Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-03, 14:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Bisarr trådstart. Svepande, men tycks basera sitt dravel på nån egen hypotes ryckt ur röven att just en viss generation skulle ha en flackare inlärningskurva än andra. Du hade en tråd själv tidigare där du undrade varför du inte bajsade på dig oftare, samt att du inte jobbat under tio år. Så förstås tung research bakom denna trådstart. En sak som hursomhelst skiljer nuvarande generationer från tidigare, är hur dåvarande inte hjärntvättats hata tidigare generationer i nån sorts krumbukt för att rättfärdiga varför de själva skall givas fördelar. Yngre kan ju fan inte ens göra kullerbyttor. Gör om gör rätt för dig.

https://www.dn.se/debatt/dagens-barn...n-kullerbytta/
Citera
2024-10-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Det fanns inget absolut allmänt behov av att kunna varken engelska eller datorer på 80-talet. Det gör det iofs inte idag heller, men väl ett större socialt tryck på att kunna åtminstone lite engelska.

Bilar blev för övrigt var mans egendom först på 1950-talet.

Jag skulle vilja påstå att det sedan 1998 varit ett absolut krav på att kunna hantera en dator för att kunna leva någorlunda normalt. Det har såklart blivit mer extremt på senare år, med smartphones, mobilt BankID och appar som man köper biljetter i. Att inte kunna engelska 1998 och framåt är som att vara halvt analfabet.
Citera
2024-10-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Jag skulle vilja påstå att det sedan 1998 varit ett absolut krav på att kunna hantera en dator för att kunna leva någorlunda normalt. Det har såklart blivit mer extremt på senare år, med smartphones, mobilt BankID och appar som man köper biljetter i. Att inte kunna engelska 1998 och framåt är som att vara halvt analfabet.

Förstår hur du menar, men det är ett lite överdrivet resonemang, framförallt för en person född på 40-talet.

Idag behöver du inte ens kunna hantera en dator. Det viktigare att man inte är en ”digital analfabet”, dvs kan använda bank-id. Men även om du inte kan det klarar du dig hjälpligt om du har hjälpsamma släktingar och vänner.

Skulle säga att det är relativt få människor födda innan ~1960 som öht kan föra en konversation på engelska.
Citera
2024-10-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Förstår hur du menar, men det är ett lite överdrivet resonemang, framförallt för en person född på 40-talet.

Idag behöver du inte ens kunna hantera en dator. Det viktigare att man inte är en ”digital analfabet”, dvs kan använda bank-id. Men även om du inte kan det klarar du dig hjälpligt om du har hjälpsamma släktingar och vänner.

Skulle säga att det är relativt få människor födda innan ~1960 som öht kan föra en konversation på engelska.

Det underlättar så klart om man kan starta en dator, öppna webbläsare, fylla i formulär online och tillskansa sig information. Men de flesta använder mobila enheter idag. Barn vet knappt vad Windows är.

Många, även boomers, förstår enklare konversationer på engelska. Men få har kunskaper att sötta ord på sina djupaste funderingar, eller föra avancerade diskussioner, på engelska.
Citera
2024-10-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Alla generationer har haft nya saker som man behöver lära sig. Det är sant att den tekniska utvecklingen inte gick så fort för 200 år sedan, men det har ändå alltid skett en förändring i hur saker och ting fungerar mellan att folk växt upp (0-20 år) till när de är 50-60 år gamla. Var man t.ex. född 1880 så var bilen troligtvis inte en så stor del av ens uppväxt. När man fyllde 50 så fanns det tydligen 150 000 bilar i Sverige (källa: https://www.so-rummet.se/kategorier/bilens-historia#).

Var man född 1970 så fanns inte smartphones, bankID, och massor med andra innovationer, som man tvingats lära sig. Dessutom blev det mer eller mindre krav på att kunna perfekt engelska för att kunna klara sig. Alla generationer, förutom 40-talisterna, har lärt sig nya saker efter de var 20. Nu ser vi artiklar om hur hemskt komplicerat samhället har blivit, och hur 80-åringar inte klarar av något. Det man aldrig ser är att någon ifrågasätter varför 40-talisterna inte lärde sig engelska på 80-talet, hur en dator funkade på 90-talet, och massor som de bara låtit bli att lära sig.

Är 40-talisterna unika i att de totalvägrat att ta till sig någonting som kom efter de var unga?

