har ingen magisk funktion som gör att den kan värma mer per tillförd watt än någon annan elektrisk apparat. Du kan lika gärna ha TV:n på dygnet runt (om den drar lika mycket ström) och få samma värme från den som du får från fläkten. Och då har du något att titta på också. Plus att du hade sluppit att köpa en fläkt.
Citera
2024-11-23, 22:33
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Samtidigt ska det inte behöva vara några fördröjningar innan systemet sätter igång vid minusgrader eftersom det i vårt hus i alla fall har varit ljumna element sedan mitten på oktober.

Behöva och behöva, det är lite avhängt på byggnad och vad man styr mot. Det är stor skillnad på vilken tillförd värme som behövs i ett hus från 1952 och ett från 2022. Och det är stor skillnad mellan vilken värme som behöver tillföras i Malmö i Nobember i jämförelse med Luleå i November.

I ett hyfsat modernt system startar cirkulationspumparna vid runt 15 grader ute, hur varma radiatorerna blir beror på hur kallt det är ute och byggnadens behov. Den upplevda fördröjningen beror på stor dygnsvariation för utetemperatur samtidigt som det tar tid att förändra innetemperatur. Trögheten i byggnader handlar om mer än hur lång tid det tar att pumpa ut vatten till radiatorerna.
Citera
2024-11-24, 02:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Behöva och behöva, det är lite avhängt på byggnad och vad man styr mot. Det är stor skillnad på vilken tillförd värme som behövs i ett hus från 1952 och ett från 2022. Och det är stor skillnad mellan vilken värme som behöver tillföras i Malmö i Nobember i jämförelse med Luleå i November.

I ett hyfsat modernt system startar cirkulationspumparna vid runt 15 grader ute, hur varma radiatorerna blir beror på hur kallt det är ute och byggnadens behov. Den upplevda fördröjningen beror på stor dygnsvariation för utetemperatur samtidigt som det tar tid att förändra innetemperatur. Trögheten i byggnader handlar om mer än hur lång tid det tar att pumpa ut vatten till radiatorerna.

Och över sommaren har man ju dessutom vant sig vid att det är lite varmare så en tidig köldknäpp känns lätt kallare än vad den egentligen är, och höstens gråkulna väder får en lätt att känna sig extra frusen med.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in