2024-12-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou

Eftersom du har läst domen väldigt noggrant kan du naturligtvis peka på vilka resonemang du anser vara mycket problematiska?

Avsaknad av tydliga bevis för bristande samtycke, I domen drar dem slutsatser om brist på samtycke baserat på skador, trots att dessa kan uppstå vid samtyckande men mer intensivt sexuellt umgänge. Detta är en farlig grund att bygga en fällande dom på, då det lämnar stort utrymme för subjektiva tolkningar. Sedan när det gäller Videomaterialet framgår inget tydligt i det som skulle indikera att samtycke saknades. Att domen inte tillräckligt bemöter detta är oroande, särskilt när det är en så central del av bevisningen.
Rättssäkerheten kräver att en dom bygger på entydiga och klara bevis, inte på antaganden eller indirekta slutsatser. Om vi accepterar resonemang som dessa riskerar vi att skapa prejudikat där rättssäkerheten för den åtalade undergrävs.
Jag står fast vid att dessa brister gör domen mycket tveksam och menar att en överprövning är nödvändig för att säkerställa att rättssäkerheten upprätthålls. Om du ser det annorlunda får du gärna utveckla hur dessa resonemang i domen inte skulle vara problematiska.

Citat:
Wow! A wall of text och du lyckas inte göra en enda relevant referens till domen. Använder du ChatGPT?
Min text är bara sanning och det är uppenbart att du ej har läst domen eller förundersökningen där ”bevismaterialet” ej indikerar på en våldtäkt. Sen att du tror att jag behöver använda mig utav appar eller något liknande är bara en komplimang!
Citera
2024-12-01, 20:11
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbiiibollen
Avsaknad av tydliga bevis för bristande samtycke, I domen drar dem slutsatser om brist på samtycke baserat på skador, trots att dessa kan uppstå vid samtyckande men mer intensivt sexuellt umgänge.

Förhandlingar gällande våldtäkt baseras allt som oftast på ord mot ord - BO beskriver hur hen blev våldtagen medan GM alltid svarar ”Jag är ingen våldtäktsman!”. Detta är, tillsammans med teknisk stödbevisning enligt gällande praxis tillräckligt för en fällande dom
Citera
2024-12-01, 21:57
Avstängd
Markussvensson25s avatar
Citat:
Förhandlingar gällande våldtäkt baseras allt som oftast på ord mot ord - BO beskriver hur hen blev våldtagen medan GM alltid svarar ”Jag är ingen våldtäktsman!”. Detta är, tillsammans med teknisk stödbevisning enligt gällande praxis tillräckligt för en fällande dom

Även om det kan vara sant att det ofta är ord mot ord med teknisk stödbevisning vid våldtäktsdomar, finns det andra typer av bevis som också kan användas för att bekräfta att brott har begåtts. Det kan vara vittnesmål från vittnen, DNA-bevis, fotografier eller videos, och medicinska eller psykologiska rapporter som indikerar tecken på sexuell misshandel. Och i just DETTA fallet finns det inte tillräckligt av NÅGOT och en hora som BO är fan inte trovärdig.
Citera
KomissarieBecks avatar

Moderatormeddelande

Postat av KomissarieBeck 2024-12-02, 09:24
Moderator
Nivån i tråden har sjunkit till sandlådenivå. Mängder av trams raderat och varningar utdelade. Samtliga uppmanas att fokusera på ämnet och överväga inläggen noggrant före publicering.// Moderator
2024-12-31, 09:37
Medlem
Männen är dömda även i hovrätten nu. Det blev samma straff.
Citera
2025-01-04, 00:55
Medlem
Har jag missat vem BO är samt Gm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här