Nu känner jag inte igen trådstarten: Nu är mina föräldrar födda på slutet av 30talet och inte 40talet.
Men de jag träffar på kan alla skapligt hantera en dator och en smartphone samt föra enklare konversation på Engelska. Även om man nu börjar märka att det börjar bli svårare, men det är snarare så att minnet och vissa saker man lärt sig senare i livet börjar falna när man närmar sig 90.
Snarare är väl 30 och 40 talister de som fått anpassa sig mest och lära sig nya saker.
Farsan började direkt efter folkskolan på ett mindre snickeri, sen fick han erbjuddande om att flytta till stan och fick utbildning innom en större fabrik pluggade på kvällstid för att bli ekonom och började jobba som kalkylator innom företaget. Nu var det fortfarande enkla räknemaskiner, skrivmaskiner och papper som gällde. på 70talet kom de första datorerna, på 80talet kom PCn och Dos, 90talet Windows och mobiltelefoner. Någon gång i mitten av 70talet fick han börja plugga engelska på jobbet.
När farsan gick i pension 2008 hade han, laptop, smart telefon och skötte en hel del av sitt arbete på Engelska.
Däremot så skulle jag säga att mycket brister hos de unga som nu kommer ut både gällande tekniskt förståelse och språk.
Visst många kan hantera en App, men när nåt annat strular är de helt tappade och de har ett bättre uttal(Mer Amerikanskt) jämfört med oss äldre. Men de hänger inte med när de pratar med en Engelsman och saknar en hel del ordförståelse och är gramatiskt handikappade t.o.m. jämfört med mig som har en släng av dyselexsi.
Däremot så är det nog så att det TS ser är att vi människor i sluttampen av livet börjar tappa förmågor, och då oftast de vi lärt oss senare i livet.
Så många äldre har svårt att lära sig nya saker(Efter70) och efter 80 börjar man tappa det man lärt sig i meddelåldern.
Men TS är nog för obildbar för att ta till sig sådanna lärdommar.
Citera
2024-10-04, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
En del kanske är inställningen och en annan att med åldern så kanske det blir svårare att lära sig. Sen hamnar man efter och då är det bara frustrerande.
Det tror jag med. Det är en åldersfråga snarare än en generationsfråga. Många 40-talister lärde ju sig data på 90-talet, men data nu och då har väldigt lite gemensamt.
Citera
2024-10-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu känner jag inte igen trådstarten: Nu är mina föräldrar födda på slutet av 30talet och inte 40talet.
Men de jag träffar på kan alla skapligt hantera en dator och en smartphone samt föra enklare konversation på Engelska. Även om man nu börjar märka att det börjar bli svårare, men det är snarare så att minnet och vissa saker man lärt sig senare i livet börjar falna när man närmar sig 90.
Snarare är väl 30 och 40 talister de som fått anpassa sig mest och lära sig nya saker.
Farsan började direkt efter folkskolan på ett mindre snickeri, sen fick han erbjuddande om att flytta till stan och fick utbildning innom en större fabrik pluggade på kvällstid för att bli ekonom och började jobba som kalkylator innom företaget. Nu var det fortfarande enkla räknemaskiner, skrivmaskiner och papper som gällde. på 70talet kom de första datorerna, på 80talet kom PCn och Dos, 90talet Windows och mobiltelefoner. Någon gång i mitten av 70talet fick han börja plugga engelska på jobbet.
När farsan gick i pension 2008 hade han, laptop, smart telefon och skötte en hel del av sitt arbete på Engelska.
Däremot så skulle jag säga att mycket brister hos de unga som nu kommer ut både gällande tekniskt förståelse och språk.
Visst många kan hantera en App, men när nåt annat strular är de helt tappade och de har ett bättre uttal(Mer Amerikanskt) jämfört med oss äldre. Men de hänger inte med när de pratar med en Engelsman och saknar en hel del ordförståelse och är gramatiskt handikappade t.o.m. jämfört med mig som har en släng av dyselexsi.
Däremot så är det nog så att det TS ser är att vi människor i sluttampen av livet börjar tappa förmågor, och då oftast de vi lärt oss senare i livet.
Så många äldre har svårt att lära sig nya saker(Efter70) och efter 80 börjar man tappa det man lärt sig i meddelåldern.
Men TS är nog för obildbar för att ta till sig sådanna lärdommar.

Det ligger en hel del i det du skriver. Kognitiva förmågor och minnesinlärningar avtar med åldern. 40-talisterna var/är inga spån.

Äldre generationer har oftast större praktisk förståelse för hur saker fungerar medan yngre oftare är teoretiskt orienterade.

30- och 40-talisterna är skolade med skrivmaskiner, stansaparater och hålkort och är uppvuxna med smalfilm och radio.

Datorer kom in i deras liv som arbetsredskap på 70-talet och det var också dessa samt människor födda mellan ~1910 och ~1950 som utvecklade bland annat transistorn, ramverken för Internet, mobiltelefonen samt www.
Citera
2024-10-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det tror jag med. Det är en åldersfråga snarare än en generationsfråga. Många 40-talister lärde ju sig data på 90-talet, men data nu och då har väldigt lite gemensamt.
Det finns en annan aspekt. Förr kunde man lösa saker genom ett enkelt telefonsamtal. Nu ska man maila någon som bara svarar med en mall eller en hemsida som kanske ger riktigt den information man söker. Det är generellt och i vissa fall så är det lätt. När jag arbetade mot företag så hade jag som regel 4 mail sen samtal. Men så fanns det företag som bara ville jobba på mail och man kom liksom aldrig vidare på ett bra sätt.
Citera
2024-10-04, 19:35
Medlem
pn222jws avatar
APP/Smartphone-vansinnet har gått för långt....backa lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in