Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
Idag, 01:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Kom igen, det finns ingen arbetsgivare som kommer bry sig om vad du har läst för enskilda kurser. Du har ett halvår då du kan passa på att läsa vad du vill, slösa inte bort det här halvåret på att läsa något ointressant piss för att imponera på arbetsgivare som inte kunde bry sig mindre.

Fundera på vad du tycker är kul och/eller vad du genuint skulle vilja lära dig mer av. Språk, filosofi, historia, kulturgeografi, statsvetenskap, literatur, filmvetenskap, vad som helst.


Återigen, ingen kommer bry sig om vad du läst för kurser så stressa inte över det.

Fast det stämmer väl inte riktigt eller? Om jag säger att jag har en examen i ekonomi, men på sidan av läst kurser som exempelvis projektledning, industriell ekonomi grundkurs osv osv så är väl det bättre än att säga att jag läst en kurs i litteratur?
Citera
Idag, 01:23
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Den ser ut att vara som den vanliga Jöken/Höken, jag läste den också på halvfart parallellt med andra studier, tror det var en termin när jag behövde göra lite omtentor och samtidigt ta tillräckligt med poäng för fortsatt CSN...

Jag uppskattade ju att träffa kursare och prata, men det här ser ju ganska välplanerat ut för att kunna köra på egen hand också.

Kan nog verkligen rekommendera den kursen.

Ja alltså det finns vanliga Jöken/Höken också, men skillnaden på denna är att den verkar vara mer anpassad för folk som redan är i yrkeslivet och vill köra mer på distans och i egen takt. Kan passa mig med mina studier nu. Men håller med dig om att det bästa egentligen är ju att ha kursare att diskutera med och bolla tillsammans med.
Citera
Idag, 01:25
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Om med "flum" menas "inte omedelbart tillämpbart för att tjäna pengar", och att då typ svetsning är raka motsatsen till flum, så ja, då är filosofi flum. Men då är "Logik" också flum.

Om man läser 30 hp teoretisk filosofi så brukar man få med sig ungefär 7,5 kritiskt tänkande och 7,5 hp logik. Därutöver får man med sig argumentationsanalys, en större vana att ifrågasätta premisser, finna outtalade premisser i ens egna eller andras tankar. I USA är det filosofistudenter som presterar högst på såväl förberedande intagningsproven för ex. law school och den studentgrupp som överlag är bäst på läsförståelse.

Så filosofi ger dig inte något som du direkt kan omsätta i pengar, men det ger dig färdigheter som nog är gynnsamma inom alla jobb, ex. argumentationsanalys eller läsförståelse.

Rimligt rensonemang. Ska fundera (fram till 15 oktober) på om det är värt att lägga en termin på det. Finns en del andra kurser som är intressanta också. Ekonomisk historia kanske?
Citera
Idag, 01:26
  #28
Medlem
Vad tycker ni om kurser i ekonomisk historia då?
Citera
Idag, 01:49
  #29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vad tycker ni om kurser i ekonomisk historia då?

Prettosar sade nog att det var fysik, nationalekonomi, ekonomisk historia, eller historia, där de smartaste studerade fysik, och de dummaste historia.

Om det är en grundkurs i ekonomisk historia tror jag inte den är väldigt intressant. Då är det nog roligare med en grundkurs i historia. Du lär dig inget direkt om ekonomi, men det kan ändå vara bra på ett första CV, och det kan vara en trevlig erfarenhet.

Om inget annat är det ofta en annan typ av medstudenter.
Citera
Idag, 04:20
  #30
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Prettosar sade nog att det var fysik, nationalekonomi, ekonomisk historia, eller historia, där de smartaste studerade fysik, och de dummaste historia.

Om det är en grundkurs i ekonomisk historia tror jag inte den är väldigt intressant. Då är det nog roligare med en grundkurs i historia. Du lär dig inget direkt om ekonomi, men det kan ändå vara bra på ett första CV, och det kan vara en trevlig erfarenhet.

Om inget annat är det ofta en annan typ av medstudenter.
Är du intresserad av nationalekonomi (makro) lär väl ekonomisk historia vara a och o om man vill förstå Sveriges utveckling? Jag har för mig att all litteratur vi hade om Sverige på Nationalekonomi var skrivna av ekonomiska historiker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in